کد خبر: 944477
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۴
سالروز درگذشت روزنامه‌نگار تراز انقلاب
مراسم اولین سالروز درگذشت مرحوم رضا مقدسی، روزنامه‌نگار متعهد و خوشنام حوزه رسانه برگزار شد.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: مرحوم رضا مقدسی، فعالیت رسانه‌ای را از دهه ۶۰ آغاز کرد و در سال‌های فعالیتش مسئولیت‌های مهمی را، چون مدیرعاملی خبرگزاری مهر بر عهده داشت.
مقدسی ۱۳ بهمن ماه سال گذشته بعد از تحمل چند سال بیماری سرطان، دعوت حق را لبیک گفت. فرشاد مهدی‌پور از صمیمی‌ترین همکاران و دوستان زنده‌یاد رضا مقدسی در سال‌های مختلف کار حرفه‌ای این فعال رسانه‌ای درباره مقدسی گفت: در جریان کار خبرنگاری در حوزه فرهنگ با زنده‌یاد رضا مقدسی آشنا شدم. در مدت ۲۵سال که رابطه استاد و شاگردی، همکاری و سپس رفاقت بین ما برقرار شده بود، برخی خصوصیات در تمام این سال‌ها در وی پایدار ماند.
مهدی پور ادامه داد: «ثابت‌قدم بودن» نخستین ویژگی شاخص مقدسی بود. اگر کاری را در مسیری که فعالیت داشت آغاز می‌کرد، با جدیت آن را پیگیری می‌کرد. تمام وقت خودش را مصروف آن کار می‌کرد، حتی اگر کار کوچکی به عهده او گذاشته می‌شد، همین روحیه را حفظ می‌کرد. همه کار‌هایی که مقدسی انجام می‌داد، از جنس رسانه نبود و او مدتی مدیر کل روابط عمومی وزارت رفاه، کار و امور اجتماعی بود. در آنجا زیرساخت‌ها را فراهم آورد و به رسانه‌های آن سامان بخشید.
به گفته مدیرمسئول روزنامه «صبح نو» ویژگی دیگر زنده‌یاد مقدسی، داشتن «تعلقات و تعهد صنفی» نسبت به کار حرفه‌ای خود بود. کار صنفی برای او در اولویت بود. روزنامه‌نگاری را به مثابه «مفهوم دقیق روزنامه‌نگاری» پیگیری می‌کرد، البته معتقد بود روزنامه‌نگاری سالم و ناسالم داریم و در ایران باید روزنامه‌نگاری سالم را تقویت کنیم. این نوع روزنامه‌نگاری سالم ضرورتاً اصلاح‌طلبانه یا اصولگرایانه نیست بلکه روزنامه‌نگاری در خدمت منافع مردم است، به همین دلیل در طول سال‌های همکاری‌اش با افراد مختلف از گونه‌های مختلف سیاسی را تجربه کرده بود، اما چیزی که برایش اصل بود، تأمین منافع مردم در خروجی نهایی بود. مهدی‌پور «سعه صدر» را از دیگر ویژگی‌های برجسته زنده‌یاد مقدسی عنوان کرد و افزود: او سعه صدر بسیار خوبی داشت. در گفت‌وگوها، مشورت دادن‌ها، تأمل کردن درباره متن‌ها، خواندن دقیق متن خبرنگاران، کمک برای ارتقا دادن آنها، بحث کردن و مجاب کردن افراد وقت زیادی می‌گذاشت.
این مدیر مطبوعاتی یادآور شد: مقدسی همواره در پی «تحلیل داشتن» درباره موضوعات بود. همیشه تلاش می‌کرد در میان حجم انبوه اخبار گم نشود و سعی می‌کرد بفهمد «صحنه» چه ویژگی‌هایی دارد و او چه تحلیلی می‌تواند از رابط حاکم بر صحنه داشته باشد. چون رشته‌های ارتباطات و علوم سیاسی خوانده بود، خداوند به او این توفیق را داده بود که بتواند در این مسیر صاحبنظر باشد.

نخستین سالگرد حاج رضا مقدسی با حضور اهالی رسانه برگزار شد
نخستین سالگرد درگذشت حاج رضا مقدسی از روزنامه‌نگاران متعهد دیروز با حضور اهالی رسانه و خانواده‌اش برگزار شد. به گزارش «مهر»، در این مراسم حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهاب مرادی به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: باید هوای بازماندگان به خصوص بازماندگان شهیدان مدافعان حرم را داشته باشیم. حجت‌الاسلام مرادی در ادامه به بیان حدیثی از امام صادق (ع) پرداخت و گفت: کسی که سال‌ها پیش خیانت کرده است یا با رسانه‌ای مثل بی‌بی‌سی مصاحبه می‌کند نباید در رسانه‌های داخلی به او آنتن داد. در جلسات خصوصی نباید چنین فردی را دعوت کرد یا به او مسئولیت داد. او یادآور شد: همه ما انسان‌ها به فکر منفعت شخصی خود هستیم و متأسفانه به این دلیل که اگر خیانت علیه دشمن ما باشد از خائن استقبال می‌کنیم، این در حالی است که امام صادق (ع) می‌فرمودند: اگر کسی به خاطر تو خیانت یا ظلم کند حتماً در آینده به تو نیز خیانت و ظالم خواهد کرد. مرادی با تأکید بر اینکه مومنان هرگز خیانت نمی‌کنند، افزود: اگر کسی به شما خیانت کرد نباید پاسخ او را با خیانت بدهید. روزنامه‌نگاران و رسانه‌ای‌ها نیز نباید به دلیل فاش شدن اسرار خود، اسرار آن شخص را فاش کنند. در مناظره‌ها نباید هر رازی برملا شود. من برای برخی افراد مذهبی نگران هستم که برای رسیدن به اهداف خود هر ابزاری را توجیه می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار