کد خبر: 944460
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۳
گفت‌و‌گو «جوان آنلاین» با محمدحسن قدیری ابیانه درباره مهم‌ترین چالش‌های نظام در چهل سالگی انقلاب
قدیری ابیانه معتقد است تصور غلط مردم و مسئولین از میزان درآمدهای کشور چه در گذشته و چه همین امروز بیشترین چالش را برای کشور ایجاد کرده است. او معتقد است مهمترین چالش آینده نظام نیز همین درآمدهای کشور است که باید با توجه به کاهش آن تدبیر شده رفتار کنیم.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، دشمنان قسم‌خورده نظام با هر اتفاقی که در بیرون و درون انقلاب رخ می‌داد به‌خیال باطل خود می‌گفتند که این انقلاب تا ۶ ماه دیگر، یک سال دیگر یا دو سال دیگر سقوط خواهد کرد! اما چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد و حالا این آرزوی ضدانقلاب بود که سقوط کرد و هرگز برآورده نشد. انقلاب اسلامی ایران چهل ساله شد و در این ۴۰ سال دشمنان از هیچ حربه‌ای برای سقوط این انقلاب دریغ نکرد. در این چهل سال، منافقینی که در خط آمریکا حرکت کردند نیز شکست خوردند و حالا براندازان باید بازه زمانی چهل سال دیگر را برای آرزو‌های باطل‌شان تنظیم کنند.

خبرنگار «جوان آنلاین» به‌بهانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران به گفت‌وگو با محمدحسن قدیری ابیانه، بنیانگذار شورای اطلاع رسانی دولت نشسته و درباره چالش‌های ۴۰ سال گذشته و دغدغه‌های پیش روی کشور سوالاتی را پرسیده است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

جوان آنلاین: ضمن تبریک چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی ایران، به نظر چهل سالگی یک نظام و نهضت می‌توان فرصت خوبی برای بررسی راه رفته و آینده پیش‌رو باشد. از این منظر به نظرتان مهم‌ترین چالشی که در ۴۰ سال گذشته با آن روبه‌رو بوده‌ایم، چه بوده است؟

دشمن در طول این ۴۰ سال، بیشترین تحریم‌ها، فشار‌ها و توطئه‌های مختلف علیه کشور را پیاده کرده است. از طرفی با دسیسه‌های دشمن فتنه‌های داخلی نیز مانند تجزیه‌طلبی، گروهک‌های ضدانقلاب، منافقین و فتنه‌های ۷۸، ۸۸ و ۹۶ رخ داد. به‌طور کلی در ۴۰ سال اخیر توطئه‌ای نبوده که دشمن علیه ایران به‌کار نگرفته باشد. هر کدام از توطئه‌های دشمن می‌توانست به‌راحتی باعث فروپاشی یک کشور در جهان شود، اما می‌بینیم که ۴۰ سال از انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد و مردم در برابر تمام توطئه‌های دشمنان ایستادگی کردند. از طرفی با وجود تمام این توطئه‌ها و فتنه‌ها، کشور به پیشرفت‌های چشمگیری دست یافت. امروز کشور از قدرت دفاعی موشکی بسیار خوبی برخوردار شده است. در حالی که کشور در دوران دفاع مقدس، موشک نداشت تا پاسخ حملات موشکی دشمن را بدهد، اما امروز این قدرت به‌واسطه وجود جوانان انقلابی به‌دست آمده و کشور به خودکفایی رسیده است.

جوان آنلاین: یکی از حوزه‌هایی که در ۴۰ سال گذشته همیشه با آن دست و پنجه نرم کرده‌ایم اقتصاد است. در این چهل سال اقتصاد کشور و وضعیت معیشتی مردم همیشه فراز و نشیب‌هایی داشته که به نظر بخش عمده‌ای از نارضایتی‌های موجود از همین زمینه نشأت می‌گیرد. به نظرتان مهم‌ترین چالش اقتصادی کشور در چهل سال گذشته چه بوده است؟

چالش‌هایی که در ۴۰ سال گذشته در حوزه اقتصاد داشتیم بیشتر مربوط به تصورات اشتباهی است که در اذهان عمومی درباره میزان ثروت ایران شکل گرفته است. به‌نظر من این تصور غلط چه در بین مسئولین و چه در بین مردم مسئله بسیار مهم و چالش برانگیزی برای کشور بوده است. ببینید ما روزانه ۴ میلیون بشکه نفت تولید می‌کنیم، یعنی به ازای هر ایرانی ماهانه یک و نیم بشکه و این در حالی است که حالا روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در شرایط غیرتحریم صادرات نفت داریم، یعنی به ازای هر ایرانی ۸۵ صدم و کمتر از یک بشکه. حالا اگر بخواهیم این مسئله را با دیگر کشور‌ها مقایسه کنیم، باید بگویم که حجم صادرات نفت در کشور‌های کویت، قطر و امارات به‌ازای هر تبع‌شان در یک سال مساوی با بیش از ۶۰ سال یک ایرانی است! اما تصور عمومی این است که ایران آن‌قدر درآمد دارد که می‌تواند تمام نیاز‌های مردم را برآورده کند، در حالی که این واقعیت ندارد. متاسفانه در انتخابات و بسیاری از محافل به این توهم درباره درآمد‌های نفتی دامن زده می‌شود به‌نحوی که مردم تصور می‌کنند درآمد نفتی به‌ازای هر ایرانی ده‌ها یا صد‌ها میلیون تومان است؛ و این تصور غلط به‌نظر من بزرگترین چالش اقتصادی در ۴۰ سال گذشته می‌باشد.

جوان آنلاین: این تصور چه مشکلاتی را برایمان ایجاد کرده است؟

اینکه مردم فکر کنند نیازهایشان با درآمد‌های کشور که یکی از آن نفت است قابل تأمین است، موجب مطالبه‌گری و تنبلی شده است. به همین دلیل علیرغم همه امتیازاتی که کشور دارد و بسیار نیز چشمگیر است، متاسفانه جز‌ء کم‌کارترین، پرتعطیلات‌ترین و پرمصرف‌ترین کشور‌ها هستیم و این مسئله مشکل اصلی اقتصاد امروز کشور است. در حال حاضر مطابق با اظهارات آقای نوبخت، صادرات نفت کشور به روزی یک میلیون بشکه رسیده است. یعنی با احتساب ۱۴ و نیم درصد هزینه‌های شرکت نفت، صادرات نفت به‌ازای هر ایرانی در هر سه‌ماهه کمتر از یک بشکه می‌باشد و ممکن است که در سال آینده نیز کمتر از این شود؛ بنابراین تنبلی‌ها و مصرف‌گرایی‌ها درکشور به‌شدت آسیب‌زا خواهند بود.

جوان آنلاین: به قول معروف گذشته، گذشته است. به نظرم حالا باید از این گذشته برای آینده درس گرفت. آینده پیش‌رو به ویژه آنکه آمریکا مرتباً تهدید به صفر کردن صادرات نفت ایران می‌کند به نظرتان چگونه خواهد بود و چه چالش مهمی پیش‌روی کشور است؟

به نظرم یکی از چالش‌های آینده بحث درآمدهای کشور است. دشمنان نمی‌توانند به هدف شان مبنی بر صفر شدن درآمد نفتی کشور برسند، اما ممکن است که توطئه‌ها و تحریم‌ها منجر به کاهش درآمد نفتی شود، و همین مسئله دولت را دچار کسری بودجه کند. متاسفانه مسئولان و اقشار مختلف به این موضوع اصلا توجه نمی‌کنند و همه مطالبه‌گر هستند و پول بیشتر می‌خواهند. در حالی که برآورده شدن خواسته‌ها و رشد کشور عمدتاً بستگی به کار و تلاش دارد و نباید از این مسئله غافل شویم. طبیعتا با توجه به بروز مشکلات اقتصادی اخیر و فشار‌ها دشمن تلاش می‌کند که از این وضعیت در جهت ناراضی کردن مردم و ایجاد فتنه بزرگتری نسبت به فتنه‌های گذشته مبادرت ورزد، اما نظام قادر به خنثی کردن این فتنه‌ها می‌باشد و می‌تواند از این تهدید‌ها فرصت بسازد. جهان در حال عبور از جهان تک‌قطبی به جهان چندقطبی است که می‌توان این دوران را پیچ تاریخی نامید. در این پیچ تاریخی پر از تهدید و در عین حال پر از فرصت است. ما باید تمام تلاش‌مان را به کار گیریم تا تهدید‌ها را دفع کرده و از فرصت‌ها استفاده کنیم و این‌کار به‌راحتی شدنی است و کاملا بستگی به عملکرد مردم دارد.

جوان آنلاین: عملکرد مردم؟! یا مسئولان؟

نمی‌گویم که استفاده از فرصت‌ها به عهده مسئولان است و آن را متوجه مردم می‌دانم، زیرا که این مردم هستند که مسئولان را انتخاب می‌کنند، بنابراین مسئولیت اصلی برای رقم زدن آینده کشور برعهده مردم است. ما چهل سال اول انقلاب اسلامی را پشت سرگذاشته‌ایم و درحالی وارد چهل سال دوم می‌شویم که چشم‌انداز ۵۰ ساله کشور تقریبا تدوین شده است. نفوذ معنوی ایران در بسیاری از کشورها، فرصت‌هایی را در اختیار کشور قرار داده که می‌توانیم از آن به نحو احسنت بهره ببریم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
0
0
با سلام. تجارب چهار دهه نشان می دهد که در دوره 6 سال ریاست جمهوری نسبت به تغییر نرخ برابری دلار در برابر پول کشور اقدام نموده اند . بجای اینکه هرسال این کار را انجام دهند تا شوک اقتصادی و افزایش شدید قیمت را مردم مشاهده نکنند . در سال ششمین سال ریاست احمدی نزاد نرخ برایری دلار از یک به 3 تغییر یافت (چهار صفر حذف گردیده است ). ودر ششمین سال ریاست روحانی نرخ برابری یک از 3 به 10 افزایش یافت . بنابر این قیمت ها نیز همراه با ان سه برابر خواهند شد . سوال اینجاست ایا در دوران ریاست جمهوری بعدی نیز چنین خواهد شد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
0
0
مطالبه وام ازدواج و مسکن و اشتغال تنبلیه؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
0
0
با سلام . بالاترین نقدینگی دردست مردم امریکا . المان . ژاپن است . اما این نقدینگی باعث تورم انها نشده و نمی شود. چون علت تورم عدم گردش سرمایه است نه نقدینگی .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
0
0
با سلام . در تمامی دنیا محصولات کشاورزی و دامی از یارانه دولتی استفاده می کنند . دوستی می گفت که در انگلیس انقدر روند اداری کارها در اداره کشاورزی مکانیزه است . که دقیقا هر اداره می داند که در محدوه اش جند هکتار زمین کشاورزی و باعی و غیره با چه محصولی زیر کشت و با چه اندازه محصول وجود دارد . ونیز تعداد احشام ( گاو .و گوسقند و مرغ و غیره )در محدوه هاشان جند تا است .امااکثرا در اداره کشاورزی کشورما ن.کود خوراک دام و انواع امکانات یارانه ای جهت حمایت از مواد غذایی توزیع می شود . اما از زمینهای زیر کشت . مقدار محصول . تعدا راس دام اطلاع دقیق ندارد . چون روند اداری کارها کاملا مکانیزه نیست .
عبدالله اللهیار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
0
0
برای رفع مشکلات اقتصادی ایران از روشهای استاندارد استفاده نمیشود
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار