کد خبر: 943830
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۸
سعید مستغاثی منتقد سینما و تلویزیون:
سینمای ما از ریل خارج شده است، یعنی قطار در باتلاقی می‌رود که سینما نیست.
سیدمرتضی ذاکر
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: ۸۰-۷۰درصد فیلم‌هایی که به اسم سینما به خورد ما می‌دهند اصلاً با هیچ استاندارد سینما و فیلم و هنری همخوانی ندارد و خارج از این ریل است.
سعید مستغاثی منتقد تلویزیون و سینما در گفت‌وگویی که با تسنیم انجام داده، ضمن اشاره به این مطالب می‌افزاید: اگر مراقب نباشیم و توجه نکنیم سینما ما را با خود می‌برد، نه تنها سینما که همه ابزار‌های دنیای مادی این چنین است و سینما در صدر آن است، سینما عصاره تمدن مدرن است. این امر عجیبی نیست. در همه این دوره‌ها کسانی سعی کردند برگردند و گفتمان انقلاب را در فیلم‌های خود بیاورند اعم از فیلمسازان و برخی از مسئولان که زحمات آن‌ها را قدر می‌دانیم، اما به گمانم سال ۸۹ یا ۹۰ بود که جشنواره‌ای برگزار شد که همه فیلم‌ها درباره خیانت و مهاجرت بود.
این منتقد برجسته سینما با اشاره به اینکه وقتی به دولت یازدهم رسیدیم در سرازیری بسیار مهیبی قرار گرفتیم، می‌گوید: در اینجا فیلم‌های شانه تخم مرغی- که در دوره‌های قبل در بقالی‌ها یافت می‌شد- در جریان اصلی سینما وارد شد. قبل از آن، جرئت پیدا نمی‌کرد یا اجازه نمی‌دادند یا نمی‌آمدند ولی در اینجا در صدر جریان اصلی سینمای ما نشست و آن سینمای سوپر فیلمفارسی وارد شد. الان به جز موارد استثنایی که در سال شاید ۵- ۴ مورد باشد سینمای ما به یک سینمای پوک و خالی از مغز رسیده است.
وی می‌افزاید: یکی از معدود سینما‌هایی که در دنیا در دربار شکل گرفت سینمای ایران بود که توسط مظفرالدین شاه وارد می‌شود و اولین کارگردان سینمای ما مظفرالدین شاه است! این سینما یا باید به خیانت و مهاجرت بچسبد که برای قشر محدودی است یا به شوخی‌های ابلهانه بچسبد و ملت را ابله فرض کند.
مستغاثی با تأکید بر این مسئله که یکی از نقاط اشتراک سینمای ما با سینمای غرب و سینمای جهان این است که سینما تنها مورد وارداتی است، خاطر نشان می‌کند: اردشیر ریپورتر یکی از بنیاد‌های سینمای ایران را می‌نهد. او آقای عبدالحسین سپنتا را به هند و نزد «انجمن پارسیان هند» می‌فرستد تا فیلم بسازد و سینمای ایران جلو بیاید. از آن طرف دفتر اشرف و دفتر فرح را داریم که حضور پررنگی در سینمای فارسی داشتند. خب این‌ها سینما را برای چه به راه انداختند؟ برای سرگرمی؟ برای اعتلای هنر و فرهنگ ایران؟ آنچه سینما برای آن وارد ایران شد، هویت‌زدایی دین و ریشه‌های ملی ایرانیان بود. این سینما ظاهراً یک برنامه داشت که هویت‌زدایی و اسلام‌زدایی کند. برای همین است که فیلمفارسی همه زندگی ایرانیان را در کاباره و اخلاق کاباره‌ای تبلیغ می‌کند و برای همین سینمای به اصطلاح «موج نو»، آن طور پرده‌دری می‌کند.
این منتقد سینما و تلویزیون با اشاره به اینکه شما می‌بینید فیلم‌هایی که بعد از اواخر دهه ۷۰ می‌آید چیزی که در این فیلم‌ها فراتر از همه چیز است نوعی اشاعه سبک زندگی غربی و کوبیدن سبک زندگی ایرانی است، می‌افزاید: این‌ها چیز‌هایی است که در این فیلم‌ها رواج دارد. خیلی زیاد هم رواج دارد. می‌بینید که در آن حجاب تخطئه می‌شود، حریم محرم و نامحرم تخطئه می‌شود، اصول اسلامی همانند قصاص تخطئه می‌شود، برخی احکام اسلام به تمسخر گرفته می‌شود. در واقع این چیزی است که سال‌های سال بوده است. چیزی که امروز سینماگران ما انجام می‌دهند در واقع طرحی است که ۷۰ سال پیش سازمان سیا ریخته است.
مستغاثی در ادامه می‌گوید: در مجموع می‌خواهند این را به ما القا کنند که شما هیچ چیزی ندارید. القای این تفکر که «همه چیز شما از غرب است» یا «همه تکنولوژی و همه علم و دانش و هنر آنجاست». امام خیلی بیان کردند که می‌خواهیم کشور را خود اداره کنیم ولی مدیران این چنین نبودند. همین الان هم می‌گویند تنها مزیت ما آبگوشت بزباش است، یعنی دیگر حتی نیاز به «نفوذ» هم ندارد تا وقتی این تفکر را در آدم‌ها دارید که متأسفانه حتی در بچه‌های انقلابی هم هست، البته این طور هم نیست که بگوییم فلانی مزدور فلان جاست. خیلی کمتر از این هستند که مزدور هم باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار