کد خبر: 944312
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۱
وعده مدیر‌عامل تعاون روستایی برای خرید شیر مازاد دامداران در پایان اسفند
مدیر‌عامل سازمان تعاون روستایی از رصد قیمت خرید و فروش شیر در هفت استان کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر وضعیت استان اصفهان را پیگیری می‌کنیم، در صورت کاهش خرید شیر از سوی کارخانجات، تعاون روستایی خرید شیر تضمینی را آغاز می‌کند؛ البته پیش‌بینی می‌کنیم در روز‌های پایانی سال مازاد شیر دامداران افزایش یابد.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: هر ساله در روز‌های پایانی سال، به دلیل آغاز تعطیلات پاپان سال کارخانجات لبنی، خرید شیر کاهش می‌یابد و دامداران در این ایام با مازاد شیر مواجه می‌شوند. امسال تعاون روستایی در نظر دارد به منظور جلوگیری از زیان دامداران، خرید شیر تضمینی را در اواخر اسفند و تعطیلات نوروز انجام دهد. حسین شیرزاد در یک نشست خبری در پاسخ به سؤال جوان در خصوص مازاد شیر دامداران در اواخر اسفند ماه گفت: با توجه به کاهش خرید کارخانه‌های لبنی که هرساله اتفاق می‌افتد، سازمان تعاون روستایی وارد خرید شیرخام خواهد شد و هم‌اکنون برنامه خرید در اصفهان اجرا می‌شود.

وی افزود: اعتبارات موردنیاز تأمین شده و با پایش قیمت در هفت استان مهم کشور موضوع خرید شیر تضمینی را پیگیری می‌کنیم. وی تصریح کرد: خرید شیر در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت و رقم اعتبارات آن در لایحه بودجه سال ۹۸ پیش‌بینی شده است.

تعیین تکلیف غیر‌مجاز‌ها

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی درباره وضعیت واحد‌های تعاون روستایی که مشکلات بسیاری برای کشاورزان در سال‌های گذشته به‌وجود آوردند، گفت: بحران واحد‌های اعتباری تعاون روستایی به گونه‌ای بود عده‌ای سودجود در آن رسوخ کرده بودند و پس از مدتی با جمع‌آوری پول از کشاورزان و روستاییان ناپدید شدند یا آنکه منابعی که با زحمت از کشاورزان جذب شده بود با انحراف معیار بالا از بخش کشاورزی خارج کردند.

وی ادامه داد: این سودجویان از طریق واحد‌های اعتباری در بازار پول و اعتبار مداخله می‌کردند و فریب‌های بسیاری می‌دادند و منابع را از بخش کشاورزی خارج می‌کردند. رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی اعلام کرد: در سال ۱۳۹۷ این واحد‌های اعتباری تعدادش به ۱۰۵۰ واحد رسیده بود و از آنجایی که آن‌ها به‌عنوان یک پوسته حقوقی فارغ از مالیات بودند جذابیت زیادی برای جمع‌آوری پول داشتند، اما با پیگیری نفس‌گیر و مبارزه با شبکه‌های فساد شاهد کاهش چشمگیر آن‌ها و تعیین تکلیفشان بودیم، به‌گونه‌ای‌که هم‌اکنون از این تعداد تنها ۳۴۰ واحد اعتباری فعال داریم. وی اضافه کرد: همه واحد‌های اعتباری شبه فعال و غیرفعال منحل و منهدم شدند و شاهد کاهش ۲۲درصدی جذب سپرده، کاهش ۲۲ درصد مانده تسهیلاتی پرداختی، کاهش ۴۴ درصدی تعداد تسهیلات‌گیرندگان و کاهش ۴۲ درصدی معوقات از طریق این واحد‌ها بودیم. شیرزاد با بیان اینکه سه واحد بحرانی اعتباری در این میان وجود داشتند، گفت: یکی از این واحد‌ها به اسم مؤسسه اعتباری ولیعصر رباط کریم منحل شد، همچنین واحد اعتباری توسعه نهال نشان البرز تعیین تکلیف و بیش از ۹۰ درصد آورده‌ها و حقوق مردم به آن‌ها بازگردانده شد و مابقی نیز در حال تأمین و پرداخت است. همچنین شرکت مهر ماندگار ایلام نیز تعیین تکلیف شد، ولی در حال انتخاب بانک عامل برای پرداخت آورده مالباختگان هستیم.

وی تصریح کرد: واحد‌های اعتباری تعاون روستایی تنها مجاز به بستن عقد قرارداد قرض‌الحسنه هستند و هرگونه فعالیت مالی و پولی دیگر این واحد‌ها غیرمجاز بودو واسطه‌گری و مداخله غیرمجاز در این زمینه را برنمی‌تابیم.
صندوق تعاونی روستایی ایرانیان نیز که شخصیت حقوقی جدای از این واحد‌های اعتباری دارد یک اشتباه محاسبه در مدیریت آن صندوق به وجود آمده بود و بخشی از پول آن در مؤسسات اعتباری کاسپین و فرشتگان سرمایه‌گذاری شد، اما وقتی که پول به این مؤسسات رفت همان بلایی که سر مابقی مالباختگان فرشتگان و کاسپین آمد بر سر کشاورزان نیز آمد و با کمک سازمان برنامه و بودجه و نهاد‌های امنیتی و اطلاعاتی توانستیم بخش اعظمی از پول انتقال یافته را برگردانیم و بقیه آن نیز که حدود ۱۰ میلیارد است در حال پیگیری برای مسترد کردن آن هستیم.

شیرزاد همچنین در پاسخ به سؤالی در زمینه تنظیم بازار میوه با مشکل بازار گفت: وقتی که به‌عنوان مثال یک کیلوگرم پرتقال از باغ‌های شمالی کشور بین ۲۸۰۰ تا ۳۲۰۰ تومان بسته کیفیت آن خریداری می‌شود، اما وقتی به میدان تره‌بار و نهایتاً دست مردم می‌رسد فاصله قیمتی بسیار زیادی دارد؛ یعنی با خلأ قانونی و نظارتی مواجه هستیم از دستگاه‌های متولی مانند سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان و سازمان تعزیزات حکومتی انتظار می‌رود با نظارت دقیق این وضعیت را سامان دهیم. وی همچنین افزود: سامانه الکترونیکی عرضه و فروش میوه هم راه‌اندازی شده و تمام مراحل میوه از زمان تولید تا رسیدن به دست مصرف‌کننده و همچنین بازار فروش رصد خواهد شد و با این روش مشکلاتی که در سال‌های گذشته زمان عید ایجاد می‌شد تقریباً حذف خواهد شد و همه این‌ها باعث می‌شود که میوه با قیمت مناسب‌تری به دست مردم برسد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار