کد خبر: 943970
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۶
کانال بالکان شبکه سحر با تولید مستند وزین و قابل توجه «سایه‌های پنهان» گام بزرگ و ارزشمندی در روشن سازی گوشه‌هایی از ابهامات تاریخ معاصر کشورمان برداشته است.
سرويس فرهنگي جوان آنلاين: به گزارش روابط عمومی معاونت برون مرزی رسانه ملی، این مستند با تهیه کنندگی و کارگردانی محمدرضا محمدی نجات، تاریخچه و ابعاد حضور و دخالت‌های خارجی در ایران پیش از انقلاب را در جنبه‌های گوناگون نظامی، اقتصادی و سیاسی ایران بررسی می‌کند و در این راستا از تصاویر و اسناد آرشیوی و اظهارات تحلیلگران، آگاهان تاریخی و شاهدان این ماجراها، کمک گرفته است.
مستند «سایه‌های پنهان» با تمرکز بر بررسی زوایای پیدا و پنهان چهار دهه حضور مستشاری آمریکایی‌ها در عصر پهلوی دوم طراحی شده و با حضور در شهر‌ها و مکان‌های ثبت شده، رد پای تاریخ را دنبال کرده است.
«سایه‌های پنهان» در این راه از روایت شخصیت‌های عصر پهلوی دوم مثل خاطرات ارتشبد حسین فردوست و دست اندر کاران نظام سابق، همین طور روایت نیرو‌های چپ در شناسایی خط وابستگی به آمریکا و بسط و گسترش این خط در قبل از انقلاب استفاده کرده است.
این مستند در چهار قسمت ۲۵ دقیقه‌ای تهیه شده و هر قسمت موضوعات شاخصی را دنبال می‌کند.
قسمت اول به وقایع دهه بیست قرن حاضر پرداخته و موضوعاتی، چون ورود اولین گروه‌های نظامی آمریکایی به ایران بعد از اشغال جنوب کشور توسط انگلیسی‌ها و نیز کنفرانس تهران می‌پردازد. در ادامه به نفوذ فرهنگی در قالب گروه‌های فیلمبرداری و مردم شناسی جهت جمع آوری اطلاعات اشاره می‌کند و گسترش نفوذ آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم و تاثیر سفر شاه به آمریکا در سال ۱۳۲۸ در بسط و گسترش حضور آمریکایی‌ها را طرح می‌کند.
قسمت دوم به اصل چهار ترومن و کودتای ۲۸ مرداد و نقش مستشاران آمریکایی در به قدرت بازگرداندن شاه می‌پردازد. همین طور گسترش نفوذ فرهنگی آمریکا از طریق افتتاح دفتر روابط فرهنگی ایالات متحده در تهران را به بحث می‌گزارد.
قسمت سوم به وقایع دهه چهل و تاثیر آمریکا در اصلاحات ارضی، انقلاب سفید، انجمن‌های ولایتی و ایالتی، کاپیتالاسیون و اعتراض روحانیت و عشایر به آن پرداخته و نقش آمریکا در سرکوب قیام عشایر را بررسی می‌کند.
قسمت چهارم به بحران نفتی سال ۱۹۷۳ و افزایش درآمد شاه و موج گسترده خرید سلاح‌های پیشرفته توسط شاه پرداخته و به ابعاد اجتماعی و تربیتی حضور مستشاران آمریکایی و خانواده هایشان اشاره می‌کند؛ و در پایان، پیروزی انقلاب و خروج مستشاران آمریکایی از ایران هدف نهایی این مستند است.
مستند «سایه‌های پنهان» جدیدترین محصول مشترک شبکه جهانی سحر و شبکه مستند، به تازگی در معاونت برون مرزی رونمایی شده و در آینده نزدیک، به ۴ زبان کردی، آذری، اردو و بوسنیایی از کانال‌های شبکه سحر به نمایش گذاشته خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار