کد خبر: 944196
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۸
بازی اتحادیه اروپا در رونمایی از زمان‌های مختلف اجرای سازوکار پرداخت مالی این اتحادیه و ایران ادامه دارد و بار دیگر این رونمایی به تعویق افتاده و صحبت‌هایی از رونمایی آن در آخر این هفته شنیده می‌شود. در عین حال، معاون وزیر خارجه ایران با انتقاد از تأخیر اروپا در انجام این تعهد تأکید کرد که اگر موازنه میان منافع و مضار برجام از بین برود، دلیلی برای ادامه تعهد ایران به این توافقنامه وجود ندارد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران که به منظور برگزاری رایزنی‌های سیاسی ایران و اتریش در وین به سر می‌برد، روز سه شنبه در دیدار با رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس اتریش با تقدیر از مواضع سازنده اتریش درباره برجام، از تأخیر زیاد اروپا در راه‌اندازی ساز و کار مالی با ایران انتقاد کرد و افزود: به هم خوردن تعادل برجام، تبعات زیادی را برای منطقه، اروپا و جهان در پی خواهد داشت. عراقچی در این دیدار ضمن تشریح آخرین وضعیت همکاری‌های طرفین در خصوص راستی‌آزمایی اجرای برجام، به پیچیدگی و دشواری شرایط کنونی اشاره و ابراز امیدواری کرد که اتحادیه اروپا به وظیفه خطیر تاریخی خود در این راستا واقف باشد و بتواند توازن از بین رفته بین تعهدات و مزایای ناشی از توافق هسته‌ای را هرچه سریع‌تر بازگرداند، چرا که در غیر این صورت، دلیلی برای تداوم اجرای تعهدات از سوی جمهوری اسلامی ایران نیز وجود نخواهد داشت. وی افزود: دولت امریکا به دلیل دوری از منطقه درکی از شرایط ندارد و اروپا باید مسئولیت تاریخی خود را انجام دهد. معاون سیاسی وزیر خارجه ایران همچنین در دیدار با وزیر خارجه اتریش بر اجرایی شدن فوری سازوکار ویژه مالی اروپا (SPV) تأکید کرد.
عراقچی همچنین در گفت‌وگویی درباره سازوکار ویژه مالی اروپا گفت: ما شنیده بودیم و قرار بود دو شنبه اعلام شود، ظاهراً مراحل ثبت آن ممکن است یک مقدار دیگری طول بکشد، ولی امیدواریم این کار به زودی انجام شود.
معاون سیاسی وزیر خارجه گفت: بیش از هشت ماه است که اروپایی‌ها قرار است این کار را انجام دهند و می‌فهمیم که این کار مشکلات فنی و حقوقی زیادی دارد، می‌فهمیم که امریکا تهدید کرده هر کسی را با این مکانیسم مالی کار کند، تحریم خواهد کرد و می‌فهمیم این مکانیسم باید به شکلی طراحی شود که به دور از فشار‌ها و تحریم‌های امریکا باشد و هر کمپانی که با این مکانیسم کار می‌کند، مورد تحریم واقع نشود، ولی هشت ماه هم زمان زیادی برای تشکیل چنین مکانیسمی است.

شاید پنج‌شنبه
در حالی که پیش از این چند پایگاه خبری اروپایی از نهایی شدن جزئیات ساز و کار ویژه پرداخت اروپا و ایران (SPV) خبر داده و نوشته بودند این کانال مالی روز دو شنبه پس از نشست وزیران خارجه اروپایی در بروکسل رونمایی می‌شود، اما با پایان این نشست باز هم بلاتکلیفی در مورد این سازوکار باقی ماند و ضمناً ابهامات تازه‌ای نیز به آن اضافه شد. آنطور که «لارنس نورمن» خبرنگار روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» گزارش داده، بهانه عدم صدور بیانیه در مورد ثبت این سازوکار مالی، اختلاف‌نظر میان اسپانیا و ایتالیا در مورد متن بیانیه اتحادیه اروپا در ارتباط با ایران بوده است. بر اساس گزارش‌های غیررسمی، قرار است اروپا در بیانیه خود در مورد SPV، به ابعاد دیگر رابطه با ایران از جمله مذاکرات در مورد یمن و همچنین برنامه موشکی نیز بپردازد.
گفته می‌شود اسپانیا از اینکه در بخش مرتبط با یمن، تنها از چهار کشور آلمان، فرانسه، انگلیس و ایتالیا به عنوان طرف‌های مذاکره‌کننده با ایران یاد شده، ناراضی است و خواستار آن است که نام این کشور نیز در این بخش درج شود. به همین بهانه وزرای خارجه از صدور بیانیه‌ای که قرار بود اولین گام رسمی در جهت راه‌اندازی SPV باشد، خودداری کردند.
پس از پایان بی‌نتیجه نشست روز دو شنبه اتحادیه اروپا، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» موعد تازه‌ای را برای رونمایی از این ساز و کار اعلام کرده و نوشته است که احتمال دارد این کانال مالی در نشست دوروزه‌ای که از پنج شنبه در رومانی و با حضور وزرای خارجه اتحادیه اروپا برگزار می‌شود، مورد بررسی قرار گیرد. در حالی که قرار بود روز دو شنبه زمان ابهام‌زدایی از جزئیات SPV باشد، پس از پایان نشست اتحادیه اروپا «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان اظهاراتی مطرح کرد که ابهامات جدیدی در مورد این سازوکار ایجاد می‌کند. وی در یک نشست خبری، در مورد این کانال مالی، گفت: هدف اتحادیه اروپا این است که این اطمینان حاصل شود که «می‌توان تجارتی که توسط ایالات متحده تحریم نشده را حفظ کرد و یک ابزار مناسب پرداخت بین‌المللی وجود داشته باشد.»
او همچنین گفت: این سازوکار پرداخت مالی در ابتدا برای تجارت در زمینه اقلام «انسانی» از جمله مواد غذایی و دارو مورد استفاده قرار می‌گیرد. اظهارات ماس و گزارش بلومبرگ عملاً میزان اثرگذاری SPV را با تردید جدی مواجه می‌کند، چراکه اگر قرار باشد این کانال صرفاً در زمینه‌هایی مورد استفاده قرار گیرد که تحت تحریم امریکا قرار ندارند، اساساً چه نیازی به چنین سازوکاری وجود دارد؟
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
0
0
بابا همه میدونیم اروپا دولت امید رو سرکار گذاشته تا امریکا تحریمارو راحتتر و بهتر اجرا کنه ولی افسوس دولت تدبیر سرشونو کردن زیر برف
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار