کد خبر: 944021
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۷
یک روزنامه امریکایی از رد و بدل شدن پیش‌نویس توافقی میان امریکا و طالبان خبر داد که دو طرف را به سمت پایان دو دهه جنگ در افغانستان سوق می‌دهد. در همین حال یک عضو هیئت مذاکره‌کننده طالبان در قطر گفت که این گروه هفته آینده چگونگی قطع روابط با القاعده را مورد بررسی قرار می‌دهد. به نظر می‌رسد که امریکایی‌ها پیرو برنامه خروجی که رئیس‌جمهور این کشور اعلام کرده است، مذاکراتی بسیار جدی را با طالبان آغاز کرده‌اند تا مبادا روند خروج به فروپاشی دولت مستقر در کابل بینجامد. این مذاکرات گسترده در عین حال به نوعی منجر به نگرانی‌هایی در میان دولت و مردم افغانستان شده است، به گونه‌ای که تأکیدات مقامات افغانی درباره اینکه صلح با تدبیر بوده و باید خط قرمزها‌یی، چون رعایت قانون اساسی وجود داشته باشد، نشان می‌دهد که امریکایی‌ها این استعداد را دارند که برای موفق بودن برنامه خروج خود تعهداتی با هزینه بسیار گزاف برای دولت افغانستان به طرف طالبان بدهند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: نیویورک‌تایمز روز دوشنبه گزارش کرد نماینده طالبان که نامی از وی برده نشده است گفته که مذاکرات قطر در دو مورد پیشرفت داشته است؛ یکی اینکه چه زمانی نیرو‌های امریکایی از افغانستان خارج شوند و دیگر اینکه طالبان چگونه با القاعده قطع رابطه کند تا افغانستان بار دیگر به مرکز تروریسم بین‌المللی تبدیل نشود.
این نماینده طالبان در نشست قطر گفت که طرفین مذاکره در این نشست با ایجاد دو کمیته شرایط عملی ساختن توافقات انجام شده را فراهم می‌کنند. به گفته وی، این دو کمیته وظیفه دارند چگونگی خروج نیرو‌های امریکایی از افغانستان را زمانبندی کنند. وی افزود که طالبان برای خروج نیرو‌های امریکایی شش ماه پیشنهاد کرده است، اما امکان تغییر این زمان نیز وجود دارد.
این عضو طالبان گفت که این دو کمیته پیشنهاداتی را آماده خواهند کرد تا طالبان چگونه روابط خود را با القاعده قطع کند و این روند هفته آینده آغاز می‌شود.
به گفته وی زمانی که دو طرف امریکا و طالبان در مورد صلح افغانستان به توافق برسند، از کشور‌ها و ادارات بین‌المللی خواسته خواهد شد این توافق را تضمین کنند.
وی افزود که گفت‌وگو‌ها در مورد چگونگی برقراری آتش‌بس در افغانستان و نیز مذاکره با دولت افغانستان بدون نتیجه باقی مانده است.
این عضو طالبان در مورد مذاکرات مستقیم با دولت افغانستان گفت که کمیته‌های یاد شده موظف شده‌اند پیشنهادات خود را در این زمینه ارائه کنند. این در حالی است که چهارمین دور مذاکرات شش‌روزه قطر روز شنبه (۶ بهمن) به پایان رسید و «زلمی خلیل‌زاد» نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان گفت که تاکنون هیچ توافق حتمی با طالبان صورت نگرفته است.
وی تأکید کرد که بدون مذاکرات مستقیم طالبان با دولت افغانستان و برقراری آتش‌بس هیچ توافقی در کار نیست. منابع طالبان اعلام کرده‌اند که مذاکرات بعدی بین امریکا و طالبان اواخر ماه آینده میلادی دوباره از سر گرفته خواهد شد.

صلح فوری، اما با تدبیر
محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان در بیانه‌ای به‌مناسبت گفت‌وگو‌های صلح این کشور، از گروه طالبان خواست که با دولت افغانستان «مذاکرات جدی» را آغاز کند، چرا که این کشور «صلح فوری، ولی باتدبیر» می‌خواهد.
در بیانیه غنی که بعد از دیدار شب یک شنبه وی با خلیل‌زاد صادر شده آمده است: «از طالبان می‌خواهم که از برنامه‌های شوم بیگانه‌ها بیرون شوند، اراده افغانی خود را تمثیل کنند و به خواسته‌های افغان‌ها لبیک بگویند.»
در بیانیه رئیس‌جمهور افغانستان تأکید شده است که تعهد دولت این است که صلح را تأمین کند و جلو هرگونه فاجعه احتمالی و فروپاشی را بگیرد.
در این بیانیه از زبان غنی اعلام شده است که صلح باید با مالکیت افغانستان باشد و رئیس‌جمهور نمی‌خواهد اشتباهات گذشته در روند صلح تکرار شود. همچنین روز دو شنبه نیز غنی گفت که ارزش‌هایی وجود دارد که غیر قابل بحث است. او وحدت ملی، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی، دولت مرکزی قوی و رعایت حقوق اساسی اتباع کشور را از جمله این ارزش‌ها یاد کرد.
او گفت که از روند صلح افغانستان مردم را مطلع خواهد کرد و اضافه کرد که در زمان ریاست جمهوری داوود خان در حکومت از سیاست منطقه آگاهی نداشت و در نهایت منجر به بروز فاجعه هفتم ثور شد. همچنین امرالله صالح، معاون اول تیم انتخاباتی محمد اشرف غنی در انتخابات آینده ریاست جمهوری افغانستان، با تأکید بر دسترسی مستقیم به مذاکرات، اطمینان داده که در مذاکرات، قانون اساسی و استقلال کشور هرگز قابل مذاکره و بحث نیستند. صالح در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است: «با دسترسی مستقیم و دست اول از مذاکرات، به شما اطمینان می‌دهم که ارزش‌های افغانستان مانند تمامیت ارضی و خاک، حاکمیت یگانه و ملی، قانون اساسی و روندی که در محور و مدار آن می‌چرخد و استقلال کشور، هرگز قابل مذاکره و بحث نیستند.»
دور چهارم مذاکرات امریکا با گروه طالبان عصر روز شنبه هفته جاری پس از شش روز پایان یافته و ظاهراً این نشست با پیشرفت‌هایی همراه بوده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار