کد خبر: 943973
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۶:۴۰
صد‌ها شرکت دانش‌بنیان در اطراف دانشگاه شریف مستقر شدند
ارتباط بین دانشگاه با شرکت‌ها در دانشگاه شریف نزدیک به یک دهه زمان برد. حتی سال‌ها قبل، برخی اساتید مخالف بودند که دانشجویان سال اولی به فکر راه‌اندازی شرکت دانش‌بنیان باشند. در صورتی که باید در همان ابتدای تحصیل، این جهت‌گیری‌ها انجام شود.
حسین اعلایی
سرويس دانشگاه جوان آنلاين: ارتباط بین دانشگاه با شرکت‌ها در دانشگاه شریف نزدیک به یک دهه زمان برد. حتی سال‌ها قبل، برخی اساتید مخالف بودند که دانشجویان سال اولی به فکر راه‌اندازی شرکت دانش‌بنیان باشند. در صورتی که باید در همان ابتدای تحصیل، این جهت‌گیری‌ها انجام شود.
درواقع پسندیده نیست که یک دانشجوی دانشگاه برجسته بعد از فارغ‌التحصیلی به فکر اشتغال در ارگان خاصی باشد؛ چراکه این افراد باید خود استخدام‌کننده باشند.

با توجه به ظرفیت‌های دانشگاه صنعتی شریف در توسعه و استقرار صد‌ها شرکت دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های ارزشمند در اطراف این دانشگاه از سوی دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و اعضای هیئت علمی، طرحی با عنوان «ناحیه نوآوری شریف» تحت نظارت پارک علم و فناوری به عنوان سیلیکون شریف پیگیری می‌شود.

در طول دو دهه گذشته، ۴۵۰ شرکت دانش‌بنیان در نواحی دانشگاه صنعتی شریف و در محیطی ۲۵۰ هکتاری میان خیابان آزادی و سه بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری، یادگار امام و جناح شکل گرفته است. در این طرح علاوه بر اینکه تلاش می‌شود در حوزه کارآفرینی و نوآوری اثرگذارتر از قبل عمل شود، تسهیل رشد شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین ارائه خدمات مؤثر مدنظر است.

توسعه مناطق نوآور

رئیس دانشگاه صنعتی شریف در همین زمینه با بیان اینکه برنامه داریم مناطق اطراف این دانشگاه را به مناطق نوآور تبدیل کنیم، گفت: در دانشگاه صنعتی شریف موضوع کارآفرینی و اشتغال فارغ‌التحصیلان جزو مسائل اساسی به شمار می‌روند بنابراین برنامه داریم مناطق اطراف این دانشگاه را به مناطق نوآور تبدیل کنیم.
فتوحی افزود: در این مناطق قرار است شرکت‌های دانش‌بنیان زایشی که توسط فارغ‌التحصیلان، دانشجویان و اساتید راه‌اندازی می‌شود مستقر شوند.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف خاطرنشان کرد: همچنین این شرکت‌ها می‌توانند از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این دانشگاه نیز استفاده کنند.
فتوحی عنوان کرد: در حال حاضر حدود ۴۵۰ شرکت دانش‌بنیان در اطراف دانشگاه صنعتی شریف مستقر شده‌اند که بر این اساس می‌توان گفت: منطقه نوآوری شریف رسماً فعالیت خود را آغاز کرده و به دنبال گسترش آن هستیم.

علم و صنعت هم پیشتاز است

به‌تازگی هم رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران با بیان این که ۱۶ دانشکده فعال در دانشگاه کاملاً کاربردی و در ارتباط با صنایع داخلی و کمک به آن هستند، از حمایت در حوزه مدیریت کسب و کار استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داده بود.

به طور نمونه در دانشکده معماری و شهرسازی این دانشگاه رشته طراحی صنعتی در دوره کارشناسی ارشد دایر است و همکاران هیئت علمی دانشگاه که از داخل و خارج کشور هستند، فعالیت‌های علمی مهمی همچون طرح ساخت خانه‌های سریع‌النصب در مراکز زلزله را انجام می‌دهند که مورد تأیید قرار گرفته و امیدواریم عملیاتی شود.
دانشگاه علم و صنعت در طول سال جاری حداقل از شش طرح رونمایی کرده است. به طور نمونه طرح لکه‌روبی که توسط اعضای هیئت علمی جوان این دانشگاه انجام شد، در صرفه‌جویی ارز در کشور بسیار مؤثر بود.
به طور کلی اگر تعریف مسئله توسط دستگاه‌های اجرایی انجام شود، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های بزرگ کشور به رفع آن کمک خواهند کرد.

وام ۵۰ میلیونی استارت‌آپ‌ها

جالب اینکه حدود یک ماه قبل هم معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه جامع علمی و کاربردی خبر داده بود که دانش‌آموخته‌های دانشگاه جامع علمی و کاربردی در بخش‌های استارت‌آپی و خوشه‌های فناور با راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند از تسهیلات ۵۰۰ میلیون ریالی دانشگاه با کارمزد ۲ درصد استفاده کنند.
با توجه به برنامه «ارتباط و تعامل نزدیک مسئولان دانشگاه‌ها با یکدیگر» هم‌اکنون دانشگاه‌های سطح یک، هر دو ماه یک بار با یکدیگر ملاقات دارند و مشکلات را بررسی می‌کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر