کد خبر: 944493
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۰
وزیر راه و شهرسازی:
صفر‌کردن صادرات نفت ایران و تحمیل تنگنای مالی و بالطبع کاهش دادن ارزش پول ملی ایران از جمله استراتژی‌های امریکا برای تحریم اقتصادی ایران بود، در همین راستا وزیر راه و شهرسازی در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی گفت: دشمن تلاش کرد با ابزار‌های خاص تحریم ما را زمین بزند، در حالی که ما در شرایطی هستیم که تراز اقتصادی و زیرساخت‌های کشور قوام مستحکمی دارد و آسیب‌پذیر نیست، چون اقتصاد درون‌زا داریم.
هادی غلامحسینی
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: به گزارش «جوان»، پیش از این غربی‌ها مدعی شده‌بودند که انقلاب اسلامی ایران ۴۰ سالگی خود را نخواهد دید و در حوزه اقتصاد، وزارت خزانه‌داری خود را به عنوان اتاق جنگ اقتصادی علیه ایران تجهیز کردند تا مباحث فنی تحریم ایران را پیش بگیرند و بعد روانی حملات اقتصادی را نیز رئیس‌جمهور امریکا به همراه دستگاه سیاست خارجه‌اش برعهده گرفت، در این میان در شرایطی که اقتصاد ایران از حوالی دهه ۹۰ با تحریم‌های شدید رو به روا ست و حتی این روند کم و بیش در سال‌هایی که برجام را دنبال می‌کردیم، ادامه داشت، امروز وضعیت اقتصاد ایران آنطور که غربی‌ها تصور داشتند نیست و همچنان به کارکرد خود ادامه می‌دهد.

هزینه‌های تحمیلی
از ابتدای انقلاب اسلامی کشور به‌رغم آنکه با هزینه‌هایی، چون نا‌امنی‌ها، جنگ تحمیلی و راهبرد‌های خرابکارانه در کشور از سوی ضد انقلاب روبه‌رو بود و در طول این ۴۰ سال انواع تهدید‌ها وجود داشته‌است، اما با تمام سختی‌ها و دشواری‌ها از ناحیه محیط بیرونی انقلاب مسیر خود را ادامه داده و امروز با تجربه‌های زیادی در ابعاد مختلف روبه‌رو است. در این میان، اگر چه به دلیل هزینه‌های تحمیلی مالی و غیر مالی از ناحیه محیط بیرونی به اقتصاد کشور در کنار دستاورد‌های اقتصادی، کاستی‌هایی در حوزه اقتصاد وجود داشته‌است، اما تاب‌آوری و مقاومت اقتصاد ایران در طول این چهار دهه در برابر تحریم‌ها خارج از تصور تحریم‌کنندگان بوده‌است و امروز با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری جهت تقویت حوزه اقتصاد، غرب این نگرانی را دارد که ایران انقلابی را در حوزه اقتصاد کلید بزند و در این بعد نیز به الگویی برای سایر کشور‌ها تبدیل شود.

عموم کشور‌ها مشکل اقتصادی دارند
اقتصاد بسیاری از کشورها‌یی که جنگ و تحریم را هم توأمان تجربه نکرده‌اند و فی‌الحال تجربه نمی‌کنند، امروزه با مشکلات و چالش‌های اقتصادی روبه‌رو است و اقتصاد دنیا با نوسان‌های گاه و بیگاه روبه‌رو است و حتی خود امریکا به دلیل مشکلات ناشی از بدهی‌های بیش از ۲۰ تریلیون دلاری و چالش‌های بیکاری قوانین بازار آزاد و نظام سرمایه‌داری‌اش را نقض کرده و از معاهدات بین‌المللی محیط زیست خارج شده و جنگ تعرفه‌ای را با کشورهایی، چون چین در پیش‌گرفته‌است، وجود مشکلات اقتصادی در هر اقتصادی امری طبیعی است به ویژه اینکه بازار‌ها و نیاز‌های طرف عرضه و تقاضا در اقتصاد پیوسته در حال تغییر است، از این رو حتی بدون در نظر گرفتن هزینه‌های ناشی از جنگ و تحریم‌ها و تهدید‌ها وجود کاستی‌هایی در اقتصاد ایران امری طبیعی است، اما اقتصاد ایران از منظر منابع نیروی انسانی، فیزیکی و... آنقدر غنی است که آینده و چشم‌انداز پیش رویش روشن است.

تراز اقتصادی و زیرساخت‌های کشور امروز آسیب‌پذیر نیست
د‌ر همین راستا، وزیر راه و شهرسازی محمد اسلامی روز گذشته در مراسم گرامیداشت سالروز ورود امام خمینی (ره) به کشور گفت: مرز بین سلطه‌پذیری و سلطه‌ستیزی باید برای ما کاملاً روشن باشد. پذیرش سلطه یعنی منابع کشور در اختیار سلطه، اولویت‌ها و برنامه‌ها طبق نظام سلطه و اهداف طبق برنامه‌ریزی سلطه باشد و ما فقط مجری برنامه‌های آن‌ها باشیم.
وی تأکید کرد: سلطه‌ستیزی یعنی در اوج عزت‌بودن و سلطه‌پذیری یعنی به سمت ذلت حرکت کردن.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اعمال تحریم‌های ناجوانمردانه علیه ایران گفت: آن‌ها می‌خواستند از طریق صفر کردن ارزش پول ملی ایرانیان به خیال خودشان تکلیف نظام را یکسره کنند، سعی کردند به این هدف با ابزار‌های خاص تحریم برسند. این در حالی است که ما در شرایطی هستیم که تراز اقتصادی و زیرساخت‌های کشور قوام مستحکمی دارد و آسیب‌پذیر نیست، چون کشوری درون‌زا هستیم.
اسلامی اظهار داشت: دکترین غرب ایران را کشوری با جمعیت پر از استعداد و دارای ذخایر ارزشمند می‌داند و معتقد است اگر ایران به تکنولوژی پیشرفته مجهز شود، کسی یارای مقابله با آن را ندارد، بنابراین از تمام امکانات خود بهره می‌گیرند تا خیال خودشان ایران موفق نشود، در همین راستا بود که تفرقه و تحریم را در دستور کار قرار دادند. وی با تأکید بر اینکه امروز کسی نمی‌تواند برای کشور ما تصمیم بگیرد، گفت: رمز ماندگاری انقلاب همان عبارت وحدت کلمه است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار