کد خبر: 944195
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۲
نشست خبری جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید که برای اعلام تحریم‌های تازه اقتصادی علیه کاراکاس برگزار شد، حاشیه‌ای به همراه داشت که گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال توسل واشنگتن به نیروی نظامی برای تغییر دولت در ونزوئلا را تقویت کرده است؛ سناریوی اعزام ۵ هزار نیروی نظامی به کلمبیا، که وزیر خارجه روسیه به شدت به آن واکنش نشان داد و گفت که مسکو هر اقدامی برای دفاع از رئیس‌جمهور ونزوئلا انجام خواهد داد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به‌رغم هشدار‌های روسیه و چین درباره مداخله نظامی در ونزوئلا، امریکا سناریوی نظامی را به عنوان یکی از گزینه‌های محتمل روی میز دارد. جان بولتون، دوشبه شب در نشست کاخ سفید از تحریم شرکت نفت و گاز ونزوئلا خبر داد و بار دیگر مدعی شد که همه گزینه‌ها در خصوص ونزوئلا روی میز است. در این نشست عکسی توسط «خبرگزاری آسوشیتدپرس» از جان بولتون گرفته شد که یادداشتی مبنی بر اعزام ۵ هزار نیروی نظامی به کلمبیا را در دست داشت. روزنامه هافینگتون‌پست نوشت: «با توجه به دست‌نوشته بولتون، اعزام نیرو به منطقه به واقعیت نزدیک‌تر است تا عدم اعزام». این درحالی است که مقامات دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا دو شنبه اعلام کردند که همه گزینه‌ها از جمله استفاده از نیروی نظامی را روی میز دارند و به این احتمال دامن می‌زند که واشنگتن درصدد بررسی طرحی نظامی برای برکناری مادورو از قدرت است. با انتشار عکس دست‌نوشته بولتون در رسانه‌ها، ناظران به این امر واکنش نشان دادند. یکی از سخنگویان کاخ سفید در پاسخ به سؤالی در خصوص اعزام نیرو به کلمبیا اعلام کرد: «همان‌طور که رئیس‌جمهور بیان کرده است، همه گزینه‌ها روی میز هستند». پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع امریکا نیز در پاسخ به سؤالی که درباره ونزوئلا پرسیده شد، گفته است: «اینجا در وزارت دفاع ما به دقت در حال ارزیابی اوضاع هستیم». به گزارش خبرگزاری رویترز، یکی از مقامات دولت امریکا که نامش فاش نشده، گفته است که «او هیچ نشانه‌ای مبنی بر حمایت از دست‌نوشته بولتون ندیده است». تلاش امریکا برای مداخله نظامی در ونزوئلا درحالی است که کارشناسان نظامی این اقدام را به نفع امریکا نمی‌دانند. کارن کویاتکوسکی، ژنرال بازنشسته نیروی هوایی ارتش امریکا درباره امکان مداخله نظامی واشنگتن در ونزوئلا گفت: «مداخله در ونزوئلا ممکن است برای مردی مانند جان بولتون معنی داشته باشد، اما هیچ معنایی برای منافع ملی امریکا و ارتش این کشور ندارد.» بر اساس توافقی که میان کشور‌های قاره امریکا وجود دارد، هیچ‌یک از کشور‌ها نباید در یک کشور دیگر این قاره نیروی نظامی مستقر کنند و امریکا در صورت اعزام نیرو به کلمبیا، این توافق را نقض می‌کند. دولت ترامپ هفته گذشته خوان گوایدو، رئیس مجلس نمایندگان ونزوئلا را به‌عنوان رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا به رسمیت شناخت که خصمانه‌ترین موضع واشنگتن برای برکناری نیکولاس مادورو از قدرت تلقی می‌شود. امریکا دارای پیشینه طولانی استفاده از نیرو‌های نظامی و اطلاعاتی برای ساقط کردن حکومت‌ها در امریکای لاتین است. واشنگتن ارتباط نزدیکی با کودتای ناکام علیه هوگو چاوز، رئیس‌جمهور سابق ونزوئلا در ۲۰۰۲ داشت و اکنون هم از اوضاع نابسامان ونزوئلا بهره‌برداری کرده و به دنبال تغییر دولت در این کشور و روی کار آوردن دولتی دست نشانده است.
تلاش برای براندازی دولت ونزوئلا با روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا افزایش یافته است و اظهارات مداخله‌جویانه امریکا در امور ونزوئلا، خشم مقامات کاراکاس را برانگیخته است. روز شنبه امریکا تلاش کرد از مجرای شورای امنیت بیانیه‌ای علیه دولت مادورو صادر کند، اما مخالفت روسیه و چین، مانع از موفقیت واشنگتن شد و به همین خاطر مقامات کاخ سفید به دنبال راه‌های جایگزین برای سرنگونی دولت ونزوئلا هستند که مداخله نظامی یکی از گزینه‌های روی میز است.

واکنش مسکو
با انتشار خبر اعزام احتمالی نیرو‌های امریکایی به مرز ونزوئلا، روسیه به عنوان یکی از حامیان نیکولاس مادورو، از سیاست‌های کاخ سفید انتقاد کرد. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه دیروز گفت که امریکا در ارتباط با ونزوئلا قوانین بین‌المللی را نقض کرده است. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، لاوروف با توجه به خبری مبنی بر احتمال اعزام قریب‌الوقوع نظامیان امریکایی به کلمبیا گفت که احتمال مداخله نظامی امریکا در ونزوئلا با استفاده از خاک همسایگان این کشور افزایش یافته است. لاوروف با انتقاد از سیاست واشنگتن در برابر کاراکاس گفت که مسکو هر اقدامی را که در حمایت از رئیس‌جمهور ونزوئلا لازم باشد، انجام خواهد داد. به گزارش خبرگزاری تاس، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه هم روز سه شنبه در واکنش به دست‌نوشته جان بولتون در حساب فیس‌بوک خود از کاخ سفید خواست که در بیانیه‌ای رسمی، موضع کشورش را نسبت به اعزام و استقرار سربازان امریکایی در کلمبیا توضیح دهد. زاخارووا نوشت: «شبکه ان‌بی‌سی از قول سه مقام ارشد پنتاگون گزارش کرد که فرماندهی نظامی امریکا درصدد بررسی طرحی برای اعزام نیرو به کلمبیا یا ونزوئلا است. مانند همیشه هیچ بیانیه رسمی وجود ندارد، اما ما انتظار انتشار بیانیه‌ای رسمی در این زمینه را داریم». وی ادامه داد که «تلاش برای بی‌ثبات کردن ونزوئلا از جانب کلمبیا بوده است». پس از آنکه خوان گوایدو خود را رئیس‌جمهور ونزوئلا اعلام کرد، روسیه حمایت همه‌جانبه خود را از دولت قانونی این کشور اعلام کرد و نسبت به هرگونه ماجراجویی واشنگتن و متحدانش برای انجام کودتا و اقدام نظامی در ونزوئلا هشدار داد.

آمادگی ونزوئلا
به موازات تحرکات امریکا برای مداخله احتمالی در ونزوئلا، ارتش این کشور هم برای مقابله با هرگونه سناریوی خارجی آماده می‌شود. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، روز شنبه تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد همزمان با بالا گرفتن تنش میان واشنگتن و کاراکاس، کاروانی از خودرو‌های زرهی و توپ‌های ارتش ونزوئلا به مرز کلمبیا اعزام شده است.
همچنین وزارت دفاع ونزوئلا روز سه شنبه در صفحه توئیتر خود اعلام کرد: «ارتش ونزوئلا رژه نظامی انجام داد تا مقاومت در برابر فشار ایالات متحده را نشان دهد». به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت دفاع نوشت: «امروز مردان و زنان نیرو‌های مسلح ما، در برابر حملات بی وقفه امپریالیسم امریکا، روحیه بسیار زیادی را نشان دادند. وظیفه نظامیان این است که از ونزوئلا محافظت کنند». تلاش‌های امریکا برای براندازی دولت مادورو درحالی است که ارتش ونزوئلا حمایت خود را از مادورو اعلام کرده و قرار است در روز‌های آینده رزمایش بزرگی را برای بالابردن سطح آمادگی خود در برابر مداخلات خارجی برگزار کند.

امریکا مجوز دسترسی گوایدو به دارایی‌های ونزوئلا را صادر کرد
امریکا در ادامه سیاست‌های خصمانه خود با دولت قانونی ونزوئلا، به رهبر مخالفان ونزوئلا اجازه داد از بعضی از دارایی‌های این کشور در امریکا استفاده کند. به گزارش اسپوتنیک، روبرتو پالادینو، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا گفت که اجازه دسترسی گوایدو به بعضی از دارایی‌های ونزوئلا در امریکا در تاریخ ۲۵ ژانویه به دست «مایک پمپئو» امضا و صادر شده است. واشنگتن روز دو شنبه نیز در حمایت از گوایدو و پارلمان ونزوئلا، شرکت ملی نفت ونزوئلا را تحریم کرده بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار