کد خبر: 944016
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۹
۵ منطقه تهران دچار فرونشست زمین شد
مدیرعامل شرکت آب منطقه تهران با بیان اینکه برخی نقاط استان تهران روزانه یک میلیمتر فرونشست دارد، گفت:‌به علت برداشت بی‌رویه آب، در برخی مناطق تهران مثل مناطق ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ فرونشست زمین رخ داده‌است.
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: سیدحسن رضوی در اولین نشست خبری خود در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه استان تهران ۲۰ درصد جمعیت کشور را پذیراست، گفت: متأسفانه دلایل زیادی باعث فرونشست زمین در استان تهران شده، اما اصلی‌ترین دلیل فرونشست در دشت‌های تهران و حتی برخی از مناطق شهری شهر تهران به علت برداشت مازاد آب از منابع زیرزمینی به وجود آمده‌است.
رضوی گفت: برای حل مشکل بحث فرونشست‌ها در تهران، بحث تعادل‌بخشی سال‌هاست که اجرا می‌شود، اما متأسفانه فرونشست زمین که یک پدیده قابل‌مشاهده در تمام دنیا است، در تهران نیز به وجود آمده‌است، به طوری که در استان تهران در دشت ورامین سالانه ۱۳ سانتیمتر، در شهر ری سالانه ۲۵ سانتیمتر و در دشت تهران ۱۷ سانتیمتر سالانه فرونشست رخ می‌دهد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه تهران با بیان اینکه در شهریار سالانه ۳۶ سانتیمتر فرونشست رخ می‌دهد و حتی در برخی از مناطق ورامین فرونشست به ۲۵ سانتیمتر نیز رسیده‌است، گفت: فرونشست زمین دلایل زیادی دارد، اما اصلی‌ترین دلیل آن، برداشت مازاد آب از منابع زیرزمینی است، به طوری که وقتی آمار‌های این فرونشست را در مقیاس جهانی می‌سنجیم، می‌بینیم که این اعداد و ارقام فراتر از این مقیاس جهانی است. وی افزود: برخی از نقاط در استان تهران روزانه یک میلیمتر فرونشست دارند و متأسفانه باید اعلام شود که در مناطق ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ شهرداری تهران و حتی برخی از اتوبان‌های مهم تهران مثل کمربندی آزادگان و اتوبان جاده ساوه تحت‌تأثیر فرونشست‌ها قرار گرفتند. به گفته وی، شهر‌های اطراف تهران مثل اسلامشهر، چهاردانگه و نسیم‌شهر نیز تحت‌تأثیر فرونشست‌های دشت‌های تهران قرار گرفته است.

رشد ۳ درصدی مصرف آب تهران
به گفته وی، در حال حاضر برای تهران ۳۴ مترمکعب از سد‌ها آب تأمین می‌شود که ۸ مترمکعب بر ثانیه آن پساب است، پس با استفاده از ظرفیت‌ها و تجارب می‌توانیم بر چالش‌ها فائق آییم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه تهران افزود: در حال حاضر ورودی آب به سد‌های استان تهران از مهرماه تا روز گذشته ۲۶۸ میلیون مترمکعب بوده‌است، در حالی که سال گذشته این عدد ۱۸۳ میلیون مترمکعب بوده‌است و در این مدت برای بخش شرب ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب تأمین کرده‌ایم.
به گفته وی، مصرف آب شرب تهران در روز گذشته ۲ میلیون و ۷۱۹ هزار و ۱۱۱ مترمکعب بوده‌است، در حالی که سال گذشته ۲ میلیون و ۶۲۹ هزار و ۲۰۸ مترمکعب بوده است و این نشان می‌دهد که مصرف آب برای شهر تهران ۴/ ۳ درصد افزایش داشته‌است.
وی در پاسخ به این سؤال که میزان بدهی شرکت آب و فاضلاب استان تهران از بابت خرید آب و شرکت آب منطقه‌ای چه میزان است، گفت: ۵۰ میلیارد تومان شرکت آب و فاضلاب استان تهران بدهی از بابت خرید آب دارند، اما امیدواریم که این شرکت چک‌های خود را به موقع پاس کند.
رضوی در پاسخ به این سؤال که وضعیت تأمین آب شهر تهران در ۱۰ سال آینده چگونه خواهد بود، گفت: نگاه ما به حوزه تهران است؛ چراکه هر طرحی را که تعریف کنیم، قزوین، کرج، مازندران و تهران را با هم خواهیم دید.
وی افزود: طرح انتقال آب طالقان به تهران بیشترین انتفاع را برای کرج داشته‌است، پس آنچه اردکانیان وزیر نیرو در حکم جدید بنده از من خواسته است، مدیریت حوزه‌ای بیشتر بوده و تأکید کرده‌است که فقط تهران را نبینید.
وی افزود: باید ناکارآمدی‌های قبلی را اصلاح کنیم، پس در هر طرحی برای آبرسانی به تهران چهار استان دیده شده‌است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار