کد خبر: 943785
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۷
هشدار صالحی خطاب به اروپا:
رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه اروپایی‌ها به آنچه ماه‌ها قبل قول داده‌اند، عمل کنند، گفت: در صورتی که اروپایی‌ها به وعده‌هایشان عمل نکنند، ممکن است تحولات و اقدامات آینده نه برای ایران، نه برای اروپایی‌ها و نه برای سایر اعضای برجام خوشایند نباشد.
جوان آنلاین: علی‌اکبر صالحی گفت: امیدواریم قبل از آنکه خیلی دیر شود، به ویژه اروپایی‌ها به آنچه ماه‌ها قبل قول داده‌اند (تشکیل سازوکار ویژه مالی) عمل کنند.
 
وی افزود: در صورتی که اروپایی‌ها به وعده هایشان عمل نکنند، ممکن است تحولات و اقدامات آینده نه برای ایران، نه برای اروپایی‌ها و نه برای سایر اعضای برجام خوشایند نباشد.
 
صالحی تصریح کرد: تلاش‌های زیادی شد تا برجام شکل گیرد؛ لذا ما تمایل نداریم که این توافق توسط هریک از اعضای باقی مانده در آن، شکسته و نقض شود.
 
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره به تعهداتش در قبال برجام پایبند بوده است و ۱۳ گزارش پی در پی آژانس بین المللی انرژی اتمی شاهدی روشن برای این موضوع است. اما اروپایی‌ها چندین ماه است که وعده داده اند سازوکار ویژه مالی با ایران (SPV) را راه اندازی کنند، اما این امر هنوز محقق نشده است.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: اخیرا شنیده ام که احتمال دارد اروپایی‌ها تا روز دوشنبه (۸ بهمن) راه اندازی سازوکار ویژه مالی را رسما اعلام کنند. امیدواریم آن‌ها این گام مهم را بردارند و این گامی موثر و امیدبخش خواهد بود و به ایجاد اعتماد متقابل که تلاش‌های زیادی برای شکل گیری آن صورت گرفته است، کمک خواهد کرد.
 
وی ادامه داد: اگر اعتماد از بین برود، همه بازی را خواهند باخت. ما به دنبال آن هستیم که همه در این میدان برنده باشند و با همکاری یکدیگر می‌توانیم همه از برجام سود ببریم. اگر برجام برنده‌ای نداشته باشد، قطعا به نفع اروپایی‌ها نخواهد بود به ویژه اینکه این توافق به لحاظ امنیت آفرینی هم برای اروپایی‌ها بسیار حیاتی است.
 
صالحی اظهار داشت: امروز غرب آسیا گرفتار مشکلات زیادی است و اگر برجام هم به مشکلات این منطقه اضافه شود، دیگر چه کسی می‌تواند از آن سود ببرد؟
 
وی تاکید کرد: آخرین حرف من به اروپایی‌ها این است که در روند اجرای سازوکار ویژه مالی، سریع‌تر حرکت کنند قبل از آنکه زمان به پایان برسد.
 
معاون رئیس جمهور گفت: آماده تعامل با برادران خود در منطقه بخصوص منطقه خلیج فارس است. کشور‌های عربی اقدام به راه اندازی نیروگاه‌های هسته‌ای کرده اند و ما اعلام کرده ایم که آن‌ها نیاز به کارشناس در این عرصه خواهند داشت و ایران کارشناسان، فناوری و تجارب عالی در این زمینه دارد و آماده است در این عرصه با آن‌ها همکاری کند.
 
وی افزود: ما بار‌ها برای همکاری بخصوص در زمینه ایمنی هسته‌ای اعلام آمادگی کرده ایم چرا که این موضوع مربوط به همه ما است بطور مثال اکنون یک نیروگاه هسته‌ای در بوشهر داریم، بنابراین امنیت این نیروگاه برای ما مهم است، کویت در مجاورت بوشهر قرار دارد و کشور‌های حوزه خلیج فارس در مجاورت بوشهر قرار گرفته اند.
 
صالحی گفت: همچنین اکنون در امارات چهار نیروگاه هسته‌ای در دست تاسیس است و ایمنی این نیروگاه‌های هسته‌ای پس از تاسیس آن‌ها برای ما دارای اهمیت است به همین دلیل ما به کشور‌های حوزه خلیج فارس پیشنهاد کردیم که همگی گردهم آمده و یک کمیته فنی در زمینه ایمنی نیروگاه‌های هسته‌ای تشکیل دهیم.
 
بنابر گزارش خبرگزاری میزان، وی خاطرنشان کرد: این کمیته فنی متشکل ازکارشناسان فنی ایرانی در زمینه هسته‌ای و کشور‌های دیگر خواهند بود تا با یکدیگر درباره ایمنی نیروگاه‌های هسته‌ای گفت‌وگو و تبادل نظر کنند و این نقاط مثبت بسیاری برای همه خواهد داشت. ما دائما این پیشنهاد را تکرار کرده و برای آن آماده‌ایم.
 
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
0
1
این حرف‌ها را قبلا در برجام توسط خودت و ظریف و روحانی بارها زدید . حالا مثلا دیر شود جه کاری از دولت هیجکاره روحانی ساخته است . بروید به فکر گرانی کمر شکن مردم باشید بروید بفکر کار و اشتغال باشید
جمشید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
0
1
سوال اینستکه. ..مگر مسیولان کشور ما. ...زمان و مهلتی. .تعیین کرده اند؟..که بپایان برسد؟!!!!.آقایان. بیدار شوید. ..تا کار از کار. .نگذشته.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
1
0
احسنت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
1
0
بهترین حرف
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار