کد خبر: 943712
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۰
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان هشدار داد:
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان از افت منابع آب زیرزمینی و ادامه این روند به عنوان یک تهدید جدی و خطر بزرگ برای توسعه امروز و آینده استان سمنان نام برد.

ایرج حیدریان گفت: برداشت بی رویه آب های زیرزمینی و افت شدید منابع آبی و به دنبال آب خالی شدن سفره های آب زیرزمینی، نه تنها توسعه استان، بلکه وضع موجود را نیز با خطر جدی روبرو کرده است، این مشکلات در آینده نزدیک نه تنها توسعه آینده استان، بلکه وضع موجود را نیز با مشکل جدی مواجه کرده است.

وی افزود: برداشت بی رویه آب از سفره های آب زیرزمینی موجب ایجاد مشکلات و تبعات جبران ناپذیری می شود، خشک شدن چشمه ها، قنوات، چاه ها و رودخانه ها، به خطر افتادن اراضی باغی و از بین رفتن اراضی زراعی، افت کیفی منابع آب زیرمینی و از طرفی حرکت آب های شور به سمت آب های شیرین از مهمترین این تهدیدات و تبعات جبران ناپذیر افت سفره های آب زیرزمینی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان تصریح کرد: نشست زمین و از بین رفتن مخازن طبیعی آب های زیرزمینی و آسیب دیدن تأسیسات زیربنایی مستقر در دشت های استان همانند خطوط راه آهن، شهرک های صنعتی و...، افزایش کف شکنی و جابجایی چاه ها که موجب صرف هزینه های بسیسار زیادی نیز می گردد، افزایش عمق سطح ایستایی در چاه ها و به دنبال آن افزایش مصرف انرژی به منظور استحصال آب نیز از دیگر تبعات و عواقب برداشت بی رویه آب از سفره های آب زیرزمینی است.

حیدریان اضافه کرد: خالی شدن سفره های آب زیرزمینی و کمبود آب، مهاجرت مردم به شهرهای بزرگ را به دنبال دارد، که این خود منجر به بروز ناهنجاری های اجتماعی و سیاسی - امنیتی در منطقه خواهد شد، و این مهاجرت از تبعات خشک شدن منابع آب موجود و عدم امکان تأمین آب شرب، بهداشت و اشتغال در منطقه خواهد بود که جبران ناپذیر است.

وی از اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی جهت کمک به حل این بحران و معضل اساسی نام برد و گفت: این طرح در استان سمنان به طور جدی دنبال می شود و می تواند نقش بسزایی در توسعه پایدار استان داشته باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان خاطرنشان کرد: کمیته راهبری طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آبی با به طور مداوم در شرکت آب منطقه ای سمنان برگزار می شود ، کمیته راهبری طرح احیاء و تعادل یخشی منابع آبی به جهت هماهنگی بیشتر و اتخاذ تصمیمات مهم و بررسی هر چه بیشتر ابعاد مختلف طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آبی در استان برگزار می شود.

حیدریان اضافه کرد: طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آبی در جهت حفاظت و صیانت از منابع آب های زیرزمینی استان سمنان، جلوگیری از اضافه برداشت، جلوگیری از برداشت غیرمجاز و حفر چاه های غیرمجاز در تمام شهرستان های استان سمنان اجرا می شود، در راستای اجرای این طرح، بررسی نصب کنتورهای هوشمند چاه های کشاورزی و عملکرد آن، جلوگیری از اضافه برداشت ها و برداشت های غیرمجاز، جلوگیری از حفر چاه های غیرمجاز در استان توسط شرکت آب منطقه ای انجام می شود و در تمام شهرستان های استان برای تجهیز کامل چاه های کشاورزی به کنتورهای هوشمند آب و برق، اقدامات لازم انجام شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر