کد خبر: 944260
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۳
رئیس کمیته امداد خبر داد:
اختصاص یک نوبت سبد کالا به مددجویان کميته امداد در دهه فجر و یک نوبت در نیمه اسفند و همچنين تصویب افزایش ۲۰ درصدی مستمری مددجویان این نهاد در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی اخبار خوبي بود که رئیس کمیته امداد در آستانه جشن 40 سالگي انقلاب اعلام کرد.
محمد رضا هاديلو

سید پرویز فتاح در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با تشکر از نمایندگان مجلس به دلیل تصویب افزایش اعتبارات مددجویان در بودجه سال ۹۸ گفت: براین اساس، مستمری مددجویان کمیته امداد برای سال آینده ۲۰ درصد افزایش خواهد داشت که این افزایش هم برای خانوارهای تحت حمایت دائم و هم برای افراد پشت نوبتی اعمال می‌شود.

وی با بیان اینکه ردیف اصلی بودجه کمیته امداد هم ۱۲ درصد رشد خواهد داشت، اضافه کرد: این میزان افزایش برابر با میزان رشد کلی بودجه ۹۸ نسبت به سال ۹۷ است.

رئیس کمیته امداد با اشاره به شرايط نامساعد اقتصادي، افزايش افراد مراجعه کننده به اين نهاد جهت تحت پوشش قرار گرفتن ، گفت: در پنج ماه گذشته ۶۲۰ هزار خانوار جدید تحت تاثير اقتصاد نامناسب و تورم به وجود آمده، تحت حمایت موقت قرار گرفتند.

فتاح با بیان اینکه حمایت امداد از این خانوارهای جدید موقتی است، اظهار کرد: در اردیبهشت یا خرداد ۹۸ وضعیت این مددجویان بررسی شده و براساس نتایج به دست آمده نسبت به تمدید یا قطع حمایت‌ها تصمیم‌گیری می‌شود.

اين مسئول با بیان اینکه ۶۲ درصد خانوارهای مددجوی امداد دارای سرپرست خانوار زن هستند، تاکيد کرد: ۴۵ درصد خانوارها به دلیل فوت سرپرست مددجو، ۳۵ درصد به دلیل ناتوانی سرپرست، ۹ درصد به دلیل طلاق و مابقی به دلایلی چون سرپرست زندانی، بیماری صعب العلاج و ... تحت حمایت قرار گرفته‌اند.

وی با انتقاد از اینکه سر ریز نابسامانی دستگاه‌های دیگر به کمیته امداد می‌رسد، افزود: اگر مشکل مسکن، مشکل اقتصاد و بیمه همگانی برای افراد حل شود، خانوارها به این دلایل تحت حمایت امداد قرار نمی‌گیرند. امداد یک اورژانس اجتماعی موقت است و رفع مشکل جامعه نیازمند رونق اشتغال و مهار تورم است.

 

*تمام اعتبارات دولتي اختصاص يافت

 

رئیس کمیته امداد با تاکید بر اینکه در هشت ماهه ابتدای سال، اعتبارات امداد به طور کامل از سوی دولت تخصیص یافت، گفت: متاسفانه در دو ماه گذشته به دلیل مشکلات اقتصادی، نتوانستیم اعتبارات را کامل جذب کنیم و اگرچه وضعیت دولت را درک می‌کنیم اما همه بدانیم که مددجویان باید در اولویت باشند. دولت هم با درک وضعیت موجود، قول مساعد برای پرداخت کامل اعتبارات امداد را داده است.

فتاح در خصوص ارائه وام قرض‌الحسنه از منابع بانکی به مددجویان تاکيد کرد: ۱۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار سهم مددجویان امداد از قرض الحسنه بانک‌ها بود که تا پایان سال به طور کامل اختصاص می‌یابد. همچنین مصوبه افزایش سقف وام خوداشتغالی مددجویان به ۵۰ میلیون تومان تصویب شده و از سال ۹۸ اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به مجوز برداشت ۱,۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی افزود: از این منبع، ۱۰۰ هزار فقره وام متوسط ۲۵ میلیون تومانی با اعتبار ۲۵۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده که ۲۰۰ میلیارد تومان آن را دریافت کرده‌ایم و امیدواریم تخصیص این منابع سرعت بیشتری پیدا کند.

فتاح از اختصاص یک نوبت سبد کالا به مددجویان این نهاد در ایام دهه فجر خبر داد و گفت: تقاضای ما از دولت و وزارت رفاه این بود که سبد کالای مددجویان امداد به صورت نقدی پرداخت نشود و به شکل کالا باشد. در این زمینه با رئیس‌جمهور مذاکره کرده‌ایم و علاوه بر ارائه سبد کالا در دهه فجر، یک نوبت سبد کالا در نیمه‌های اسفند هم پیش‌بینی شده که به عنوان عیدی مددجویان ارائه خواهد شد.

 وی به تداوم طرح معافیت انشعاب برق و آب و گاز مددجویان در سال ۹۸ اشاره کرد و ادامه داد: با تصویب مجلس شورای اسلامی، این معافیت برای سال ۹۸ ادامه خواهد داشت.

فتاح در خصوص معوقات بانکی مددجویان امداد گفت: معوقات بانکی را کسانی دارند که وام‌های چند هزار میلیاردی از بانک‌ها گرفته‌اند و پس نمی‌دهند. نان نظام را خورده‌اند و نمکدان شکسته‌اند. مددجویان امداد کمترین معوقات بانکی را دارند و خوش حساب‌ترین مشتریان هستند.

 

*افزايش کمک هاي مردمي

 

رئیس کمیته امداد از افزایش ۳۵ درصدی کمک‌های مردمی در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ خبر داد و تاکید کرد: باید از مردم موقعیت‌شناس و خیران تشکر کنیم که با درک شرایط کشور، دست یاری به سمت نیازمندان گرفتند و به یاری آنان شتافتند.

فتاح با بیان اینکه شرایط سخت اقتصادی در ماه‌های گذشته موجب افزایش مراجعات مردمی به کمیته امداد شده است، گفت: کمیته امداد به صورت شبانه‌روزی پاسخگوی مددجویان بود تا جامعه هدف ما دچار اتفاقات ناگوار نشود.

وي افزود: پرداخت وام قرض‌الحسنه ضروری به مددجویان تقویت شده و این وام با سقف پنج میلیون تومان با حداقل ضمانت به مددجویان ارائه می‌شود. همچنین صف جهیزیه در کل کشور حذف شده و در زمینه رهن و اجاره مسکن به دلیل بالا رفتن رقم اجاره مسکن، سرانه مسکن را افزایش دادیم تا هیچ مددجویی بدون سرپناه نماند.

اين مسئول ارائه بیمه درمان پایه و بیمه تکمیلی، بیمه حوادث، سیل و زلزله و آب‌رسانی و برق رسانی به منازل مددجویان در دور دست‌ترین مناطق را از جمله موفقیت‌های امداد در سال‌های گذشته دانست و گفت: نیازهای مددجویان امروز بسیار متنوع و زیاد شده است و باید بتوانیم به آن پاسخ دهیم.

فتاح کاهش تعداد مددجویان در ۳۰ سال گذشته را از جمله اقدامات مثبت این نهاد اعلام کرد و گفت: ۳۰ سال قبل، از جمعیت ۴۵ میلیونی کشور بیش از ۶ درصد جمعیت مددجوی امداد بودند اما امروز از ۸۲ میلیون نفر جمعیت تنها ۴ درصد مددجو هستند. البته این رسیدگی حداقلی است و خروج مددجویان، وابسته به اشتغال و خودکفایی آنها است.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
0
0
چرااینقدرمردم سرکارمیزارید
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار