کد خبر: 944296
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۲
راز‌های موفقیت انسان از منظر قرآن
ما مسلمانان وقتی برای هم آرزوی موفقیت می‌کنیم، از عبارت «ومن الله التوفیق» استفاده می‌نماییم. این عبارت و توفیق مورد نظر آن با تمام تعابیر و تعاریفی که در دنیا از موفقیت شده، متفاوت است.
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین- سیمین جم: ما مسلمانان وقتی برای هم آرزوی موفقیت می‌کنیم، از عبارت «ومن الله التوفیق» استفاده می‌نماییم. این عبارت و توفیق مورد نظر آن با تمام تعابیر و تعاریفی که در دنیا از موفقیت شده، متفاوت است. اینجا رنگ و بویی به موفقیت داده شده که مرز‌های ظریفی با گرفتن نمره ۲۰ در مدرسه و دانشگاه، دریافت پاداش و ارتقای شغلی، برنده شدن در مسابقه و از این دست موفقیت‌ها دارد. انسان موفق مورد نظر اسلام انسانی است که از خداوند توفیق خدمت به خلق و اخلاص در رفتار و عبادت طلب می‌کند. بدون شک چنین تعریفی از موفقیت در هیچ یک از کتاب‌های روانشناسی موفقیت نیامده است. در منطق قرآن انسان موفق، انسان متعالی و متعادل است، یعنی انسانی که از خداوند متعال نمره ۲۰ بگیرد.

از نگاه قرآن و اسلام انسان‌های موفق انسان‌هایی هستند که هم به امور اقتصادی اهمیت می‌دهند و هم به مسائل معنوی و انسان با این ویژگی است که می‌تواند قله‌های کمال و سعادت دنیوی و اخروی را فتح و در نتیجه به آرامش واقعی دست پیدا کند.

قرآن کریم از یکسو هدف مهم خلقت انسان را عبادت و در مفهوم گسترده‌تر تکامل در سایه عبادت بیان می‌کند و از سوی دیگر آبادانی زمین و در مفهوم بسیط‌تر توسعه اقتصادی را بر انسان تکلیف کرده است. در فعالیت اقتصادی نیز طلب روزی حلال را به عنوان عبادتی مهم بیان می‌کند.

در آموزه‌هاى اسلامى؛ مفهوم موفقیت به مفهوم سعادت و خوشبختى نزدیک است و عملاً موفقیت مطلق و خوشبختى مطلق یکى هستند. خوشبخت و موفق واقعى کسى است که در مسیر بندگى خداى متعال باشد، با انجام وظایف دینى و انسانى به خداوند نزدیک شود و بتواند به هدف نهایى خلقت دست ‏یابد و علاوه بر آن در زندگی دنیا نیز بدون آنکه از یاد خدا غافل شود، از روزی‌های حلال به خوبی بهره‌مند گردد.

البته روشن است رسیدن به چنین هدف و موفقیتی، منافاتى با خُرسندى از زندگى و لذت‌جویى حلال دنیا ندارد. انسان می‌تواند به تمام کارهایش رنگ‌وبوى خدایى بدهد و به قصد رضایت حضرت حق بخوابد، بخورد، کار و تفریح کند و... آنچه مهم است فرمانبرى از خداوند و اجراى دستورات او است.

با بررسی آیات الهی و رجوع به تفاسیر موارد متعددی به عنوان راز‌های توفیق انسان استخراج شده است که می‌توان به برخی از مهم‌ترین آن‌ها به قرار زیر اشاره کرد:

چگونگی نگاه به دنیا: نوع نگاه انسان به دنیا تأثیر زیادی بر عملکرد او خواهد داشت. به طور کلی نگاه قرآن به دنیا به این شکل است که ثروت و دارایى خود را محصول تلاش و زرنگى خویش نپنداریم که هر چه هست از خداوند است. بدانیم که نعمت‏هاى دنیوى، محدود است ولى پاداش الهى، نامحدود و غیرقابل تصور.

توکل بر خدا و شکرگزاری: توکل بر خداوند و اعتقاد به مسیر از اصول موفقیت و پیروزی در مسیر زندگی است. یکی از شرایط موفقیت یک رهبر و مدیر در هر سازمان و نیز از اصول موفقیت یک انسان حتی ساده، توکل بر خداوند است که این توکل می‌تواند برای فرد نوعی آرامش روانی حاصل کند. بی‌تردید یکی از راهکاری دریافت انرژی مثبت در راستای کسب موفقیت بیشتر، شکرگزاری از خداوند منان است. دیدن، شنیدن و لمس کردن نعمات الهی و شکرگزاری آن‌ها نه تنها موجبات زیاد شدن آن نعمات از سوی خداوند خواهد شد که از لحاظ روانشناختی نیز به ایجاد انرژی مثبت و روحیه مناسب در انسان کمک خواهد کرد.

احسان به والدین: نیکی به پدر و مادر امری انسانی و اخلاقی است که از سوی خداوند منان نیز سفارش و در آیات متعددی بر آن تأکید شده است و به ما سفارش و وصیت شده که این امر اخلاقی را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم. بی‌گمان احسان به والدین آثار وضعی و روحی و روانی خوبی در زندگی ما خواهد داشت که در کوتاه‌مدت و بلندمدت در دستیابی به موفقیت، راهگشا و کارآمد خواهد بود.

صبر و بردباری: در آیات بسیاری از قرآن کریم بر اهمیت صبر تأکید شده و خداوند متعال حتی تأکید کرده است «ان‌الله مع‌الصابرین!» صبر در زندگی روزمره و در قبال مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌ها، صبر در برابر مصائب دنیوی، صبر در برابر مشکلات زناشویی، صبر در روابط اجتماعی و صبر در کسب و کار، همگی از مصادیق مؤثر و کارآمد صبر است که راهگشای موفقیت و بهروزی هر انسانی می‌تواند باشد.
نیکی کردن به دیگران: آیات قرآن کریم بر نیکی کردن در دنیا تأکید فراوانی دارند و انسان موفق کسی است که از هر فرصتی برای انجام عمل صالح و نیکی کردن به اطرافیان و جامعه خود استفاده و دیگران را از لطف خود سرشار کند.

منابع و مآخذ

* تفسیر قرآن نور- حجت‌الاسلام محسن قرائتی
* ۲۰ درس موفقیت در جزء ۲۰ قرآن کریم- وب‌نوشته‌های سیدعلی ناظم‌زاده
* انسان موفق در منطق قرآن- سایت تبیان و وبلاگ ذی طوی
* قوانین موفقیت از دیدگاه قرآن- گروه تحقیقاتی و آموزشی کرامت
* موفقیت و راه‌های موفقیت- سایت اسلام کوئست نت
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار