کد خبر: 944379
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۹
ماجرای فداکاری برخی معلمان که فراتر از وظایف معلمی برای شاگردانشان تلاش می‌کنند، روی دیگری از اخبار مدارس کشور است.

جوان آنلاین: در کنار اخبار تلخ فضای مجازی که از تنبیه‌بدنی دانش‌آموزان، بی‌توجهی به حقوق کودکان و نوجوانان در فضای مدارس و نظام آموزش و پرورش کشور حکایت دارد، رفتار برخی مدیران و معلمان در حمایت از دانش‌آموزانشان و کار‌هایی که فراتر از وظایف معلمی برای آن‌ها انجام می‌دهند، روی دیگری از واقعیت‌های مدارس کشور است.

اتفاق که به تازگی در دبستان امام حسن مجتبی شهر آبادان رخ داد هم از همین دست اخبار خوبی است که زیر پوست مدارس جریان دارد که نگاه نوع‌دوستانه برخی معلمان به دانش‌آموزان را به تصویر می‌کشد؛ اتفاقات شیرینی که هر چند کوچک‌اند، اما تاثیر مثبت آن بر دانش‌آموزان و توجه به حقوق آن‌ها در فضای مدرسه بسیار مهم است.

ماجرا از این قرار است که به تازگی مدیر مدرسه امام حسن مجتبی شهر آبادان که اتفاقاً در مناطق حاشیه‌ای قرار دارد، تصمیم می‌گیرد ۳۰ دانش‌آموز محروم مدرسه را به آرایشگاه ببرد و در مذاکره‌ای که از قبل با مدیر این آرایشگاه داشت شرایط دانش‌آموزان و وضعیت آن‌ها را تشریح کرده و از او می‌خواهد به‌صورت رایگان در این کار خیر مشارکت کند که با موافقت مدیر آرایشگاه این کار خوب رقم می‌خورد.

کار خوب مدیر مدرسه برای شاگردان محرومش

مسعود دغاغله مدیر دبستان امام حسن مجتبی آبادان به این موضوع اشاره کرد که از مهر امسال مدیریت این مدرسه را که اتفاقاً در مناطق حاشیه‌ای و محروم شهر قرار دارد، عهده‌دار شده است؛ دبستانی با ۲۲۸ دانش‌آموز که برخی از آن‌ها با مسائل و مشکلاتی مواجه هستند از گرفتاری‌های اقتصادی تا آسیب‌های اجتماعی و جدایی والدین...

چند هفته پس از آمدنش به مدرسه، حیاط مدرسه را که از ابتدای تاسیس آسفالت نشده بود را آسفالت می‌کند و در تلاش‌های بسیار با موسسات خیریه ارتباط برقرار می‌کند تا بتواند برای دانش‌آموزان نیازمند مدرسه‌اش حمایت‌هایی را جذب کند.

دغاغله درباره این تلاش‌ها می‌گوید: " با توجه به مسائل و مشکلاتی که در حاشیه شهر وجود دارد تلاش کردم تا کارگاه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را برای خانواده دانش‌آموزان برگزار کنم همچنین توانستم از طریق رایزنی با مناطق آزاد مبلغ ۹ میلیون تومان را برای خرید لباس فرم دانش‌آموزان جذب کنم".

آقای مدیر در تلاشی دیگر توانسته است طی هماهنگی با مدیریت آرایشگاهی در نزدیکی مدرسه، ۳۰ دانش‌آموز محروم مدرسه را به آنجا ببرد؛ او در این‌باره می‌گوید: دانش‌آموزان را به این آرایشگاه بردم تا هم با مشاغل مختلف آشنا شوند و هم به صورت رایگان مو‌های آن‌ها کوتاه شود؛ من و معاون مدرسه با ماشین شخصی خود و در چند نوبت بچه‌ها را به آرایشگاه بردیم و بازگرداندیم و خودمان ناخن آن‌ها را گرفتیم و حمامشان کردیم؛ به برخی والدین که می‌گوییم چرا بچه‌ها را به حمام نمی‌برید می‌گویند در خانه حمام نداریم.

او توانسته در ارتباط با خیریه‌ها، لوازم‌التحریر مورد نیاز دانش‌آموزان را هم تامین کند و وقتی معلمی می‌گوید، دانش‌آموزش دفترمشق ندارد آقای مدیر لوازم‌التحریر را در اختیار او می‌گذارد.

دغاغله در پاسخ به این پرسش ما که "اداره مدارس دولتی با توجه به عدم اختصاص سرانه از سوی دولت، با چه مشکلاتی همراه است؟ " بیان می‌کند: درست است که باید از مدارس دولتی حمایت شود، اما در شرایط اقتصادی فعلی کمک‌ها به حداقل رسیده است؛ در این شرایط تلاش کردم در ارتباط با خیران بتوانم حمایت‌هایی را برای مدرسه جذب کنم مثلاً توانستم حمایت کمیته امداد برای ۱۴ دانش‌آموز را جذب کنم که به اردوی رایگان رفتند و کمک هزینه‌ای را بابت برگزاری کلاس‌های تقویتی برای آن‌ها به حساب مدرسه واریز کردند.

معتقدم باید تلاش و پیگیری کرد و اگر بی‌تفاوت سرجای خود بنشینیم، هیچ اتفاقی نمی‌افتد؛ مدیران و معلمان برای حمایت از دانش‌آموزانی که با مشکلاتی مواجه هستند تلاش کنند که این اقدامات گاه می‌تواند فراتر از وظایف معلمی تعریف شود، اما همه می‌دانیم که در این شغل عشق و علاقه بسیار مهم است؛ متاسفانه فضای رسانه‌ای نیز به گونه‌ای شده است که با انتشار فیلم‌هایی از تنبیه بدنی دانش‌آموزان در مدارس، قلم سیاه روی معلم می‌کشند که با اقدامات حمایتی از دانش‌آموزان می‌توان به انعکاس اخبار خوب از مدارس کمک کرد.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار