کد خبر: 944369
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۱
استاندار آذربایجان‎شرقی:
استاندار آذربایجان‎شرقی فرسودگی صنایع عمده و خام‎فروشی معادن را ازجمله مشکلات استان دانست و گفت: بیشترین نرخ بیکاری فارغ‎التحصیلان دانشگاهی متعلق به آذربایجان‎شرقی است.

محمدرضا پورمحمدی  در نشست رئیس مجلس شورای اسلامی با فعالان اقتصادی، نخبگان و مسوولان استان اظهار کرد: آذربایجان‌شرقی یکی از مهم‎ترین استان‎های کشور است که مقام معظم رهبری از آن به عنوان سر ایران یاد کردند و رئیس مجلس نیز آذربایجان را سِر ایران نامیدند.

وی افزود: آذربایجان‎شرقی همواره در تحولات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور نقش آفرین بوده و در ایجاد وفاق ملی در تارک تاریخ درخشیده است؛ ظرفیت‎های زیادی در استان وجود دارد؛ همانطور که این استان از  تنگناهایی نیز رنج می‎برد.

پورمحمدی یادآور شد: آذربایجان از گذشته‎های دور پل ارتباطی ایران با اروپا بوده و دروازه اروپا به شمار می‎رفته؛ اما همین استان در حال حاضر از کریدور ترانزیتی کالا و مسافر حذف شده و بنابراین چندان نمی‎تواند در تحولات اقتصادی نقشی ایفا کند.

این مسوول خاطرنشان ساخت: بعد از جنگ تحمیلی و به وجود آمدن مشکلات عدیده در زمینه حمل و نقل زمینی، تامین کالا از دریا صورت می‏گیرد و سر کشور در انزوا قرار گرفته است.

 35 درصد تولید قطعات مورد نیاز خودرو کشور متعلق به استان است

وی ابراز داشت: قابلیت‏های مطلوبی در زمینه صنعت، معدن و کشاورزی داریم و صنایع مادری مثل ماشین‎سازی و تراکتورسازی همواره چرخ‎های صنعت و اقتصاد استان و کشور را به حرکت درآورده‎اند؛ 35 درصد تولید قطعات مورد نیاز خودرو کشور متعلق به استان است و 500 کارگاه تولید قطعات خودرو در آذربایجان‎شرقی فعالیت می‎کنند.

استاندار آذربایجان‏شرقی اذعان داشت: در زمینه صنایع غذایی نیز حرف‎های زیادی برای گفتن داریم و شیرینی و شکلات استان به 80 کشور دنیا صادر می شود و استان پایتخت صنایع غذایی کشور محسوب می‎شود.

50 درصد معادن استان هنوز کشف نشده است

وی با اشاره به استقرار 53 شهرک و ناحیه صنعتی در استان به وجود معادن نفلین سینیت، مس، طلا، کائولین و پرمیت اشاره و اضافه کرد: 50 درصد معادن استان هنوز کشف نشده است.

پورمحمدی آذربایجان‎شرقی را یکی از مهمترین قطب‏های گردشگری کشور برشمرد و افزود: 1800 اثر ثبت شده ملی داریم؛ زیرساخت‎های خوبی در زمینه زیرساخت‎های حمل و نقل ریلی و جاده‎ای و تبادل کالا و مسافر در این استان وجود دارد.

فعالیت56 واحد دانشگاهی در آذربایجان شرقی

این مسوول با اشاره به وجود 56 واحد دانشگاهی در استان تصریح کرد: نیروی انسانی توانمند، لایق، شایسته و نخبگان زیادی در عرصه‎های علمی، فرهنگی و اقتصادی در استان داریم؛ اما این استان که دیار علامه‎ها است یکی از مهاجرفرستترین استان‏های کشور به شمار می‎رود؛ چرا که نیروی متخصص و کارآفرین از این استان کوچ می‎کنند.

استاندار آذربایجان‎شرقی فرسودگی صنایع عمده و خام‎فروشی معادن را ازجمله مشکلات استان دانست و گفت: بیشترین نرخ بیکاری فارغ‎التحصیلان دانشگاهی متعلق به آذربایجان‎شرقی است.

وی متذکر شد: راه‎آهن- میانه تبریز 18 سال است به بستان آباد نرسیده و بزرگراه مرند -تبریز – بازرگان هنوز گرفتار هفت خوان رستم است!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر