کد خبر: 944095
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۸
گزارش «جوان آنلاین» از مغایرت بودجه‌ای ۳ بانک در سال گذشته
در مغایرت‌های بودجه‌ای اعلام شده توسط دیوان محاسبات کشور مشخص شده است که از ۱۲۲ هزار میلیارد تومان تسهیلاتی که بانک ملی در سال ۹۶ پرداخت کرده، ۹۲ هزار میلیارد تومان آن به‌خاطر عدم اعتبارسنجی و عدم اخذ تضامین به بدهی غیرجاری تبدیل شده است!
سرویس اقتصادی جوان آنلاین – محیا حسینی: بار‌ها شده که برای گرفتن وام به بانک مراجعه می‌کنیم و بعد از گذراندن هفت‌خوان رستم، متصدیان بانکی از ما ضمانت کارمند رسمی با گواهی کسر از حقوق می‌خواهند. حتی برای گرفتن تسهیلات خرید مسکن که سند خانه خریداری شده در رهن بانک می‌رود نیز این اتفاق می‌افتد که بسیاری از روسای بانک مسکن تا زمان معرفی «ضامن کسر از حقوق» به‌هیچ‌وجه مبلغ تسهیلات را پرداخت نمی‌کنند. این سخت‌گیری‌ها در حالی است که طی یک سال اخیر، افرادی خاص و بدون ضمانت‌نامه موفق به گرفتن وام‌های میلیاردی از سه بانک دولتی شده‌اند و تمایلی به بازپرداخت وام‌شان نیز ندارند!

به تازگی دیوان محاسبات کشور مغایرت‌های بودجه‌ای برخی از بانک‌های کشور در سال ۱۳۹۶ را اعلام کرده است که بر اساس آن، سه بانک مسکن، سپه و ملی مغایرت‌هایی را در عملکرد خود با قوانین موجود بانک مرکزی داشته‌اند! بر اساس این گزارش بانک سپه به صدور ۱۷۷ فقره ضمانت‌نامه به مبلغ هزار و ۲۶۴ میلیارد تومان بدون انعقاد قرارداد برای یک شرکت اقدام کرده که قرارداد‌های ارائه‌شده عموماً به‌صورت پیش‌نویس بوده و وثایق غیرمنقول شرکت که در ترهین بانک بوده، تنها مبلغ ۱۱۸ میلیارد تومان است، بنابراین در صدور این ضمانت‌نامه‌ها ضوابط و مقررات بانک مرکزی رعایت نشده است. همچنین در این گزارش آمده که تسهیلات اعطایی و مطالبات از اشخاص غیردولتی بانک ملی ایران، در سال ۱۳۹۶، معادل ۱۲۲ هزار میلیارد تومان بوده که به‌دلیل عدم اعتبارسنجی و عدم اخذ وثایق و تضامین کافی، مبلغ ۹۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به بدهی غیرجاری تبدیل شده است!

هر چند شرایط متفاوت و تبعیض‌آمیز بانک‌ها برای ارائه تسهیلات به‌روالی معمول در شبکه بانکی تبدیل شده و هربار خبری در این زمینه منتشر می‌شود. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا نباید مدیرعامل این بانک مورد مواخذه قرار گیرد؟ آیا نباید مشخص شود که این وام‌ها به چه کسانی داده شده است؟!

متاسفانه در حوزه اعتبارات بانک‌ها ساماندهی خاصی وجود نداشته و ندارد و مسئولان بانکی در این زمینه کاملا سلیقه‌ای عمل می‌کنند؛ بنابراین نیاز به نظارت دقیق‌تری بر عملکرد بانک‌ها وجود دارد تا دیگر شاهد تکرار این اتفاق در ارائه تسهیلات از سوی بانک‌ها نباشیم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد علی اکبری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
0
0
همانطور که بدهکاران ومتهم میگیرند بگیرند اگر هم می‌ترسند بگیرن آنها را به مردم معرفی کنند مجوز حکم هم بدن بعد ببینم به تنهایی زور یک آدم چطور به دها هزار نفر میرسه که به واسطه پول همین مردم به اون جایگاه رسیده اونوقت حسن هرچه سریعتر و زودتر از قرار موعد پول را پرداخت می‌کند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار