کد خبر: 943667
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۷
ارتباط‌گیری مستقیم با جامعه ایرانی با چاشنی تحریم، توهین و گستاخی
چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی به حدی برای کشور‌های غربی و به ویژه مقامات دموکرات و جمهوریخواه امریکا جانکاه و ملال‌آور است که وزیر امور خارجه ایالات متحده رسماً در پیامی توئیتری از فعال شدن یک حساب توئیتری برای پاسخ‌دهی به سؤالات ایرانی‌ها سخن به میان آورده و آن را به بستری برای عقده‌گشایی علیه جمهوری اسلامی ایران و مقامات کشورمان تبدیل کرده است.
امیرعباس رسولی
سرویس سیاسی جوان آنلاین: چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی به حدی برای کشور‌های غربی و به ویژه مقامات دموکرات و جمهوریخواه امریکا جانکاه و ملال‌آور است که وزیر امور خارجه ایالات متحده رسماً در پیامی توئیتری از فعال شدن یک حساب توئیتری برای پاسخ‌دهی به سؤالات ایرانی‌ها سخن به میان آورده و آن را به بستری برای عقده‌گشایی علیه جمهوری اسلامی ایران و مقامات کشورمان تبدیل کرده است.

عقده‌گشایی‌های غربی‌ها بعد از آن گستره بیشتری به خود گرفته است که برنامه‌ها و طراحی‌های آن‌ها طی یک سال اخیر برای ایجاد فروپاشی در ایران بدون کمترین نتیجه‌ای پایان یافته و هیچ کدام از تلاش‌های آن‌ها برای ایجاد شورش‌های اجتماعی به بهانه افزایش مشکلات اقتصادی و معیشتی حاوی دستاورد نبوده است.

مایک پمپئو همانند بسیاری دیگر از مقامات امریکایی و اروپایی تلاش کرده این بار در فضای مجازی انبوهی از اتهامات ریز و درشت اقتصادی و سیاسی را به مسئولان جمهوری اسلامی ایران نسبت دهد تا به واسطه آن افکار عمومی جامعه ایرانی را علیه حاکمیت سیاسی کشور سازماندهی و آن‌ها را به کارنامه و آینده انقلاب اسلامی ایران بدبین کند. ارتباط‌گیری مستقیم با جامعه ایرانی ماه‌هاست به عنوان یک طرح ویژه مورد توجه مقامات ایالات متحده امریکا قرار گرفته و امروز وزیر امور خارجه این کشور پرده‌ای جدید از آن را به نمایش گذاشته است و تلاش می‌کند در بستر «پاسخ‌دهی مجازی به پرسش‌های افکار عمومی در داخل ایران»، وضعیت کشور را بسیار تیره و بغرنج و البته غیرقابل حل نشان دهد و راه‌حل اصلی وضع کنونی را تغییر بنیادین در رویکرد جمهوری اسلامی ایران در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی عنوان کند. در واقع مایک پمپئو همانند بسیاری از عناصر وابسته به یک طیف سیاسی در داخل کشور تلاش می‌کند راهکار اساسی برای پایان‌دهی به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را «تغییر ماهیت انقلاب اسلامی» و به تبع آن «تغییر رویکرد - رفتار» ایران در برابر خواسته‌های گسترده امریکا در عرصه‌های هسته‌ای، موشکی، منطقه‌ای و حقوق بشر و... عنوان کند.

تحریم‌کنندگان دلسوز!

آنچه قابل تأمل می‌باشد این مسئله است که مقامات کاخ سفید به رغم توهین و گستاخی به مقامات ارشد کشور و تلاش برای ایجاد دوقطبی بین مردم- حاکمیت، خود را حامی و دلسوز مردم ایران نشان می‌دهند و هدف اصلی ایجاد و دامنه‌دار کردن تحریم‌های ضدایرانی را نه فشار بر مردم ایران بلکه تلاش برای تغییر حاکمیت عنوان می‌کنند!

مایک پمپئو در حالی امروز مجموعه‌ای از اتهامات و توهین‌ها را در قالب فضای مجازی علیه نظام و مسئولان آن عنوان می‌کند که وی همانند دونالد ترامپ طی ماه‌های اخیر بار‌ها تلاش کرده است با ارتباط‌گیری مستقیم با افکار عمومی در داخل کشور، تهییج و تحریک جامعه ایران علیه نظام را وارد فاز اجرایی کند؛ با این تصور رؤیایی که آشوب‌های خیابانی نظیر آنچه در دی ماه سال گذشته روی داد می‌تواند موجودیت نظام را به مخاطره بیندازد، به عنوان نمونه پمپئو در نشستی که پیش از این با عنوان «پشتیبانی از صدای ایرانیان» برگزار شده بود و ایرانیان مقیم امریکا هم به این نشست دعوت شده بودند، می‌گوید: «آرزوی دولت ترامپ همان آرزویی است که شما برای مردم ایران دارید؛ آرزویی که با تکیه بر نیروی الهی یک روز به حقیقت خواهد پیوست.» وی در ادامه در اظهاراتی پرخاشگرایانه و عصبی گفته بود: «نزدیک ۴۰ سال دزدی از مردم ایران، اقدامات تروریستی در منطقه و سرکوب بی‌رحمانه در داخل، موجب شده حکومت ایران برای مردم کابوسی بیش نباشد.»

پمپئو تاکتیک فاقد کارایی این روز‌های مقامات کاخ سفید را بار دیگر مورد توجه قرار داده و ادامه می‌دهد: «ایالات متحده صدای شما را می‌شنود، ایالات متحده از شما حمایت می‌کند، ایالات متحده با شماست و امریکا پشتیبان صدای فراموش شده مردم ایران است.»

در حالی مقامات امریکایی تلاش می‌کنند با بهره‌گیری از دیپلماسی عمومی و به کارگیری عملیات روانی- رسانه‌ای باور و اندیشه‌های جامعه ایرانی را نسبت به حاکمیت تغییر دهند که گفتمان و کارکرد جمهوری اسلامی ایران بدون ابزار‌هایی مانند تهدید و تطمیع توانسته جذابیت‌های بی‌شماری را در بین مسلمانان به‌وجود آورد تا آنجایی که امروز جوامع مسلمان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ارتباط معنوی مناسبی را با ایران برقرار کرده‌اند.

اعترافات تلخ

از سوی دیگر برخلاف مقامات امریکایی- اروپایی برخی از رسانه‌های مشهور و اندیشکده‌های معتبر غربی در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی نسبت به اقتدار روزافزون جمهوری اسلامی ایران اعترافات مختلفی را ارائه می‌دهند، به عنوان نمونه پایگاه صهیونیستی هاآرتص در تحلیلی پیرامون نشست آتی «لهستان» ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری این نشست آورده است: استراتژی امریکا در برگزاری این کنفرانس بر دو مسیر اصلی متمرکز خواهد بود؛ «متقاعد کردن دولت‌ها برای پیوستن به تحریم علیه ایران که به واسطه آن شکاف حاصل از روابط ایران با روسیه، چین و ترکیه محدود خواهد شد. ایجاد یک ائتلاف مؤثر عرب برای جلوگیری از نفوذ ایران در منطقه که گام بعدی این نشست خواهد بود. روند امریکا در منطقه برای تقابل با ایران مستلزم این است که مصالحه‌ای بین کشور‌های عربی برقرار کند. عراق را متقاعد سازد تا روابطش با ایران را کاهش دهد. نفوذ حزب‌الله در لبنان را محدود کند. به جنگ یمن پایان دهد. ترکیه را به ترک اتحاد خود با ایران ترغیب کند که انجام این مسیر غیرممکن است» یا هفته اخیر وبگاه تخصصی نظامی امریکایی «گلوبال فایرپاور» در برآورد سال ۲۰۱۸ خود نیرو‌های مسلح ایران را در جایگاه سیزدهم جهان قرار داد. روزنامه جروزالم‌پست نوشته این سومین سال متوالی است که جایگاه ارتش اسرائیل در رتبه‌بندی این وب‌سایت نزول پیدا می‌کند. رژیم صهیونیستی سال گذشته در جایگاه پانزدهم و سال ۲۰۱۱ در جایگاه یازدهم قرار داشت. ایران در مقابل با هفت پله صعود از رتبه بیستم در سال ۲۰۱۷ به رتبه ۱۳ در سال ۲۰۱۸ دست پیدا کرده است.

۴۰ سال ناکامی امریکا در برابر ایران

آنچه در این میان مهم می‌نماید این مسئله است که تلاش‌های امروز مقامات کاخ سفید برای ارتباط‌گیری مستقیم با افکار عمومی داخلی ایران به رغم آنکه توأم با سیاه‌نمایی وضع جامعه ایرانی و ایجاد ناامیدی نسبت به آینده انقلاب صورت می‌گیرد، اما اعترافات گسترده شخصیت‌ها، رسانه‌ها و اندیشکده‌های غربی نشان می‌دهد ثبات و پایداری جمهوری اسلامی ایران برخلاف آنچه غربی‌ها عنوان می‌کنند عامل خنثی‌سازی بسیاری از ایده‌های ضدایرانی است و این تلاش‌های گسترده اثراتی به مراتب کمتر از ضربات پیاپی است که جریان غرب‌زده در داخل در پی اجرایی‌کردن و عملیاتی کردن زیرپوستی آن است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار