کد خبر: 944205
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۴
شرکت ملی گاز ایران:
شرکت ملی گاز ایران بیش از ۲۳ میلیون مشترک دارد که ۶۴/۹ درصد آن‌ها در خراسان رضوی هستند.  تقریبا تمام این مشترکان بعد از انقلاب به جرگه مشترکان گاز پیوستند و این استان پیشتاز و رتبه دار مشترکان و شبکه گذاری گاز در کشور است.
شرکت ملی گاز ایران در اسفند ماه سال 1344 شمسی تاسیس شد و از عمر 53 ساله خود 13 سال را در نظام شاهنشاهی سپری کرد و در این مدت کمتر از انگشتان دست به شهرهای کشور گاز رسانی شد که یکی از آنها بخشهایی از شهر مشهد در استان خراسان بزرگ بود. 
 
در طول این چهل سال، میانگین گازرسانی شهری 97 درصد و روستایی کشور به 81 درصد رسیده است که این میزان در خراسان رضوی در مورد گاز شهری 9/99 درصد و گاز روستایی 85 درصد است.
 
طول شبکه گاز شهری در این استان از 324 کیلومتر در قبل از انقلاب به 11 هزار و 104 کیلومتر و طول شبکه گاز روستایی از صفر به 20 هزار و 351 کیلومتر رسیده است. همچنین در سال 57 از خراسان بزرگ فقط شهر مشهد با 345 انشعاب و هزار و 234 مشترک گاز داشت و اکنون 560 هزار و 726 انشعاب شهری و 364 هزار و 924 انشعاب روستایی و 74 شهر و هزار و 891 روستا از نعمت گاز بهره مند هستند و همچنان روند گازرسانی در استان ادامه دارد.
 
دولت تدبیر و امید پیشتاز گازرسانی روستایی
 
مدیر عامل شرکت گاز خراسان رضوی در خصوص وضعیت گازرسانی در استان به خبرنگار ایرنا گفت: در طول چهل سال انقلاب، بیشترین میزان گازرسانی روستایی خراسان رضوی در دولت تدبیر و امید انجام شده است.  
 
سید حمید فانی افزود: 11هزار و 176 کیلومتر شبکه گازرسانی روستایی پیش از فعالیت دولت تدبیر و امید در این استان انجام شده بود اما در طول این دولت به طول هفت هزار و 368 کیلومتر به شبکه گازرسانی روستاهای خراسان رضوی افزوده شده است.
 
وی با بیان اینکه پیش از دولت یازدهم 56 درصد جمعیت روستایی به شبکه گازرسانی دسترسی داشتند افزود: در پایان فعالیت دولت یازدهم به 71،5 و هم اینک به 85 درصد رسیده است با بهره برداری از طرح های در حال اجرا این میزان به 97،5 درصد می رسد.
 
مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی گفت: در بخش شهری نیز هزار و 223 کیلومتر شبکه گازرسانی در طول فعالیت دولت یازدهم و 51 کیلومتر هم در سال نخست کار دولت دوازدهم در این استان اجرا شد. همچنین 324 هزار و 387 مشترک در دولت یازدهم و ظرف یک سال اخیر نیز بیش از 37 هزار و 917 مشترک شهری به شبکه گازرسانی در خراسان رضوی افزوده شده اند.
 
توسعه گازرسانی صنعت
 
فانی ادامه داد: در کنار گازرسانی شهری و روستایی، گازرسانی به واحدهای تولیدی و صنعتی نیز بخش دیگری از فعالیتهای سالهای اخیر شرکت گاز استان است. پیش از انقلاب هیچ واحد تولیدی و صنعتی گازرسانی نبود و اکنون 13هزار و 222 واحد تولیدی و صنعتی استان گاز رسانی شده اند.
 
وی گفت: نیروگاههای استان، واحدهای مختلف شهرکهای صنعتی و کارخانه های بزرگ اکنون از نعمت گاز طبیعی بهره می برند و این موضوع نقش مهمی نیز در کاهش آلایندگی هوا دارد.
 
تاسیس جایگاههای سی ان جی
 
مدیر عامل شرکت گاز خراسان رضوی افزود: در مسیر کاهش آلاینده ها و توسعه مصرف سوخت پاک، ایجاد جایگاه های سوخت سی ان جی یکی از محورهای مهم و مورد توجه شرکت گاز استان بوده است که در این راستا 177 جایگاه تک و دو منظوره در سالهای اخیر در سطح استان ساخته شده است. 
 
بهره برداری و کلنگ زنی چندین طرح گازرسانی جدید
 
مدیر مهندسی و اجرای طرح های شرکت گاز خراسان رضوی هم گفت: در دهه فجر امسال هم طرح های گاز رسانی به هزار و 105 واحد صنعتی، 205 روستا، یک شهر و دو خط انتقال گاز کلنگ زنی یا بهره برداری می شود.
 
سید مصطفی حیدری با بیان اینکه بهره برداری از طرح گازرسانی شهر سمیع آباد و 113 روستای استان با هزینه 136 میلیارد و 767 میلیون تومان انجام می شود افزود: طرح های گاز رسانی به 2 ایستگاه تقلیل فشار در استان و 171 واحد تولیدی نیز در دهه فجر با هزینه 2 میلیارد و 546 میلیون تومان به بهره برداری می رسد.
 
وی، بهره برداری از خط لوله انتقال 16 اینچ تربت حیدریه و کاشمر را از دیگر طرح های آماده بهره برداری شرکت گاز استان ذکر و بیان کرد: این طرح با هزینه 77 میلیارد تومان آماده بهره برداری است.
 
رتبه نخست شبکه گاز کشور
 
سخنگوی شرکت گاز خراسان رضوی هم با بیان اینکه این شرکت با 31 هزار کیلومتر لوله گذاری شبکه رتبه نخست شبکه گاز کشور را به خود اختصاص داده است افزود: 2 میلیون و 220 هزار و 99 مشترک گاز شهری و روستایی تا پایان آذرماه97، زیر پوشش خدمات دهی این شرکت هستند که در این زمینه رتبه دوم کشور متعلق به خراسان رضوی است.
 
سید احمد علوی گفت: در دهه فجر امسال هم عملیات اجرایی گازرسانی به 934 واحد تولیدی و صنعتی و 92 روستای استان با اعتباری بالغ بر 2هزارمیلیارد ریال آغاز می شود. خط انتقال 30 اینچ دیز باد – تربت حیدریه با اعتبار هزار و 200 میلیارد ریال و به طول 70کیلومتر در این ایام کلنگ زنی می شود.
 
وی ادامه داد: میزان اعتبار و هزینه های اختصاص یافته بجز خط انتقال دیزباد و تربت حیدریه که از محل اعتبارات ملی تامین شده از منابع داخلی شرکت ملی گاز ایران است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار