کد خبر: 944199
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۹
ادامه واکنش‌ها به بازی ضعیف و دور از انتظار تیم ملی؛ گزینه‌های نیمکت به خط شدند
تبعات شکست تیم ملی ایران و حذف از جام ملت همچنان ادامه دارد. شکست سنگین به ژاپن چیزی نبود که ایرانی‌ها انتظارش را می‌کشیدند، اعتراضات بچگانه به داور، عملکرد ضعیف مدافعان و به‌طور کلی آچمزش شدن مقابل سامورایی‌ها پایان کار کارلوس کی‌روش در تیم یوزپلنگ‌ها بود تا حالا دوباره گزینه‌های ریز و درشت جانشینی مرد پرتغالی به خط شوند.
شيوا نوروزی
سرویس ورزش جوان آنلاین: باخت ۳ بر صفر به آبی‌پوشان پایان کار ایران در جام ملت‌های ۲۰۱۹ بود. نتیجه‌ای که حتی ژاپنی‌ها نیز تصورش را نمی‌کردند. تیم ملی فوتبال کشورمان دیروز به وطن بازگشت، البته بدون جام. حذف از رقابت‌ها فرصت خوبی برای منتقدان بود تا پس از مدت‌ها سکوت اجباری حرف دلشان را به زبان بیاورند. این در حالی است که یکی از اعضای وزارت ورزش نیز نام چند مربی شناخته شده دنیا را به عنوان گزینه‌های جانشینی کی‌روش مطرح کرد.

تقدیر و انتقاد از کی‌روش
تحقیر فوتبال ایران مقابل ژاپنی‌ها انتقاد مردم، پیشکسوتان و اهالی این رشته را به همراه داشت. سامورایی‌ها سه بار دروازه بیرانوند را باز کردند تا رؤیای قهرمانی در آسیا برای ما ۴۷ ساله شود. در چنین شرایطی پس از تقدیر و تشکر وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک از تیم ملی، فدراسیون فوتبال نیز از تلاش‌های ملی‌پوشان و کادر فنی قدردانی کرد. ضمن اینکه کی‌روش نیز در پایان هشت سال حضورش در ایران با انتشار پیامی از تمام حامیانش تشکر کرد: «غرور و افتخار متعلق به تیم ملی ایران است، به خاطر آنچه برای مردم‌شان ساختند، برای فوتبالی که به جهان نشان دادند، برای میراثی که برای آیندگان به جای گذاشتند.»

بازتاب‌های جهانی
رسانه‌های زیادی به باخت یوزپلنگ‌ها برابر ژاپن واکنش دادند و اکثر آن‌ها از نمایش ضعیف و پرانتقاد شاگردان کارلوس کی‌روش ابراز تعجب کردند. خبرگزاری فرانسه در گزارشی در خصوص اشتباهات مهلک مدافعان ایران نوشت: «ژاپن از اشتباه مدافعان ایران و یک پنالتی بهره برد تا با برتری خیره‌کننده ۳ بر صفر مقابل مدعی قهرمانی رقابت‌ها به فینال مسابقات راه یابد. این گل به این معنی بود که برای تیمی که انتظارش برای قهرمانی آسیا به ۴۳ سال رسیده بود، بازگشتی رقم نمی‌خورد.» روزنامه اسپورت چاپ اسپانیا نیز در این باره نوشت: «مربی پرتغالی بعد از باخت ناراحت‌کننده ۳ بر صفر مقابل ژاپن از تیم ملی ایران خداحافظی کرد و خیلی به حضور در تیم ملی کلمبیا نزدیک شد.» سایت فورفورتو نیز از عملکرد ضعیف علیرضا جهانبخش انتقاد کرد.

اعتراض‌های همه‌جانبه
در روزی که همه ایرانی‌ها منتظر نمایشی منطقی و قدرتمندانه از تیم ملی بودند، عملکرد بازیکنان نه تنها شباهتی به بازی‌های قبلی نداشت، بلکه اعتراض‌های بی‌مورد آن‌ها به داور استرالیایی، به ژاپنی‌ها فرصت عرض‌اندام و تحمیل باختی سنگین به ایران را داد. در صحنه گل اول پنج بازیکن ایران در شرایطی به داور حمله کردند که قاضی میدان خطایی اعلام نکرده بود. ثمره این رفتار غیرحرفه‌ای دریافت گل اول و از هم پاشیده شدن شیرازه تیم کشورمان بود. البته سرمربی تیم هم در کنار زمین بار‌ها به داور اعتراض کرد. محمد فنایی، کارشناس داوری فوتبال در گفت‌وگو با ورزش سه از اعتراض‌های بی‌دلیل بازیکنان کشورمان به داور به شدت انتقاد کرد: «نمی‌دانم ما چه زمانی قرار است درست شویم؟! انگار فقط یاد گرفته‌ایم از دقیقه یک هر مسابقه اعتراض کنیم، فرقی هم نمی‌کند آن بازی در چه سطحی برگزار شود. از ابتدای بازی فقط به داور اعتراض کردیم که در صحنه گل اول ژاپن هم تاوان این رفتار را دادیم. در اواخر مسابقه هم دیدید که بازیکنان چطور با حریف دست به یقه شدند. وقتی کی‌روش که یک مربی بین‌المللی است خودش در کنار زمین عامل جنجال می‌شود، طبیعی است که بازیکنان هم در داخل زمین انعکاس رفتار سرمربی‌شان را بگیرند و آنطور رفتار کنند.»

مورینیو، زیدان و...
هنوز حذف از جام ملت‌های آسیا را هضم نکرده‌ایم، اما به نظر می‌رسد وزارت‌نشینان پیش از باخت به ژاپن به گزینه‌های احتمالی جایگزینی کی‌روش فکر کرده‌اند. مازیار ناظمی، مدیرکل روابط عمومی وزارت ورزش با انتشار پستی عجیب نوشت: «باشکوه‌تر طلوع می‌کنیم! بزرگان مربیگری فوتبال جهان در صف مذاکره برای فوتبال ایران؛ زیدان، کلینزمن و مورینیو.» البته معلوم نیست ناظمی به چه دلیل در معرفی سرمربی جدید پیشقدم شده، با آنکه وزیر ورزش به تازگی تأکید کرده بود که دخالتی در بحث سرمربیگری تیم ملی فوتبال نمی‌کند، هر چند زیدان تکذیب کرد که در صف مربیگری ایران باشد!

تکرار اتفاقات کاشیما
کارشناس فوتبال ایران معتقد است اگر هر کس دیگری هم سرمربی تیم کشورمان بود باز هم مقابل ژاپن شکست می‌خوردیم. جلال چراغپور در گفت‌وگو با فارس اتفاقات تلخ حذف تیم ملی از جام ملت‌ها را اینگونه تشریح کرد: «اصل موضوع به صورت کلان این است که از فوتبال ژاپن عقب افتاده‌ایم. فرقی نمی‌کند که رویارویی ما در جام ملت‌های آسیا یا لیگ قهرمانان آسیاست. در واقع مربی هم فرقی نمی‌کند چه کسی باشد. ما در معماری فوتبال از ژاپن عقب افتادیم. مقابل ۱۰۰ هزار هوادار خودی مقابل ژاپن می‌بازیم و مقابل ۲۰ هزار هوادار هم این اتفاق تکرار می‌شود. با هر مربی دیگری هم به ژاپن می‌باختیم. شباهت بازی با تیم ملی ژاپن با دیدار مقابل کاشیما آنقدر زیاد است که اگر با دید فنی نگاه کنید انگار یک بازی دو بار تکرار شده است. در آن بازی اجازه دادند توپ‌های بلند را بزنیم و سپس تمام توپ‌ها را کنترل کردند، در این بازی هم اجازه دادند زیر توپ بزنیم تا مالکیت‌مان کم شود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار