کد خبر: 944304
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۱
سوادآموزی دستاوردی از انقلاب اسلامی
با توجه به اقدامات سازمان نهضت سوادآموزی طی چهل سال پیروزی انقلاب اسلامی در گروه سنی ۱۰ تا ۲۴ سال، ۸ استان کشور توانسته‌اند رشد بالای ۹۹ درصد باسوادی و ۲۴ استان نیز رشد بالای ۹۶ درصد باسوادی را کسب کنند.
مينا محمدى
سرویس ایران جوان آنلاین: پیش از انقلاب اسلامی، کشور در زمینه‌های مختلفی از جمله آموزش، بهداشت، مشارکت زنان و آموزش عالی و ... دچار مشکلات عدید‌ه‌ای بود، اما درست یکسال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۸ بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) با هدف از بین بردن بی‌سوادی از چهره نظام مقدس اسلامی، دستور به تشکیل سازمان نهضت سوادآموزی دادند و ثمره فعالیت این سازمان بعد از چهل سال افزایش ۸۶ درصدی باسوادی در سراسر کشور است.

پیش از انقلاب اسلامی در گروه سنی ۱۵ سال و بالاتر ایران تنها ۳۶ درصد باسواد داشته و میانگین جهانی این نرخ تنها ۶۹ درصد بوده است. این در حالی است که طبق آخرین سرشماری که سال ۹۵ انجام شد و براساس آخرین گزارش جهانی سال ۲۰۱۶، این نرخ در ایران به ۸۶ درصد و در جهان به ۲ /۸۲ درصد رسیده است. بر این اساس در کل دنیا رشد سوادآموزی طی این چهار دهه تنها ۲ /۱۳ درصد بوده است. این در حالی است که این نرخ در ایران با رشد ۵۰ درصدی مواجه بوده است. سوادآموزی که تنها به شهر‌های بزرگ منتهی نمی‌شود و سربازان انقلاب همواره در صدد ایجاد شرایط برابر برای برخورداری از امکانات آموزشی حتی در محروم‌ترین مناطق کشور نیز هستند. در این خصوص علی باقرزاده، رئیس سازمان نهضت سواد‌آموزی می‌گوید: «اولویت نهضت سوادآموزی گروه‌های سنی ۱۰ تا ۲۹ ساله است که در این رده سنی نرخ باسوادی به ۹۷ درصد رسیده و همچنین در رده سنی ۱۰ تا ۴۹ ساله نیز این نرخ به ۷ /۹۴ درصد رسیده است.»

ادامه نهضت سوادآموزی در استان‌ها

لازم به ذکر است که با توجه به اقدامات سازمان نهضت سوادآموزی طی چهل سال پیروزی انقلاب اسلامی در گروه سنی ۱۰ تا ۲۴ سال، ۸ استان کشور توانسته‌اند رشد بالای ۹۹ درصد باسوادی و ۲۴ استان نیز رشد بالای ۹۶ درصد باسوادی را کسب کنند. در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال نیز ۱۱ استان کشور بالای ۹۷ درصد نرخ باسوادی دارند. در این راستا می‌توان به استان قم اشاره کرد که به گفته معاون سیاسی امنیتی استانداری قم آمار باسوادی مردم این استان اکنون بالاتر از میانگین کشوری است. سیدمحمدرضا هاشمی در این باره می‌افزاید: «ریشه‌کنی بی‌سوادی و سوادآموزی در ارائه خدمات و توسعه استان نه تنها نقش خیلی مهمی دارد، بلکه گسترش سواد با کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز ارتباط مستقیمی دارد.» معاون سوادآموزی استان خراسان شمالی نیز با اشاره به اینکه نهضت سوادآموزی در استان خراسان شمالی تا پایان تمام محرومیت‌‎ها ادامه دارد بیان می‌کند: «امسال ۶ هزار نفر جذب کلاس‌های سوادآموزی خراسان شمالی شده‌اند.» مهدی مودی می‌افزاید: «از این تعداد ۸۸ درصد زن و ۱۲ درصد نیز مرد بودند و ۶۵ درصد این افراد در مناطق روستایی و ۳۵ درصد در نقاط شهری خراسان شمالی جذب کلاس‌های سوادآموزی شدند.» در استان سیستان و بلوچستان هم به‌رغم اینکه متولیان می‌گویند کار سوادآموزی در این استان به اندازه ۱۰ استان است، معاون نهضت سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان می‌گوید: «نرخ باسوادی در سیستان و بلوچستان از ۲۹ درصد ابتدای انقلاب به بیش از ۸۰ درصد رسیده است.» احمد امیرشاهی با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۳۲ هزار سواد آموز در کلاس‌های نهضت سوادآموزی سیستان و بلوچستان مشغول تحصیل هستند، می‌افزاید: «این تعداد سوادآموز که از رده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال هستند در ۷ هزار و ۵۰۰ کلاس درس تحصیل می‌کنند و ۴ هزار و ۵۰۰ آموزشیار کار آموزش این سوادآموزان را در سطح استان برعهده دارند.» به‌رغم اینکه این گزارش‌ها تنها بخش کوچکی از اقدامات سوادآموزی در سراسر کشور است، اما بر اساس آن نه تنها طی این چهل سال نهضت سواد آموزی ادامه داشته و توانسته کمک بزرگی به حذف بی‌سوادی در سراسر استان‌های کشور کند، بلکه به گفته متولیان تا پایان این محرومیت‌ها هم ادامه خواهد داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار