کد خبر: 944005
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۰
‌مدیرمسئول روزنامه «جوان»
مدیرمسئول روزنامه «جوان» در واکنش به اظهارنظر برخی مسئولان درباره انتخابات سال آینده گفت: ورود جریان‌های سیاسی در شرایط موجود به بحث انتخابات زود است، چراکه مردم احساس می‌کنند این عده به جای رسیدگی به مشکلات به دنبال آینده خود هستند.
سرویس سیاست جوان آنلاین: دکتر عبدالله گنجی در گفت‌وگو با برنامه «رویداد» رادیو گفت‌وگو در خصوص سخنان کدخدایی در رابطه با احتمال مهندسی غرب در انتخابات سال‌های آینده اظهار کرد: «انتخابات در کشورمان الزاماً با کشوری مثل ونزوئلا قابل مقایسه نیست، ولی این بدان معنا نیست که دشمنان ما از این بستر استفاده نکنند.» وی در عین حال گفت: «انتخابات به صورت طبیعی محل تحریک و تحرک مردم است و زمینه‌های تحریک اجتماعی را به همراه دارد؛ خاصه با پیش ذهنیت‌هایی که جریان رقیب برای مردم پدید می‌آورند، مانند رمز تقلب که دشمن در انتخابات ۸۸ کلید زده بود.» گنجی با اشاره به تذکر رهبری نسبت به حوادث احتمالی سال ۹۸ گفت: «ایشان به واژه فتنه اشاره نکردند و رویکردشان داخلی نبود؛ منتها بدین معنا نیست که قطعاً راهبرد دشمن داخلی نباشد. هدف دشمن این است که با فشار روانی و اقتصادی نارضایتی در مردم ایجاد کند که نتیجه آن بی‌ثبات‌سازی سیاسی و امنیتی باشد.»
دکتر گنجی ادامه داد: «باید روشن کنیم منظور از این نگرانی‌ها چیست. آیا منظور این است که گروه‌های سیاسی می‌خواهند به بهانه انتخابات مردم را مقابل حاکمیت قرار دهند؟ خیر این‌گونه نیست. اگر مسئله اقتصاد [مدنظر دشمن]است در اینجا باید از کاهش مشارکت بیشتر نگران بود تا اینکه جریانات سیاسی شناسنامه‌دار بخواهند اقدامی کنند!»

جریانات سیاسی نباید در پازل دشمن بازی کنند
این فعال سیاسی افزود: «بنده از جریانات شناسنامه‌دار این برداشت را ندارم که با توجه به تجربیات گذشته، دنبال تفرقه‌افکنی باشند؛ منتها ممکن است سیاه‌نمایی و بزرگ‌نمایی واقعیت‌های موجود به فضایی برسد که مردم نسبت به جریانات سیاسی احساس بی‌حسی کنند.»
گنجی گفت: «اینکه اصل انتخابات به چالش کشیده شود، در سایر کشور‌ها از فردای انتخابات کلید زده شده، وگرنه زمینه قبلی وجود نداشته است».
وی خاطرنشان کرد: «ممکن است جریانات سیاسی نتوانند اعتماد مردم را نسبت به مشارکت جلب کنند، اما اینکه غرب پشت قضیه باشد، قطعاً جریانات سیاسی ما نمی‌توانند با آن همنوایی کنند، مگر اینکه جریانی اپوزیسیون باشد.»
مدیرمسئول روزنامه «جوان» اضافه کرد: «علی‌القاعده جریانات سیاسی داخلی نباید در پازل غرب بازی کنند [و نخواهند کرد].» این فعال رسانه‌ای اظهار کرد: «بعضاً بین رأی و آنچه نیازشان است، ارتباطی جدی نمی‌یابند و ممکن است لذا ممکن است برای کسانی که رویکرد کارآمدی و اقتصادی‌شان به رویکرد جریانی و سیاسی بچربد، از میان رأی‌ها بالا بیایند.» گنجی در این گفت‌وگو عنوان کرد: «اگر کسی دریچه‌های امید را باز کند، اقبال عمومی را در پی دارد که می‌تواند در میان گروه‌های مستقل هم باشد.»

استانی شدن، انتخابات را به شدت سیاسی می‌کند
وی همچنین استانی شدن انتخابات را مورد نقد قرار داد و افزود: «دسترسی مردم محروم ما به سبد رأی کم می‌شود، چراکه این سبد در شهر‌های بزرگ است. دوم اینکه جوهره سیاسی رأی در شهر‌های بزرگ پررنگ شده و جنبه‌های خدمت‌رسانی به مردم حاشیه‌ای کاهش می‌یابد. همچنین انتخابات به شدت سیاسی می‌شود و در فضایی که احزاب قوی نداریم، سیاست‌زدگی انتخابات یک افت است.» گنجی ادامه داد: «اینکه عده‌ای با پز روشنفکرانه می‌گویند استانی شدن انتخابات موجب ارتقای سطح مجلس می‌شود مفهومی ندارد، چون قرار است همین مردم در رأی‌گیری شرکت کنند ولی دسترسی محرومان به نماینده‌ها کم می‌شود.» این تحلیلگر مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: «معتقدم ورود جریان‌های سیاسی در شرایط موجود به بحث انتخابات بسیار زود است، چراکه مردم احساس می‌کنند به جای مشکلات‌شان عده‌ای در پی پیشبرد آینده خود هستند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار