کد خبر: 943856
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۸
واکنش رئیس‌جمهور ونزوئلا به اولتیماتوم هشت‌روزه اروپاییان
بعد از نشست بی‌نتیجه شورای امنیت، فشاردولت‌های غربی بر دولت ونزوئلا در حال تشدید شدن است. بانک مرکزی انگلیس به توصیه امریکا، از انتقال ذخایر ارزی دولت ونزوئلا به این کشور خودداری می‌کند و اتحادیه اروپایی هم که برای ونزوئلا اولتیماتوم هشت روزه داده تا برای انتخابات زمانی را تعیین کند، روز پنج شنبه درباره ادامه فشار‌ها بر دولت نیکلاس مادورو تصمیم‌گیری می‌کند. رئیس‌جمهور ونزوئلا در واکنش به اولتیماتوم اروپایی‌ها گفته است: «هیچ کس نمی‌تواند به ما دستور دهد. این گستاخی است.»
سرویس بین الملل جوان آنلاین: روسیه و چین بیانیه شورای امنیت سازمان ملل را که مجلس ملی ونزوئلا را «تن‌ها نهادی دموکراتیک منتخب» معرفی می‌کرد، وتو کردند تا بحران شرق و غرب بر سر ونزوئلا در بالا‌ترین نهاد بین‌المللی ادامه پیدا کند. در حالی که اتحادیه اروپا در حمایت از دولت خودخوانده ونزوئلا، به دولت مادورو هشت روز مهلت داده تا برگزاری انتخابات جدید را سروسامان بدهد، نیکلاس مادورو در اولین واکنش به اولتیماتوم اروپا گفت: «اتحادیه اروپا باید اولتیماتوم خود را پس بگیرد. هیچ کس نمی‌تواند به ما دستور دهد. این گستاخی است البته اظهارات برخی از مقامات خاص در اروپا منعکس‌کننده نظرات تمام اروپا نیست. ما دوستان خوبی در اروپا داریم، اما برخی مقامات اروپایی به دهان ترامپ نگاه می‌کنند.» مادورو تأکید کرد: «اروپا یک بار دیگر در ارتباط با ونزوئلا اشتباه می‌کند. آن‌ها تاریخ ما را به‌رغم ۲۰۰ سال آزادی نقض می‌کنند. ما به آزادی‌مان افتخار می‌کنیم، در ما خون آزادگان ما جریان دارد. آن‌ها باید از اولتیماتوم خود امتناع کنند، هیچ‌کس نمی‌تواند به ما اولتیماتوم دهد.» ساعاتی قبل از مادورو، خورخه آریزا، وزیر خارجه ونزوئلا نیز در نشست شورای امنیت سازمان ملل همین جملات را با کمی تفاوت بیان کرده بود: «هیچ کس نمی‌تواند برای ما مهلت تعیین کند و به ما بگوید باید درخواست انتخابات جدید را بدهیم یا نه. شما چه کسی هستید که به دولت ما که دارای حاکمیت است، هشدار می‌دهید؟» آریزا گفته که واشنگتن تنها پشت کودتا در ونزوئلا نایستاده بلکه در رأس آن است: «قدرت خود را علیه مشروعیت یک دولت به کار می‌گیرد، اما باید اکنون همین‌جا دست از این کار بردارید.» وزیر خارجه ونزوئلا تصریح کرد: اینکه خوان گوایدو رهبر مخالفان خود را رئیس‌جمهور موقت کشور خوانده و برخی کشور‌ها نیز او را به رسمیت شناخته‌اند برخلاف قانون اساسی کشور ما است یک نفر بندی در منشور سازمان ملل را به من نشان دهد که در آن اجازه داده شده هر فردی خودش را رئیس‌جمهور بخواند!

آمادگی برای مذاکره با امریکا
مادورو به رغم لحن تند علیه اروپاییان، در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان ترک برای گفت‌وگو با امریکا اعلام آمادگی کرد و هرچند دیدار با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا را غیرمحتمل دانست، اما گفت که این دیدار غیرممکن نیست. آمادگی برای مذاکره با امریکا را وزیر خارجه ونزوئلا هم در شورای امنیت بیان کرد و گفت که دولت کاراکاس همچنان برای مذاکره با دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا آماده بوده و هست: «ما از زمان انتخاب هوگو چاوز رئیس‌جمهور فقید ونزوئلا در فوریه ۱۹۹۹ و از همان ابتدای ریاست‌جمهوری نیکولاس مادورو تلاش به برقراری ارتباطاتی با امریکا کرده‌ایم، اما تمام تلاش‌های ما از سوی طرف امریکایی به در بسته خورد.»‌دولت ونزوئلا همچنین در اقدامی که ظاهراً برای ابراز حسن نیت انجام شده، اخراج دیپلمات‌های امریکایی را به حال تعلیق درآورد. مادورو به دیپلمات‌های امریکایی سه روز فرصت داده بود تا ونزوئلا را ترک کنند؛ اقدامی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا از انجام آن خودداری و اعلام کرد که دولت مادرورو را به رسمیت نمی‌شناسد. با این حال، یک شنبه وزارت خارجه ونزوئلا در بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت مادورو یک روند ۳۰ روزه را برای گفت‌وگو با مقام‌های امریکایی درباره ایجاد یک دفتر حافظ منافع در ونزوئلا و یک دفتر مشابه در امریکا در نظر گرفته و خروج دیپلمات‌های امریکایی را از ونزوئلا به حالت تعلیق درآورده است.

درخواست واشنگتن از تل‌آویو
امریکایی‌ها به هر نحوی دنبال این هستند که فشار‌ها را بر دولت ونزوئلا تشدید کنند. دولت امریکا از رژیم صهیونیستی خواسته از موضع واشنگتن در قبال ونزوئلا اعلام حمایت کند، اما تل‌آویو هنوز به این خواسته پاسخی نداده است. یک مقام ارشد اسرائیلی به یک خبرنگار گفته که پیام‌های امریکا روز پنج شنبه از سوی مقامات وزارت امور خارجه به دیپلمات‌های سفارت اسرائیل در امریکا منتقل شده‌اند. همچنین شبکه خبری «بلومبرگ» گزارش کرد که به دنبال لابی‌گری مقام‌های ارشد امریکایی از جمله «مایک پمپئو» وزیر خارجه و «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید با همتایان خود در لندن، بانک مرکزی انگلیس به درخواست رسمی «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور قانونی ونزوئلا برای انتقال ذخایر ارزی کشورش که به ارزش ۲/ ۱ میلیارد دلار و در قالب «ذخایر طلا» در این بانک نگهداری می‌شوند، پاسخ منفی داد. مقام‌های امریکایی سعی دارند دارایی‌های ارزی ونزوئلا را به «خوان گوایدو»، رئیس‌جمهور خودخوانده برسانند. گفته می‌شود دولت ونزوئلا ۸ میلیارد دلار سرمایه ارزی دارد که از این میزان ۲/ ۱ میلیارد دلار آن در قالب ذخیره طلا در بانک مرکزی انگلیس است. ترکیه، کشور دیگری است که گفته می‌شود ذخایر ارزی ونزوئلا در قالب طلا در آنجا قرار دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار