کد خبر: 943651
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۰
گزارش «جوان» از آغاز فیلمبرداری یک برنامه تلویزیونی در منزل زنده‌یاد زرویی نصرآباد
صبح روز پنجم بهمن ماه، گروه فیلمبرداری مسابقه تلویزیونی «قندپهلو» در منزل مرحوم ابوالفضل زرویی نصرآباد، طنزنویس فقید کشورمان در احمدآباد مستوفی حاضر شدند تا...
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگی جوان آنلاین: صبح روز پنجم بهمن ماه، گروه فیلمبرداری مسابقه تلویزیونی «قندپهلو» در منزل مرحوم ابوالفضل زرویی نصرآباد، طنزنویس فقید کشورمان در احمدآباد مستوفی حاضر شدند تا آغاز فصل جدید این مسابقه پرطرفدار را از اتاق کار زرویی نصرآباد و با قرائت یکی از اشعار این شاعر طنزنویس آغاز کنند.

اندکی بعد از چهلمین روز درگذشت مرحوم ابوالفضل زرویی نصرآباد، پژوهشگر، نویسنده و طنزپرداز کشورمان، در منزل این هنرمند به روی دوربین‌های رسانه‌های خبری باز شد تا برای اولین بار منزل و اتاق محل کار زرویی نصرآباد بعد از درگذشت این هنرمند در معرض دید رسانه‌ها قرار گیرد. خانواده زرویی در این روز‌ها تلاش کرده‌اند تا خانه طنزنویس فقید را به همان حالتی که در لحظه مرگ زرویی بوده، حفظ کنند و حتی کتابی را که ابوالفضل زرویی در حال مطالعه روی دستگاه تردمیل گذاشته بود، به همان نحو باقی مانده است. دست اندرکاران مسابقه تلویزیونی «قندپهلو» به احترام ابوالفضل زرویی نصرآباد و زنده نگه داشتن نام این هنرمند فقید، ضبط سری هشتم از این برنامه تلویزیونی را از اتاق محل کار زرویی نصرآباد آغاز کردند. در مراسم آغاز فیلمبرداری فصل هشتم، امین قمیشی تهیه‌کننده این برنامه، با تجلیل از مقام ابوالفضل زرویی نصرآباد گفت: استاد زرویی نصرآباد حقی بر خانواده طنز مکتوب ایران داشته است که برنامه قندپهلو هم یکی از اعضای این خانواده است.

قمیشی با اشاره به اینکه فصل جدید برنامه قندپهلو با یاد این هنرمند فقید آغاز خواهد شد، ادامه داد: به مناسبت درگذشت نصرآباد بخش جدیدی با نام «زرویی‌خوانی» داریم که از جمعه پنجم بهمن در منزل وی ضبط می‌شود. قمیشی همچنین با اشاره به حضور احمد عربانی در افتتاحیه قندپهلو تصریح کرد: مهمان ویژه برنامه احمد عربانی بود که از پیشکسوت‌های حوزه طنز و کاریکاتور است. او یادگار ماندگار جلد‌های خاطره‌انگیز گل‌آقاست.

تهیه‌کننده فصل هشتم مسابقه «قندپهلو» افزود: ما علاوه بر توجه به ظرایف شفاهی از جنس دیگر از طنز کمک می‌گیریم. پیش از این تیم نویسنده کاریکاتوری را انتخاب می‌کردند که نمایش داده می‌شد و شرکت‌کنندگان درباره آن بداهه‌پردازی می‌کردند و این بار استاد عربانی کاریکاتوریست پیشکسوت در استودیو حضور دارد و از ایشان برای طراحی‌های کاریکاتور استفاده می‌شود. وی همچنین گفت: مسعود خادم آهنگساز و خواننده ثابت قندپهلو نیز ما را همراهی می‌کند.

آغاز قندپهلوی هشتم با نام امام رضا (ع)

مسعود احمدی‌افزادی مدیر شبکه آموزش نیز در این مراسم افتتاحیه با ابراز خوشحالی از تولید فصل جدیدی از این مسابقه تلویزیونی پرطرفدار گفت: ادبیات فارسی همه جان و اندیشه ماست و زنده بودن و زندگی ما به همین ادبیات فارسی بستگی دارد. خواندن و نوشتن امر مقدسی است و این زبان ریشه‌های کهنی دارد بنابراین هرجا به ادبیات فارسی توجه کنیم به خودمان و پیشینه و هویتمان توجه کرده‌ایم. مدیر شبکه آموزش با بیان اینکه افتخار داریم که سری هشتم برنامه را با نام امام رضا (ع) آغاز کنیم، گفت: این فصل می‌تواند حرف‌های جدیدی داشته باشد. باید دانشجویان و جوانان را بیشتر جذب کنیم و حتی سراغ حوزه‌های فارسی زبان برویم به طور مثال ما با مؤسسه اکو تعاملات خوبی داریم و می‌توانیم فارسی‌زبانان و حتی نوآموزان زبان فارسی را هم مورد توجه قرار دهیم کسانی که امروز در شهر‌های کشور در حال فراگیری زبان فارسی هستند.
وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره پشتوانه مالی برنامه اینطور توضیح داد: باید حمایت ویژه‌ای از برنامه داشته باشیم و قطعاً هم سازمان و هم شبکه از برنامه حمایت می‌کنند، اما این برنامه فعلاً توسط خود شبکه حمایت می‌شود. البته اگر حامی مالی هم وجود داشته باشد، چارچوب و محتوای برنامه تغییر نخواهد کرد و سنگ بنای آن به همین صورت است. مدیر شبکه آموزش همچنین درباره اهمیت شبکه‌های اجتماعی تصریح کرد: امروز کوچک‌سازی و کوچک‌گرا بودن یکی از ویژگی‌های برنامه‌سازی است و باید به سمت ساخت آیتم‌های کوتاهی رفت که مختص به فضای مجازی ساخته می‌شود. به این ترتیب یکی از اولویت‌های ما در فضای مجازی جریان‌سازی در زمینه ادب و زبان فارسی است. یکی از راه‌های علاقه‌مند کردن جوانان به این برنامه نیز جدی گرفتن فضای مجازی است.

برنامه‌ای که یک بازیگر مجری آن نیست!

شهرام شکیبا، داور مسابقه قندپهلو در سخنانی به ویژگی‌های «قندپهلو» پرداخت و گفت: همین که یک بازیگر «قندپهلو» را اجرا نمی‌کند خیلی خوب است. شکیبا قرار است در فصل جدید مسابقه قندپهلو، اجرای بخش ویژه «زرویی خوانی» را بر عهده داشته باشد. این آیتم، اولین آیتمی بود که در فصل جدید این مسابقه تلویزیونی ضبط شد. قرار است در هر قسمت از «قندپهلو» بخشی از اشعار زرویی نصرآباد در لوکیشن اتاق کار این هنرمند تازه درگذشته، ضبط و پخش شود.

دوستان زرویی یادش را گرامی داشتند

مراسم آغاز فیلمبرداری فصل هشتم «قندپهلو»، با زنده کردن یاد ابوالفضل زرویی توسط دوستانش آغاز شد. شهرام شکیبا در سخنان کوتاهی درباره زرویی نصرآباد گفت: یکی از ویژگی‌های کار او این بود که خانواده‌اش نیز با او همکاری داشتند. ارتباط را با اعضای خانواده را حفظ کرده و آثاری را همراه با آن‌ها نگاشته بود. احمد عربانی نیز در بخش دیگری از این مراسم عنوان کرد: زرویی نصرآباد بسیار پرکار بود و طنازی‌هایش آقای صابری را می‌خنداند. او شدیداً فعال، مهربان و انسان بود و به دلیل سوابق اخلاقی‌اش مورد توجه افراد بسیاری قرار می‌گرفت. ما امروز خیلی متأسفیم که او را نداریم.

قندپهلو و توجه به فارسی‌زبانان غیرایرانی

امین قمیشی، تهیه‌کننده برنامه قندپهلو در پاسخ به سؤال «جوان» درباره رویکرد این برنامه در دعوت از فارسی‌زبانان غیرایرانی گفت: قصد داشتیم دور برگشت از مسابقه‌ای که با حضور شاعران افغانستانی، تاجیکستانی و ایرانی برگزار شده بود را در تاجیکستان برگزار کنیم ولی متأسفانه به دلیل برخی مشکلات که به صداوسیما بازنمی‌گشت و ناشی از تحریم‌ها بود، آن سفر را عملاً غیرممکن کرد، اما بنا داریم با استفاده از ظرفیت‌های موجود در ایران و با همکاری مؤسسه فرهنگی اکو از ظرفیت فارسی‌زبانان و فارسی‌گویان استفاده کنیم. تهیه‌کننده برنامه قند پهلو با اشاره به اینکه ناصر فیض یکی از داوران برنامه قندپهلو، عضو دفتر شعر و ادبیات حوزه هنری است، گفت: تلاش می‌کنیم از ظرفیت حوزه هنری نیز برای تولید قوی‌تر برنامه قندپهلو استفاده کنیم. فصل جدید برنامه قندپهلو برای پخش در نوروز ۹۸ فیلمبرداری می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار