کد خبر: 944230
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۲
مرجع تقلید شیعیان با اشاره به مظلوم واقع‌شدن فرهنگ مذهبی در کشور گفت: این فرهنگ کارش به‌جایی رسیده که به مردم می‌گویند کتاب بخوانید درحالی‌که قیمت کتاب آن‌قدر بالا رفته که مگر می‌شود کتاب خرید؟.

جوان آنلاین: آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی پیش از ظهر امروز در جلسه درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، با نقل حدیثی از پیامبر اکرم(ص) اظهار داشت: بر اساس این حدیث، آنچه اهمیت دارد کیفیت عمل بوده و باید کار انسان با خلوص همراه باشد.

وی با اشاره به آیه 79 سوره توبه گفت: پیامبر اکرم(ص) به دنبال جمع‌آوری وسایل و ابزار برای جنگ بود، یکی از یاران آن حضرت، ابوعقیل انصاری کارش آب‌کشی بوده و درآمد ناچیزی داشت، به پیامبر اکرم(ص) گفت می‌خواهم در این کار به سربازان اسلام کمک کنم، او شبی را بیدار ماند و خرمای خشکیده‌ای را روز به مسجد آورد، درحالی‌که دیگران به او خندیدند و به تمسخر گرفتندکه آوردن خرمای خشکیده به چه کار سربازان می‌آید؟ در اینجا بود که این آیه نازل شد.

مرجع تقلید شیعیان با تأکید بر اینکه خلوص نیت معیار بوده و نه فزونی عمل گفت: خلوص نیت کار آسانی نیست، اینکه در روایات واردشده که ریا در عمل مثل حرکت مورچه سیاه در شب تاریک بر روی سنگ سیاه بسیار پرمعنا است، ریا این‌گونه مرموزانه در عمل نفوذ می‌کند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با تأکید بر خالص کردن نیت ابراز کرد: برخی به سیرو سلوک عرفانی می‌پردازند که مثلاً چشم برزخی پیدا کنند اما سیروسلوکی خوب است که فقط برای رضای خدا باشد و اینکه برای رسیدن به مقامات عرفانی باشد دیگر سیرو سلوک نیست.

وی در ادامه با اشاره به نیازهای روز گفت: یکی از مسائلی که در شرایط فعلی مظلوم واقع شده مسائل فرهنگی است، ما می‌گوییم جمهوری اسلامی که اسلام در ذیل آن هست، باید اسلام را در این نظام اسلامی پیاده کنیم و باید دانست مسائل فرهنگی در مسائل معیشتی نیز مؤثر است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با تأکید بر زنده نگه‌داشتن فرهنگ دینی عنوان کرد: اگر فرهنگ دینی و اسلامی زنده باشد مسائل اقتصادی و قضایی نیز حل می‌شود، بسیاری از پرونده‌های قضایی مربوط به بی‌بندوباری‌های عجیب است.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به مظلوم واقع‌شدن فرهنگ مذهبی در کشور گفت: این فرهنگ کارش به‌جایی رسیده که به مردم می‌گویند کتاب بخوانید درحالی‌که قیمت کتاب آن‌قدر بالا رفته که مگر می‌شود کتاب خرید؟یک مفاتیح که قیمت آن 100 هزار تومان شده چطور مردم توان خرید آن را داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: فرهنگ مذهبی مظلوم است و ضرر آن را هم می‌بینیم، بی‌تقوایی‌ها سبب این‌همه قاچاق کالا، دزدی و سوءاستفاده‌ها شده است، درنتیجه اهمیت به فرهنگ مذهبی را باید لازم و واجب بدانیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر