کد خبر: 943932
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۶
هزینه‌های بالای استفاده از دوچرخه‌های بی‌دود عملاً این طرح را بی‌استفاده می‌کند
بی‌دود نام طرح جدیدی است که ایستگاه‌های آن در نقاط مختلف شهر تهران به چشم می‌خورد. اما این بی‌دودها برای من و شما تنها نقش کالای لوکسی را دارد که قرار است هر روز صبح به خط شدنشان را نظاره کنیم، و هیچ فایده‌ای که برای‌مان ندارد تازه در تراکم‌های سنگین و اعصاب خورد کن شهر، جایمان را نیز تنگ‌تر کرده است!
محمد صادق عبداللهی
سرویس جامعه جوان آنلاین: بی‌دود طرح نویی است که ترویج دوچرخه سواری را به منظور کاهش ترافیک، کاهش آلودگی هوا و کاهش مصرف سوخت و انرژی دنبال می‌کند. اما کافیست نیت کنید یکی از دوچرخه‌های نارنجی رنگ بی‌دود را برداشته و تا محل کار رکاب بزنید، آن وقت است که از کرده خود پشیمان و ترجیح می‌دهید تا کله‌تان به دود کردن نیفتاده و آلودگی بیشتر نشده، به جای بی‌دود‌ها با همان با دود‌ها سفر کنید!

بی‌دود‌ها را که بخواهید سوار شوید اول از همه باید مبلغ ۱۵۹ هزارتومان را به عنوان ودیعه‌ی یک ساله پرداخت کنید، اما قصه به همین جا ختم نمی‌شود بلکه برای هر نیم ساعت استفاده از دوچرخه‌ها نیز باید ۱۵۰۰ تومان پرداخت کنید، و این حداقل هزینه است یعنی اگر ۵ دقیقه هم از دوچرخه استفاده کردید، پول همان ۳۰ دقیقه را از شما می‌گیرند! با این حساب تصور کنید فردی از میدان فردوسی قصد داشته باشد تا پل کریم‌خان سفر کند، این سفر برای او ۱۵۰۰ تومان آب می‌خورد، در حالی که هزینه تاکسی نیز در این مسیر همان ۱۵۰۰ تومان است!
 
سخت نیست بفهمیم بی‌دود هیچ جایگاهی در بین مردمی که قرار است با هزاران مشکل اقتصادی و گوشت کیلویی ۹۲هزارتومان دست و پنجه نرم کنند ندارد و بیشتر طرحی مناسب میلیونرها و شمال شهر نشینان است، البته شاید به کار آن‌ها هم نیاید چون خودشان در کنار خودروی شخصی به ازای هر عضو از خانواده، دوچرخه شخصی نیز دارند!
 
با این حساب هیچ نکته تشویقی برای استفاده از این طرح وجود ندارد و معلوم نیست شهرداری تهران با چه منطقی اجازه داده است در این شلوغی شهر که گاهی جا برای قدم زدن آدم‌ها هم وجود ندارد ایستگاه‌های عظیم الجثه بی‌دود قد علم کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار