کد خبر: 943998
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۸
درخواست دبیر جشنواره فیلم فجر از قوه قضائیه
معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی و دبیر سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر از قوه قضائیه درخواست کرد اگر اطلاعاتی از سرمایه‌گذاری‌های مشکوک در سینما دارند آن را در اختیار سازمان سینمایی قرار دهند تا جلوی نمایش آن فیلم‌ها گرفته شود.
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: ابراهیم داروغه‌زاده در نشست رسانه‌ای سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر به سؤالات اصحاب رسانه پاسخ گفت. یکی از موارد مهم مطرح شده در این نشست، موضع‌گیری دبیر جشنواره فیلم فجر درباره مسئله ورود پول‌های کثیف به سینما بود.

درخواست از قوه قضائیه
بحث ورود پول‌های مشکوک به سینما، به نشست دبیر جشنواره نیز کشیده شد. یکی از سؤال‌های مطرح شده از ابراهیم داروغه زاده درباره واکنش سازمان سینمایی به پول‌های مشکوک بود. دبیر جشنواره فیلم فجر، گفت: از طرف سازمان سینمایی از قوه قضائیه می‌خواهم اطلاعات درباره پول‌های مشکوک و کسانی را که پرونده قضایی دارند و در سینما سرمایه‌گذاری کرده‌اند به ما اعلام کند.
وی ادامه داد: سازمان سینمایی جلوی اکران فیلم‌هایی را که با سرمایه مشکوک تولید شده باشد می‌گیرد.

سینما از مهم‌ترین دستاورد‌های انقلاب است
داروغه‌زاده درباره جزئیات برگزاری این جشنواره گفت: در مراسم افتتاحیه جشنواره، تمامی سینماگرانی که در دوره‌های گذشته سیمرغ گرفته‌اند حضور خواهند داشت.
دبیر جشنواره فجر درباره روش رأی‌گیری برای سیمرغ بهترین فیلم از نگاه مردم، توضیح داد: برای سیمرغ بهترین فیلم از نگاه مردم که سال‌های گذشته به صورت دستی انجام می‌شد، امسال برای دومین بار با کمک و مساعدت همراه اول سعی کردیم روش ساده‌تری را برای رأی دادن به بهترین فیلم داشته باشیم. هم تعداد و هم دقت آرا بیشتر خواهد بود.
وی در پاسخ به سؤالی درباره مضمون فیلم‌های حاضر در جشنواره و ارتباط آن با فجر انقلاب اسلامی، گفت: سینمای ایران یکی از دستاورد‌های مهم انقلاب است. کدام حوزه است که این همه در جهان افتخارآفرینی کرده و باعث ایجاد همدلی شده است؟ سینما قطعا یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های نظام جمهوری اسلامی بوده است؛ سینمایی که موفقیت خود را مدیون انقلاب و امام انقلاب است که گفت: ما با سینما مخالف نیستیم بلکه با فحشا مخالفیم.
در ادامه داروغه زاده درباره محل برگزاری جشنواره فجر، توضیح داد: ما هیچ جای دنیا چنین محلی نداریم که همه منتقدان و هنرمندان و صاحبان آثار با هم فیلم ببینند. همه جای دنیا یک سالن برای اهالی رسانه وجود دارد.
اینکه حالا امکانات سالن‌های اکران و مکان‌های فرهنگی‌- هنری چه شرایطی دارند، به سازمان سینمایی مربوط نیست بلکه مثل همه جای دنیا به شهرداری‌ها مربوط است و امیدوارم شهرداری تهران مکانی را برای برگزاری جشنواره‌های فرهنگی- هنری تدارک ببیند.
وی افزود: جشنواره ملی ما بخش بین‌الملل و بازار ندارد. بخش مردمی که نمی‌تواند در یک منطقه تمرکز پیدا کند. اتفاقاً برای اینکه جشنواره همزمان با جشن پیروزی انقلاب است و سیاست اصلی ما این است که این جشن در کل کشور برگزار شود، امکان لوکالیزه کردن در یک منطقه وجود ندارد. اینکه سینمای رسانه‌ها چقدر سالن درستی دارد یا در دسترس است به امکانات شهری ما برمی‌گردد.

شفافیت درباره فیلم‌های متقاضی جشنواره
امسال جشنواره فیلم فجر در مسائلی مانند ثبت نام خبرنگاران برای حضور در جشنواره، اقدام به شفاف‌سازی کرده و اسامی همه درخواست‌کنندگان کارت ورود به جشنواره را منتشر کرد.
اهالی رسانه نیز در نشست جشنواره از دبیر درخواست کردند اسامی فیلم‌های متقاضی حضور در جشنواره فجر را که از سوی هیئت انتخاب جشنواره، درخواستشان رد شد، شفافیت داشته باشد.
داروغه زاده در پاسخ، گفت: ما در دو سال اخیر اسم فیلم‌هایی که برای جشنواره ثبت نام می‌کنند را اعلام نمی‌کنیم تا در فضای رقابتی به ضرر کسی تبلیغات نشود. ما به تمامی نظرات در این حوزه احترام می‌گذاریم. تمام فیلم‌هایی که حتی نسخه کامل آن به دفتر جشنواره نرسیده بود بار‌ها درخواست دادند که هیئت انتخاب دوباره تشکیل شود تا فیلم‌هایشان به جشنواره برسد. ما در خصوص این اظهارنظر‌ها سکوت می‌کنیم، چون منافع سینما ارجحیت دارد.

نگاه جشنواره فجر به انیمیشن
ابراهیم داروغه‌زاده در پاسخ به سؤال «جوان» پیرامون وضعیت انیمیشن‌های حاضر در جشنواره فجر و چرایی حضور نداشتن این آثار در بخش مسابقه، توضیح داد: حمایت از سینمای انیمیشن جزو سیاست‌های ما در سازمان سینمایی است. بحث سینمای انیمیشن به شدت توصیه شده که حتماً حمایت شود. در همین راستا جشنواره هم سال گذشته یک فیلم سینمایی انیمیشن را وارد سودای سیمرغ کرد. امسال سه فیلم ارائه شد که برای بخش اصلی انتخاب نشدند و دبیر جشنواره از اختیار خودش استفاده کرد و این سه فیلم را برای همان حمایت از سینمای انیمیشن به صورت جداگانه وارد جشنواره کردیم که حتماً داوری هم می‌شوند و به بهترین آن‌ها جایزه ویژه‌ای اهدا خواهد شد. امیدواریم هم تعداد و هم کیفیت‌شان بیشتر شود که بتوانیم بیشتر آن‌ها را داشته باشیم.

طفره رفتن دبیر از سؤال‌های چالشی
پاسخ‌های دبیر جشنواره فیلم فجر به سؤالات چالشی رسانه‌ها همراه با طفره رفتن و فرافکنی بود.
داروغه زاده در پاسخی درباره محل برگزاری مراسم افتتاحیه جشنواره فجر و ردپای یک ژن خوب در انتخاب پردیس تئاتر تهران، برای میزبانی افتتاحیه فجر، پاسخ مبهمی داد و گفت: چرا برگزار نشود؟ یک پردیس با امکانات بسیار خوب در جنوب تهران وجود دارد که به آن توجه زیادی نشده است. ما در چهلمین سال انقلاب از این امکان استفاده می‌کنیم برای اینکه از این بالاشهرنشینی کمی دور شویم؛ منطقه‌ای که شاید انقلاب از آنجا ریشه گرفت و صاحبان اصلی انقلاب بچه‌های جنوب شهر هستند.
وی همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره شروع داوری‌ها پیش از آغاز جشنواره، پاسخ صریحی نداد.
داروغه‌زاده در پاسخ به سؤال انتقادآمیز درباره انتخاب مجدد پردیس ملت برای میزبانی جشنواره و رد گزینه‌های پیشنهادی دیگر، تنها ایراد پردیس ملت از نظر خبرنگاران را اینترنت و پارکینگ آن دانست!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار