کد خبر: 944496
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۹
رئیس اتحادیه مشاوران املاک:
رئیس اتحادیه مشاوران املاک در تحلیلی از دوره‌های جهش بها در بخش مسکن، انباشت تقاضای مسکن در دوران جنگ، فعالیت بانک‌های خصوصی در دهه ۸۰ و جهش بهای ارز در مقاطعی در دهه ۹۰ را در افزایش بهای مسکن مؤثر دانست و تصریح کرد: قبل از انقلاب، خرید خانه به قدری رؤیاگونه بود که مردم برای رسیدن به آن، بلیت بخت‌آزمایی می‌خریدند و امروز مشکل مسکن در کل دنیا وجود دارد با این تفاوت که در دنیا نسبت مالکان به مستأجران ۳۰ به ۷۰ است، و‌لی در ایران این نسبت برعکس است.
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: به گزارش «ایسنا»، مصطفی‌قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه مردم تصمیم گرفتند تغییری در وضعیت ایجاد کنند، گفت: معضلات اقتصادی، بخشی از انگیزه‌های مردم را شکل داد و مسئله اصلی این بود که مردم می‌خواستند کشور به استقلال برسد و اسلامی اداره شود. به هر ترتیب انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) در سال ۱۳۵۷ به پیروزی رسید. اوایل انقلاب می‌شنیدیم که هرکس دو خانه دارد، از او می‌گیرند. به همین دلیل عده‌ای خانه‌های مازاد خود را فروختند. بعد دولت برای خرید خانه ۳۰ هزار تومان وام می‌داد که خیلی‌ها با آن پول صاحبخانه شدند. تازه انقلاب پا گرفته بود که در سال ۱۳۵۹ با حمله‌ی صدام جنگ ایران و عراق شکل گرفت.

اولین جهش قیمت مسکن در سال ۱۳۶۸
وی در ادامه می‌گوید: حدود سال‌های ۱۳۶۱ و ۱۳۶۲ اعلام شد که زمین برای خداست که البته حرف درستی بود و کسی نباید بیش از نیازش، زمین را در تصرف خود نگه دارد. همان موقع برخی فئودال‌ها زمین‌های خود را قطعه‌بندی کردند و فروختند که تحولی در ساخت و ساز به وجود آمد و مقداری از انباشت تقاضا کاسته شد. با این حال شرایط جنگی بین سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۷ در کشور، تأثیر خود را در بازار مسکن ایجاد کرد تا اینکه یک سال پس از جنگ در سال ۱۳۶۸ بحران شدیدی را در بازار ملک شاهد بودیم و قیمت خانه هر لحظه بالا می‌رفت.

بانک‌های خصوصی و بحران مسکن در سال ۸۴
رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیان می‌کند: سال ۱۳۸۴ در زمان دولت وقت، بانک‌های خصوصی به سرعت زیاد شد که اقدام به خرید ملک کردند و خانه‌ها را با هر قیمتی که مالک می‌گفت: می‌خریدند. همین مسئله به بحران در بازار ملک منجر شد و قیمت‌ها رشد شدیدی را تجربه کرد. دو سال بعد دولت، پروژه مسکن مهر را آغاز کرد. این طرح از نظر جو روانی در کنترل قیمت مسکن بسیار اثرگذار بود و حرکتی برابر قانون اساسی محسوب می‌شد. به گفته وی، سال ۱۳۹۱ قیمت ارز سه برابر شد و قیمت مسکن هم طبیعتاً افزایش پیدا کرد. تلاطمی به وجود آمد که بعد آرام شد و به ثبات قیمت رسیدیم تا اینکه سال ۱۳۹۷ اتفاق مشابهی رخ داد و قیمت دلار از ۳۸۰۰ تومان به حدود ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان (با توجه به نرخ دلار در روز مصاحبه) رسید و با جهش ۹۱ درصدی قیمت مسکن متأثر از جهش ارز مواجه شدیم که اثر تحریم‌های ظالمانه امریکا بود.

مشکل مسکن در هیچ جای دنیا کاملاً حل نشده‌است
خسروی با بیان اینکه تمام دولت‌ها در طول نظام جمهوری اسلامی تلاش خود را در حوزه مسکن انجام دادند، می‌گوید: جمعیت ایران در دوران پهلوی ۳۶ میلیون نفر بود، هم‌اکنون ۸۰ میلیون نفر شده‌است. از سوی دیگر تحولات فرهنگی ایجاد شده و زوج‌های جوان تمایل دارند در خانه‌های مستقل ساکن شوند. این‌ها هزینه می‌خواهد که حتی‌الامکان انجام شده‌است. ضمن اینکه حلبی‌آباد و کپرنشینی دیگر تقریباً وجود ندارد. وی اظهار داشت: نظام قطعاً مایل است هر خانواده‌ای یک سند زیر سرش باشد. نکته قابل توجه اینکه در دنیا ۷۰ درصد مردم مستأجر و ۳۰ درصد صاحب ملک هستند، ولی در کشور ما این نسبت برعکس است. در هیچ جای دنیا هنوز به طور کامل مشکل مسکن حل نشده‌است. توصیه من به جوانان این است که همه زندگی‌شان را برای خرید یک خانه ۵۰ متری هدر ندهند که باعث شود بهره‌ای از زندگی نبرند. خدا کند همه صاحب یک خانه شوید، ولی عجله نکنید
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار