کد خبر: 944475
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
بی‌نظمی جشنواره فیلم فجر در روز‌های نخست
ادعای دبیر جشنواره فجر بر آماده بودن همه فیلم‌های حاضر در جشنواره، در اولین اجرا‌های سینما‌های مردمی و پردیس ملت رنگ باخت و بی‌نظمی جای نظم وعده داده شده را گرفت.
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: جشنواره فیلم فجر با برگزاری مراسم افتتاحیه در سه‌شنبه شب شروع و از چهارشنبه با آغاز اکران فیلم‌ها در پردیس سینمایی ملت و سینما‌های مردمی رسماً وارد فاز اجرایی شد. سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر از همان روز برگزاری افتتاحیه به دلیل بی‌نظمی‌های به وجود آمده دچار حاشیه شد و ادامه روند آن به اکران فیلم‌ها رسید.
ابراهیم داروغه‌زاده، دبیر این دوره از فجر پیش از آغاز جشنواره بار‌ها بر اینکه همه فیلم‌ها به جشنواره می‌رسند تأکید می‌کرد. وی در مصاحبه با شبکه خبر، گفته بود: احتمال خیلی کمی است که فیلمی به جشنواره نرسد ولی اگر نرسند می‌توانیم از فیلم‌های رزرو استفاده کنیم.
اما همه چیز در روز ابتدایی برگزاری جشنواره رنگ باخت و زمانی که فیلم «متری شش و نیم» آماده نشد به جای اینکه از فیلم‌های رزرو برای جایگزینی استفاده شود، بازی رسانه‌ای به راه افتاد و اخبار دروغینی منتشر شد مبنی بر اینکه یک نهاد برای اکران نشدن فیلم فشار می‌آورد ولی واقعیت چیز دیگری بود. کیوان کثیریان، روزنامه‌نگار درباره به وجود آمدن بی‌نظمی در جشنواره، می‌نویسد: «وقتی ۳۰-۴۰ دقیقه ناقص از یک فیلم را می‌بینند و فیلم را می‌پذیرند، وقتی می‌خواهند به همه آوانس و باج بدهند، وقتی خود برگزارکنندگان وقت پایانی (deadline) جشنواره را فرمالیته می‌دانند نتیجه‌اش می‌شود همین که «تختی» و «متری شش و نیم» به روز اول جشنواره نرسیدند. دومی انگار هنوز کار اصلاح رنگشش هم تمام نشده. چشمتان روشن آقایان. آخر نظم و قاعده‌مندی شمایید آقای دبیر محترم و آقای رضاداد. راستی آن سه تا فیلم رزرو برای چه وقتی رزرو شدند؟!»
در روز اول کسانی که برای تماشای فیلم «متری شش و نیم» بلیت خریده بودند موفق به تماشای این فیلم نشدند. در پردیس سینمایی ملت نیز اولین فیلم جشنواره در بخش سودای سیمرغ که قرار بود «تختی» ساخته بهرام توکلی باشد به موقع آماده نشد و دست‌اندرکاران جشنواره به سرعت فیلم «معکوس» را از سانس آخر به اول آوردند. این موضوع باعث شد تا پولاد کیمیایی کارگردان فیلم «معکوس» اعتراض خود را به بی‌نظمی جشنواره اعلام کند.
این بی‌نظمی همچنین داشت کار دست یک فیلم سینمایی می‌داد؛ سیاوش حقیقی تهیه کننده فیلم سینمایی «خون خدا» بعد از اینکه بی‌نظمی باعث شد اکران فیلمش به هم بخورد و سانس فیلم به «تختی» داده شود، اعلام کرد فیلمش را از جشنواره بیرون می‌برد. حقیقی گفت: «اعتراض من به مسئولان جشنواره است که بدون هماهنگی با من فیلمم را در سانس‌هایی که متعلق به «غلامرضا تختی» بوده نمایش دادند.
مرتضی عباس‌میرزایی کارگردان این فیلم، اما چند ساعت بعد مصاحبه‌ای کرد و گفت: «از روز گذشته و با صحبت‌هایی که داشتیم و با تمام اتفاقات و بی‌احترامی‌هایی که در قبال فیلم ما و همچنین مخاطبان پیش آمد و منجر به چنین واکنشی از طرف سیاوش حقیقی، تهیه‌کننده اثر شد، در نهایت به احترام همین مخاطبان و همچنین سینمادوستان از این ماجرا‌ها چشم‌پوشی کرده و در رقابت حضور خواهیم داشت و با قدرت به راه خودمان در سی و‌هفتمین جشنواره فیلم فجر ادامه خواهیم داد و امیدواریم در ادامه شاهد چنین بی‌برنامگی و بی‌احترامی در خصوص هیچ یک از آثار جشنواره نباشیم و رویدادی منظم و بدون تبعیض را پیش رو داشته باشیم» و به این ترتیب «خون خدا» دوباره به جشنواره بازگشت.
دومین روز جشنواره نیز با بی‌نظمی اکران فیلم‌ها در پردیس سینمایی ملت همراه بود و سالن‌های یک و دو پردیس که قرار بود به اکران فیلم «بنفشه آفریقایی» اختصاص داده شود، اکران را کنسل و این فیلم فقط در سالن‌های سه و چهار پردیس ملت اکران شد.
برای جشنواره فیلم فجر، روز‌های اول برگزاری روز‌های آزمون و خطا برای رسیدن به تعادل است. انگار جشنواره فیلم فجر دارای سابقه ۳۷ ساله برگزاری نیست و همه چیز در پله اول برای شروع است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار