کد خبر: 944351
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۱
بانک مرکزی در ادامه تلاش‌های خود برای سامان دادن به بازار پولی کشور و مبارزه با پولشویی، مقابله با کارتخوان‌های ایرانی را که در کشور‌های خارجی کار می‌کنند، آغاز کرده و در حال شناسایی و غیر فعال کردن آنهاست. البته براساس اطلاعات خبرنگار جوان هم‌اکنون در صرافی کشور‌های کانادا، ترکیه، سلیمانیه عراق و حتی امریکا دستگاه‌های کارتخوان فعال هستند که به نظر می‌رسد اراده و تدبیر بانک مرکزی از کارانداختن این دستگاه‌هاست.
جعفر تكبيری
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: به گزارش «جوان»، درست در بحبوحه مشکلات ارزی کشور بود که خبر‌های مختلفی از فعالیت کارتخوان‌های ایرانی در خارج از مرز‌های کشور به گوش می‌رسید؛ کارتخوان‌هایی که زمینه‌ساز عدم ورود ارز به کشور می‌شدند. بر این اساس، برخی از صادر‌کنندگان سودجو که بر اساس قانون باید درآمد ارزی خود را در سامانه نیما عرضه کنند، این درآمد‌های ارزی را به صرافی‌های خارج از کشور با قیمت بالاتر می‌فروختند و از طریق همین دستگاه‌های کارتخوان درآمد ریالی ناشی از فروش ارز را به حساب‌های خود در داخل کشور می‌فرستادند، اما این فقط تمام ماجرا نبود، بلکه وجود همین کارتخوان‌ها، ایران را به بهشت پولشویان تبدیل کرده‌بود و خلافکاران به راحتی می‌توانستند به واسطه همین کارتخوان‌ها، پول‌های کثیف خود را به شبکه بانکی کشور وارد کنند.
جالب اینجاست که دارندگان این کارتخوان‌ها که تماماً از بستر اینترنت برای انتقال پول استفاده می‌کردند، برای جلوگیری از شناسایی، با استفاده از VPN نقطه استقرار خود را در داخل کشور معرفی می‌کردند و همین موضوع دردسر بیشتری برای شبکه بانکی کشور ایجاد می‌کرد. اما بانک مرکزی برای بهبود شرایط ارزی کشور و همچنین مقابله با پولشویی، سرانجام تصمیم قاطعانه‌ای را برای جمع‌آوری این کارتخوان‌ها آغاز کرد و گفته‌می‌شود تاکنون کارتخوان‌های زیادی در دوبی، سلیمانیه عراق و استانبول مسدود شده‌است. اگرچه به نظر می‌رسد ایجاد محدودیت در نقل و انتقال پول در خارج از بانک تا حدودی برنامه سفته‌بازان را در این خصوص با سختی مواجه کرده‌است.

مسدود‌کردن کارتخوان‌های خارج از مرز کاملاً قابل‌انجام است
در همین راستا، ناصر حکیمی معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با بیان اینکه توقف فعالیت کارتخوان‌های خارج از مرز شدنی است، گفت: آی‌پی خارجی قابل‌شناسایی است و کارتخوان‌هایی که از وی‌پی‌ان استفاده می‌کنند، هم ردیابی می‌شوند.
وی در همین خصوص گفته‌است: هم‌اکنون اگر آی‌پی خارجی باشد، آن را می‌بندیم و در حالتی دیگر، اگر دارنده کارتخوان از وی‌پی‌ان استفاده کند، برای آن هم راه‌حل‌هایی در نظر گرفتیم که با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، فعالیت آن تشخیص داده و مانع از فعالیت شویم.
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی تأکید کرد: محدودیت تراکنش‌های کارتخوان‌ها در ثبت ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان قسمت عمده نگرانی ما را در این زمینه رفع کرده است. وی در واکنش به این نکته که از کارت‌های اجاره‌ای برای نقل و انتقال پول استفاده می‌شود، گفت: چیزی که در حال حاضر جا افتاده این است که ما روی کد ملی کار می‌کنیم و از اجاره کردن کارت‌ها برای دور زدن این محدودیت استفاده می‌شود و اگر ما باز هم جلوی این کار را بگیریم، از روش دیگری استفاده خواهند کرد.
حکیمی تصریح کرد: واقعیت این است که ما اقدامی در جهت پروفایل کردن مشتریان انجام می‌دهیم که این اقدام سطح نظارت را بیشتر می‌کند و اگر کار نهایی شد، جزئیات آن را اعلام خواهیم کرد.
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در پاسخ به این سؤال که بنابراین مسدود کردن کارتخوان‌های خارج از مرز کاملاً قابل انجام است، گفت: بله، اما کار‌هایی از این دست هیچ‌وقت تمام نمی‌شود و ما هر اقدامی انجام دهیم، روش دیگری را پیدا می‌کنند، بنابراین این اقدامات برای بانک مرکزی یک وظیفه همیشگی خواهد بود.

امنیت تراکنش‌های مالی روی کد‌های دستوری برقرار شد
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی اعلام کرد: با اتصال فین‌تک‌ها و بانک‌ها به سامانه شاهکار که احراز هویت کاربران را برعهده دارد، مشکل امن نبودن کد‌های دستوری (USSD) برای تراکنش‌های مالی برطرف شد.
حکیمی درباره فرجام رایزنی وزارت ارتباطات و بانک مرکزی برای رفع مشکل ایمن نبودن سامانه‌های «یو. اس. اس. دی» برای تراکنش‌های مالی اظهار داشت: با اتصال بانک‌ها و سیستم‌های پرداخت به سامانه شاهکار که سازمان تنظیم مقررات رادیویی تهیه کرده، احراز هویت کاربران ایرانی فراهم و تا حد زیادی مشکل ما برطرف شد. وی افزود: ایراد اصلی که بانک مرکزی به تراکنش در سامانه‌های یو. اس. اس. دی داشت، این بود که تراکنش‌ها امنیت و ایمنی لازم را نداشتند و امکان شنود اطلاعات کاربران وجود داشت. وی توضیح داد: با اقدام‌های انجام شده، تراکنش‌ها دو بخش و به این ترتیب اطلاعات کارت بانکی مشتریان ایزوله شد، به طوری که اطلاعات کارت‌های مشتریان به شماره کارت آن‌ها محدود شده‌است، این کار سبب می‌شود تا حتی اگر اطلاعات شنود شود، کسی به اطلاعات اصلی کاربران دسترسی پیدا نکند و نتواند آن را هک کند.

ارائه‌دهندگان کارتخوان ساماندهی شوند
گفتنی است، چندی پیش روزنامه جوان در گزارش مفصلی به انتقاد از شرایط سهل عرضه کارتخوان به متقاضیان پرداخته بود؛ کارتخوان‌هایی که کار را برای فروشندگان مواد مخدر و دلالان ارزی سهل کرده‌بود. حالا نیز به نظر می‌رسد وجود خلأ در این حوزه، بار دیگر روی خود را نشان داده و این دستگاه‌های کارتخوان در خارج از کشور به معضلی برای بانک مرکزی تبدیل شده‌است. اگرچه به نظر می‌رسد عزم بانک مرکزی برای ادامه اصلاح سیستم پولی- بانکی کشور و مقابله با پولشویی جدی‌تر از آن است که با این چالش‌ها متوقف شوسد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار