کد خبر: 943802
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۱
سید احمد هاشمی‌اشکا
سرويس ايران جوان آنلاين: بسیج سازندگی به عنوان یکی از رده‌های مقاومت بسیج مستضعفان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که با گذشت ۱۸ سال از آغاز فعالیت آن در کشور همچنان با عزمی راسخ و پرتوان در امر سازندگی مناطق محروم پیشتاز است و جای خالی جهاد سازندگی را به خوبی پر کرده است. بعد از ادغام وزارت جهاد سازندگی با وزارت کشاورزی، جای خالی جهادگران بی‌ادعا در کشور به خوبی احساس می‌شد. خاطرات جهاد سازندگی که منشأ خدمات خوبی برای کشور بود و هنوز هم مردم از خدمات آن نهاد به نیکی یاد می‌کنند باعث شد مقام معظم رهبری برای آنکه شیرینی و حلاوت جهاد در اذهان مردم زنده بماند فرمان تشکیل سازمان بسیج سازندگی را در سال ۷۹ صادر کنند؛ کاری که تحولی عظیم را به همراه داشت.
بعد از آن و با تشکیل سازمان بسیج سازندگی شاهد آبادانی‌هایی هستیم که به دست این نهاد فرهنگی و سازندگی رقم می‌خورد.

بسیج سازندگی همواره پیشرو در اجرای طرح‌های اقتصادی و برگزاری اردو‌های جهادی و هجرت و در همه عرصه‌ها اعم از اقتصادی، آموزشی، بهداشتی، فنی و حرفه‌ای، خدمات رسانی، عمرانی، مرمت، بهسازی و زیباسازی مدرسه‌ها بوده و موفق به اجرای طرح‌های مختلفی در مناطق مختلف کشور شده که دستاورد تمامی این فعالیت‌ها ایجاد اشتغال برای جوانان بوده است.
شجره طیبه‌ای که پس از تأسیس توانسته اقدامات خوبی را برای کشور به ارمغان آورد و در استان‌های مختلف نیز آثار ماندگاری از خود به جای بگذارد.

تعمیر و بهسازی بسیاری از مدرسه‌ها در قالب طرح هجرت و اجرای ده‌ها طرح کوچک و بزرگ خود گواه این مدعاست.
ساخت خانه‌های عالم و بهداشت در روستا‌های مختلف و تعمیر و تجهیز مسجد‌ها در بخش‌ها و روستا‌ها و احداث مکان‌های ورزشی روستایی تنها گوشه‌ای از خدمات بی‌نظیر بسیج سازندگی در این استان است که همه با دستان پر توان نیرو‌های بسیجی به ثمر نشسته است.

اما در کلامی ساده‌تر باید اصل بسیج را مد نظر داشت. نیرویی مردمی که تشکیلش در نظام جمهوری اسلامی ایران را باید از برکات و الطاف خداوند دانست. نیرویی که مقام معظم رهبری آن را حقیقتی شبیه افسانه‌ها دانسته که برای جوانان شورآفرین، برای دوستان امیدآفرین و برای دشمنان بیم‌آفرین است.
در جشن ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی می‌توان به جرئت گفت: بسیج الهام‌بخش و نسخه نجات همه ملت‌های آزادیخواه و تحت ستم در مقابل قدرت‌های ستمگر و استکباری است. آنچه امروز در اطراف ما در حال انجام است نمونه‌ای از طراحی‌های دشمن قسم خورده‌ای است که به کمتر از براندازی رضایت نمی‌دهد و آنچه به عنوان دژی محکم در برابر خوی استکباری این دشمن ایستاده است درست همان پیش‌بینی‌های امام راحل است، ایشان همیشه راه غلبه بر همه مشکلات را تکیه بر مردم می‌دانست.

امام خمینی (ره) با فرمان تشکیل بسیج مستضعفان نیروی توفنده مردمی را در ارتش ۲۰ میلیونی بسیج عملیاتی کرد زیرا بسیج از نهاد مردم برخاسته و در همه اقشار و سطوح مختلف ورود پیدا کرده است و در همه عرصه‌ها به‌ویژه در صحنه دفاع و حفظ امنیت کشور، این نهاد نماد بارزی از موفقیت بوده است.
مگر غیر از این است که در همین همسایگی ما وقتی تروریست‌های تکفیری، شهر‌ها و روستا‌ها را یکی پس از دیگری اشغال می‌کردند و درصدد فتح بغداد بودند با الهام از بسیج مردمی ایران، مرجعیت عالیقدر عراق، بسیج مردمی را شکل دادند و در کنار نیرو‌های مسلح آن کشور در برابر یورش تکفیری‌ها ایستادند و آن‌ها را عقب راندند که صدای حامیان تروریست‌ها بلند شد که این نیرو‌ها در واقع زاده همان تفکر و اندیشه حضرت امام خمینی (ره) هستند.

حالا بسیج به عنوان الگو برای آحاد مردم با تبعیت از مکتب امام و رهنمود‌های امام خامنه‌ای مدظله‌العالی در همه عرصه‌ها، خدمتگزاری بی‌منت را سرلوحه کار خود قرار داده و در جهت انسجام نیرو‌های مؤثر در جبهه انقلاب اسلامی از اقشار، اقوام و مذاهب مختلف که دارای نفوذ اجتماعی و معتقد به جمهوری اسلامی ایران هستند را سازماندهی می‌کند و با رویکرد خدمتگزاری به مردم باعث افزایش سرمایه اجتماعی و اقتدار ملی می‌شوند.
در همین راستا در سالگرد ارتحال امام راحل بود که مقام معظم رهبری فرمودند: «اگر از مکتب امام (ره) فاصله بگیرید اسلام سیلی می‌خورد.» متأسفانه در عمق فکری برخی مدیران دولت‌های گذشته و دولت فعلی تفکرات غربی نهفته است که با مکتب امام (ره) که همان حکومت مردم سالاری دینی است مغایر است.

بسیج بایستی با یکپارچه‌سازی عناصر مؤثر در جبهه انقلاب اسلامی و تشکیل جنبش‌های اجتماعی در ارتباط با فهم صحیح از مکتب امام (ره) و رهنمود‌های مقام معظم رهبری در جهت اصلاح دامن پاک جمهوری اسلامی از رانتخواری‌ها و سایر پلشتی‌ها گامی مؤثر برداشته و با سازماندهی اجتماعی و نهضت روشنگری به‌ویژه در جهت مقابله با رانتخواری‌ها، فساد و روحیه قارون صفتی، اقدامی به هنگام انجام دهد.

حالا و در شرایطی که فشار‌ها و تحریم‌های خارجی درصدد گسستن بند‌های اتحاد داخلی است باید گفت: لازمه عبور از سد مشکلات فرهنگی و اقتصادی در وهله اول تغییر نگاه و باور مسئولان با منطق «ما می‌توانیم» است و در وهله دیگر به کارگیری مدیرانی بسیجی و انقلابی معتقد به مکتب امام که همان حکومت مردم سالاری دینی است در دستگاه‌های ستادی، اجرایی و نهاد‌های کشور، چراکه در طول تاریخ پر فراز و نشیب نظام مقدس جمهوری اسلامی هر جا که گره‌های کور، بن‌بست‌ها و دغدغه‌های مسئولان ارشد این کشور وجود داشته این پتانسیل بسیج بوده که گره‌ها را گشوده و جامعه را به سر منزل اطمینان رهنمون کرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار