کد خبر: 944255
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۲
تحریم نفتی ونزوئلا محاسبات بازار نفت را به هم ریخت
خبر تحریم نفتی ونزوئلا به دنبال اختلالات و درگیری‌های داخلی اخیر در کشور، در رسانه‌های دنیا به عنوان برد ایران در مقابل امریکا معرفی شد.
سرويس اقتصادي جوان آنلاين: بلومبرگ کانادا در یک گزارش با اشاره به این مطلب که عدم خرید نفت ونزئلا توسط امریکا و تحریم دلاری ونزوئلا نوشت: بازار با کمبود عرضه روبرو خواهد شد و انتظار می‌رود دوباره تخفیف‌هایی برای فروش نفت ایران ایجاد شود. امریکا اعلام کرده است صادرات نفت ونزوئلا به صفر خواهد رسید و بر خلاف تحریم‌هایی که علیه ایران وضع کرده است، در مورد ونزوئلا در نظر ندارد معافیت‌هایی صادر کند. باید در نظر داشت که این سیاست برای کشوری که بزرگترین ذخایر نفتی را دارد و یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت در قاره امریکا است، می‌تواند به مثابه آغاز بحرانی بزرگ باشد. بحرانی که نه تنها در اقتصاد این کشور بلکه در بازار نفت ایجاد خواهد شد و به تدریج تمام دنیا را درگیر می‌کند.

امریکا اعلام کرده است که دیگر اجازه انتقال دلار به ونزوئلا را نمی‌دهد به این معنا که حتی اگر کشوری بر خلاف اصول تحریم اقدام به خرید نفت از ونزوئلا کند، نمی‌تواند پرداخت دلاری به ونزوئلا داشته باشد، زیرا تمامی مبالغ کلان دلاری که در جهان جابجا می‌شود در سیستم مالی امریکا مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و در صورت تایید و حصول اطمینان از صحیح بودن معامله، جابجایی آن انجام می‌شود.

بلومبرگ نوشت: امریکا نمی‌تواند با کشور‌های بزرگ صادر کننده نفت، جنگ نفتی راه بیاندازد. سیاست تحریم نفتی امریکا علیه ونزوئلا باعث می‌شود تا عرضه در دنیا کاهش یابد همانطور که اجرای این سیاست برای ایران در وضعیت عادی بازار نفت اختلال ایجاد خواهد کرد. به نظر می‌رسد امریکا در حال قدرت نمایی در بازار نفت است و تلاش می‌کند تا با قدرت‌های نفتی دنیا به تقابل بپردازد. این کار بعد از افزایش توان تولید نفت ا. مریکا و تبدیل شدنش به یک قدرت بزرگ در بازار اتفاق افتاد و کارشناسان نفتی از این تحولات به عنوان تلاش امریکا برای تثبیت جایگاه خود در بازار جهانی نفت نام می‌برند.

به هر حال با وجود اینکه تحریم نفتی ونزوئلا خبر بدی برای بازار نفت دنیا است، ولی برای اقتصاد ایران پیام روشنی دارد. در درجه اول دنیا نمی‌تواند خرید نفت از دو تولید کننده بزرگ را متوقف کند؛ بنابراین اگر معافیتی برای ونزوئلا در نظر گرفته نشود، بدون شک ایران خواهد توانست فروش نفت خود را ادامه دهد. دوم اینکه در روز‌های اخیر باز هم مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کرده‌اند که ایران به توافق هسته‌ای پایبند بوده است و اروپا هم تمایل دارد به همکاری با ایران ادامه دهد. این مساله می‌تواند فشار دیگری روی امریکا ایجاد کند و امریکا را به همسویی با دنیا و ارایه مجوز برای ادامه فروش نفت ایران و حتی بازگشت به توافق هسته‌ای وادار کند. دربدترین حالت هم ممکن است امریکا فروش نفت ایران را ممنوع اعلام کند که در آن صورت قیمت نفت در بازار افزایش زیادی پیدا می‌کند و ایران که از روش‌های مختلف و دور زدن تحریم‌ها نفش را به خریدارانش عرضه می‌کند، می‌تواند درآمد کافی برای اداره کشور داشته باشد. به همین دلیل است که این سیاست امریکا به معنای برد ایران در مقابل امریکا است.
منبع: خبرآنلاين
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار