کد خبر: 943776
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۴
گزارشی از جلسه مدیران ایران‌خودرو و سایپا با مشتریان معترض
یكی از خریداران ناراضی در این باره گفت: از اردیبهشت‌ماه برای خرید خودرو نام‌نویسی و پیش‌پرداختی به حساب ایران‌خودرو واریز كرده‌ایم، ولی تاكنون این شركت خودرو را به ما تحویل نداده است و متاسفانه به دلیل دولتی بودن این شركت كسی پاسخگوی ما نیست چون رئیس این شركت نیز توسط وزارت صنعت تعیین می‌شود.
جوان آنلاین: روزنامه جام جم در گزارشی به حواشی جلسه روز گذشته مدیران شرکت‌های خودروسازی داخلی با مشتریان معترض پرداخت و نوشت: روز گذشته در اقدامی نادر، مدیران ارشد دو خودروساز بزرگ كشور در جلسه با مشتریان ناراضی خود شركت كردند؛ مشتریانی كه از سال قبل اقدام به واریز پول به حساب این دو شركت كرده، اما اكنون پس از ماه‌ها تأخیر مجبورند برای تحویل خودرو پول بیشتری بپردازند و برخی هم باید به جای محصول ثبت‌نامی، خودروی دیگری تحویل بگیرند. با توجه به این‌كه میزان رضایتمندی مردم از دو شركت خودروساز بزرگ كشور معمولا پایین بوده، اقداماتی همچون جلسات دیروز مدیران ارشد با مشتریان می‌تواند تا حدودی نارضایتی مشتریان را كاهش دهد. پس از افزایش چند برابری نرخ ارز و وضع تحریم‌های جدید علیه ایران شركت‌های خودروساز از جمله ایران‌خودرو و سایپا از طرفی قیمت محصولات خود را افزایش داده و از طرف دیگر در تحویل این محصولات به خریداران در موعد مقرر اجتناب كردند. به همین دلیل در ماه‌های گذشته خریداران این محصولات همواره جهت پاسخگویی به نهادها و ادارات زیرمجموعه این دو شركت مراجعه كردند ولی آنچه درنهایت نصیب آنها می‌شد این بود كه مسؤولان آنها را به صبوری توصیه می‌كردند. با افزایش این فشارها و اعتراض گسترده مردم، سرانجام رضا رحمانی، وزیر صنعت به دو شركت خودروساز دستور داد تا نشستی جهت بررسی این اعتراضات و دلایل نارضایتی خریداران برگزار كنند. با این حال، گزارش خبرنگار جام‌جم از محل جلسات ایران‌خودرو و سایپا با مشتریان نشان می‌دهد مشتریان ناراضی آمدند و اكثرا ناراضی‌تر برگشتند، زیرا مدیران دو شركت نتوانستند پاسخ قانع‌كننده‌ای به مشتریان بدهند. فضای این دو جلسه بسیار ملتهب بود و مشتریان، نارضایتی خود را از بدقولی خودروسازان نشان دادند و هر دو جلسه بارها به علت اعتراض بسیار مردم به مدیران ایران‌خودرو و سایپا به هم خورد. حتی در جلسه شركت سایپا كه به مردم ناهار داده شد، عده‌ای از آنها به نشانه اعتراض، غذای دریافتی را به وسط جلسه و به‌سمت مدیران سایپا پرتاب كردند. البته شاید حسن ختام این دو جلسه را می‌توان وعده تحویل خودروهای پیش‌فروش شده بدون افزایش قیمت دانست. با این حال، مشتریان ایران‌خودرو و سایپا كه از جلسات بیرون می‌آمدند، می‌گفتند امیدی ندارند كه خودروسازان به این وعده شفاهی عمل كنند.
جو متشنج در جلسه سایپا
جو جلسه خریداران خودرو در شركت سایپا  به‌شدت متشنج بود به طوری كه مسؤولان این شركت پس از چند ساعت معطل گذاشتن خریداران در سالن فوتسال مجموعه سازه‌گستر ابتدا آنها را به ناهار دعوت کردند تا مردم نسبت به تاخیر مسؤولان اعتراضی نداشته باشند؛ ولی خریداران آب‌معدنی و غذاهای خود را به وسط سالن پرتاب كرده و به شدت نسبت به عدم پاسخگویی مسؤولان سایپا اعتراض کردند تا جایی كه مسؤولان این شركت مجبور شدند برای آرام كردن معترضان خانم، نیروهای خانم خود را فراخوانند و آنها را دعوت به آرامش كنند.
 با ادامه این اعتراضات بالاخره یكی از مسؤولان در سالن ورزشی كه مملو از جمعیت بود حاضر شد و به معترضان اعلام كرد، قیمت خودروها كه موعدشان تا قبل از دی‌ماه بوده طبق اعلام وزیر صنعت به همان قیمت قبلی فروخته می‌شود، ولی با قانع نشدن معترضان و تنها پس از دودقیقه مسؤول مذكور جلسه را ترك و مردم را روانه خانه‌ها کرد.
یكی از خریداران در این خصوص گفت: زمانی كه ماشین ثبت‌نام كردیم تا مدت مدیدی اصلا ماشین تحویل ندادند؛ الان هم قیمت‌ها را افزایش داده‌اند و هرچقدر هم بخواهند دوباره افزایش می‌دهند. چند ماه پیگیری كردم ولی هیچ‌كسی پاسخگو نیست.
وی افزود: ماشین‌ها را بعد از پنج یا شش ماه تحویل نمی‌دهند و حتی زمانی كه می‌رفتیم پیش مسؤول فروش سایپا كسی پاسخگو نبود و می‌گفتند ما نیز اطلاعی نداریم.

وعده‌های سایپا به مشتریان
عبدا... بابایی، نماینده ویژه مدیرعامل در امور فروش و خدمات پس از فروش گروه خودروسازی سایپا در جمع مشتریان گفت: متأسفانه مردم با چالش عدم تحویل خودرو و افزایش قیمت روبه‌رو هستند و یكی از چالش‌ها بحث قرار‌داد است.
نماینده ویژه مدیرعامل سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش افزود: حق با مردم است و ملاك قیمت تاریخ قرارداد است كه در برگه لحاظ شده است و هر ثبت‌نامی كه انجام‌ شده براساس قیمت قدیم خواهد بود.
وی درباره جایگزینی خودروهای ثبت‌نام‌شده مشتریان گفت: سعی می‌كنیم همان خودروهایی را كه ثبت‌نام كردند، تحویل مشتریان دهیم، اما اگر به هر دلیل نتوانستیم به تعهد خود عمل كنیم از كل سبد خودروهای سایپا و بر‌اساس قیمت ثبت‌نامی خودروی خود می‌توانند یك خودرو انتخاب كنند.
وی با اشاره به این‌كه بیشتر جایگزین‌ها در گروه رنو است، بیان كرد: امروز بخشنامه را اعلام می‌كنیم تا هر قیمتی كه در تاریخ تحویل خودروست با همان قیمت خودرو را تحویل بدهند.

جلسه صوری بود؟
به گزارش خبرنگار ما مسؤولان شركت ایران‌خودرو رأس ساعت 10 و 30دقیقه صبح در بین مشتریان این شركت حاضر شده و به گفت‌وگو با مشتریان پرداختند، با این حال و پس از اتمام این جلسه خریداران به شدت از روند پاسخگویی مسؤولان ناراضی بودند.
یكی از خریداران ناراضی در این باره گفت: از اردیبهشت‌ماه برای خرید خودرو نام‌نویسی  و پیش‌پرداختی به حساب ایران‌خودرو واریز كرده‌ایم، ولی تاكنون این شركت خودرو را به ما تحویل نداده است و متاسفانه به دلیل دولتی بودن این شركت كسی پاسخگوی ما نیست چون رئیس این شركت نیز توسط وزارت صنعت تعیین می‌شود.
وی افزود: وعده‌ای كه در این نشست به بنده دادند آن بود كه بعد از عید و با افزایش 30درصدی قیمت، خودرو را به من تحویل می‌دهند، این در حالی است كه طبق قانون در صورت تأخیر شركت در تحویل خودرو آنها موظفند با همان قیمت تاریخ موعد تحویل مندرج در قرارداد به بنده خودرو را تحویل دهند، البته بنده معتقدم ایران‌خودرو كار خودش را انجام می‌دهد و به حرف ما ذره‌ای اهمیت هم نمی‌دهد.
یك خریدار دیگر هم در خصوص دلایل ایران‌خودرو برای تحویل دیرهنگام خودرو گفت: می‌گویند ما در شرایط تحریم قرار داریم و به لحاظ تأمین قطعه با مشكل مواجهیم، به طور خلاصه بخواهم بگویم این كه هدف این شركت كشاندن مردم به اینجا بود تا با آب‌معدنی و آب‌پرتقال و شیرینی سر ما را شیره بمالند.
یكی دیگر از  مشتریان هم گفت: یكی از مسؤولان ایران‌خودرو گفته خودروهای ثبت‌نامی تا دی‌ماه به همان نرخ موعد تحویل داده می‌شوند و هر كسی هم كه ماشین گرفته است مابقی پولش عودت داده می‌شود، ولی اینها همه حرف است.
وی گفت: من دو خودرو ثبت‌نام كردم ولی به بهانه تحریم و نبودن قطعه خودرو را تحویل نداده‌اند. 
از طرف دیگر به من گفتند كه باید برای تحویل هر خودرو دو ماه صبر كنم یا این‌كه یكی از خودروها را به نام دیگری بزنم تا تحویل بگیرم.
خریدار دیگری هم عنوان كرد: یك  سمند ثبت‌نام كردم، موعدم هم شهریورماه بود، ولی تا الآن به من خودرو را تحویل نداده‌اند و می‌خواهند ده میلیون بیشتر از قیمت قبلی  تحویل دهند، دلیلش هم این است كه آنها می‌گویند وزیر صنعت خودش گفته است كه باید قیمت خودروها بین 10 تا 30 درصد افزایش داشته باشند.
وی افزود: وزیر صنعت به شركت‌ها فشار آورده تا این جلسات تشكیل شود و ما وقتی به داخل جلسه رفتیم متوجه شدیم صرفا تشكیل این جلسه صوری بوده و مسؤولان می‌خواهند با وعده‌های ظاهری توخالی مردم را آرام كنند. 
مثلا به ما گفتند قیمت‌های قبلی لحاظ می‌شود و كسی كه از شهریورماه به بعد ماشین تحویل گرفته مابه‌التفاوت قیمتی را به آن پرداخت می‌كنیم.
این خریدار ناراضی اذعان كرد: در جلسه‌ای خصوصی با ده نفر از دوستان خدمت آقای رحمانی رفتیم كه ایشان در این جلسه متذكر شدند كه هزینه تحویل هر خودروی پراید به دست مصرف‌كننده ده میلیون تومان بالاتر از هزینه فروش آن است.
وی افزود: من هیچ‌گونه نتیجه‌ مثبتی از جلسه نگرفتم. صرفا فرمی را پر كردیم و تمام، متاسفانه مطلع شده‌ایم كه قطعات را به صورت مونتاژ نشده در كارخانه نگه می‌دارند تا قیمت خودروها را افزایش دهند و تا سازمان بازرسی به آنها گیر ندهد كه چرا این كار را می‌كنید، به همین دلیل قوانین را به نفعشان خودشان برعكس می‌كنند، ما چه می‌دانستیم دلار 4000 تومان به ده هزار تومان تغییر پیدا می‌كند. 
​​​​​​​
وعده‌های ایران‌خودرو به مشتریان
 مصطفی خان كرمی، معاون فروش ایران‌خودرو نیز كه در جمع مشتریان این شركت حضور یافته بود، گفت: پیشنهادی ارائه كرده‌ایم تا خودروهایی كه موعد تحویلشان تا ۱۶ دی بوده بدون افزایش قیمت به مشتریان تحویل داده شود. 
گرچه براساس قانون شركت ایران‌خودرو مجاز بود قیمت خودروهای پیش‌فروش شده غیرقطعی خود را تا ۳۰ درصد افزایش دهد، اما پیشنهادی ارائه كردیم تا خودروهایی كه موعد تحویل آنها تا ۱۶ دی تعیین‌شده باقیمت قبل به مشتریان تحویل داده شود.
وی گفت: حتی اگر برخی مشتریان باقیمت‌های جدید تكمیل وجه كرده باشند، تفاوتی كه از آنها گرفته‌شده به آنها عودت داده خواهد شد. خان كرمی افزود: اگرچه این تصمیم زیان‌هایی را برای شركت ایران‌خودرو در پی خواهد داشت، اما این خودروساز برای جلب رضایت مشتریان این تصمیم را گرفته است.
وی با بیان این‌كه این پیشنهاد همین امروز به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه خواهد شد، گفت: امیدواریم تا یك هفته آینده این پیشنهاد به تصویب نهایی رسیده و آن را ابلاغ كنیم.
خان كرمی از مردم خواست با صبوری بیشتر خودروسازان را یاری کرده تا بتوانند به تعهداتشان عمل كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار