کد خبر: 943600
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹
گفته می‌شود امروز تکلیف لوایح پالرمو و cft در مجمع تشخیص مصلحت روشن می‌شود اما هنوز موضع برخی افراد درباره آنها معلوم نیست.

جوان آنلاین: سرنوشت دو لایحه باقی‌مانده از مطالبات مربوط به action plan گروه ویژه اقدام مالی FATF احتمالا امروز در مجمع تشخیص مصلحت نظام نهایی می‌شود؛ دو لایحه مهم مربوط به پیوستن به دو کنوانسیون پالرمو و مبارزه با تامین مالی تروریسم. موافقت‌ها و مخالفت‌ها درباره تصویب و پیوستن به این دو کنوانسیون بین‌المللی حالا به اوج خود رسیده است و دولت و حامیانش یک‌سوی ماجرا مدام از خطرات نپیوستن به این کنوانسیون‌ها و اجرای مقررات FATF سخن می‌گویند و این‌گونه تصور می‌کنند که درصورت ایستادن مقابل این نهاد و عدم اجرای دستورات آن، مشکلات گسترده‌ای گریبانگیر کشور خواهد شد و منتقدان نیز ابراز می‌کنند اجرای FATF نه‌تنها عایدی برای کشور ندارد که حتی ممکن است تحریم‌های ایران را نیز گسترده‌تر کند. خلاصه کلام اینکه ماجرا آنقدر حیثیتی شده که بیش از یک‌سال است که لوایح دولت در این خصوص سرانجامی پیدا نکرده و چندین‌بار بین دولت و مجلس دست‌به‌دست شده تا به نقطه پایانی یعنی مجمع تشخیص رسیده است. حیثیتی هم از این باب که اعضای دولت به‌گونه‌ای فضای کشور و روابط مالی آن با خارج را توصیف می‌کنند که انگار هیچ گزینه‌ای پیش روی ما نیست، مثلا رئیس‌جمهور می‌گوید FATF چه خوب باشد و چه بد باید به آن بپیوندیم یا اینکه هشت نفر از وزرای دولت برای اینکه این لوایح نهایی شود به رهبری هم نامه نوشته‌اند و آن‌طور که اخبار نشان می‌دهد به‌گونه‌ای خواهان حکم حکومتی برای تصویب CFT و پالرمو شده‌اند. البته نباید فراموش کرد که در کنار این سخنان هیچ‌کدام از مدافعان اجرای مقررات FATF حاضر نیستند استدلال‌های خود را برای ضرورتی که بیان می‌کنند ارائه دهند و محمدجواد ظریف که می‌گوید این اقدام به صلاح کشور است در صحن علنی مجلس رسما اعلام کرد هیچ تضمینی برای رفع مشکلات اقتصادی ازجمله مراودات خارجی پس از اجرای خواسته‌های FATF نخواهد داد و تنها به این علت پیگیر ماجراست که می‌خواهد بهانه را از دست آمریکایی‌ها بگیرد.

  ناگفته نماند که مخالفان و منتقدان اقدام دولت در این موضوع به‌نوعی از سرنوشت برجام چشم ترس شده‌اند و می‌گویند آنجاکه رئیس‌جمهور می‌گفت با برجام چرخ اقتصادی خواهد چرخید و تحریم‌ها ترک برمی‌دارد یا مشکل آب خوردن مردم هم با مذاکره مرتفع خواهد شد، سرنوشتش خروج آمریکا از توافق و تشدید تحریم‌ها در عین ایجاد محدودیت گسترده برای صنعت هسته‌ای کشور شد و لذا حالا که هیچ‌کسی حاضر نیست تضمین کند که با FATF مشکلی از کشور حل خواهد شد، چه سرنوشتی در انتظار کشور و اقتصادش خواهد بود؟ در این میان اما سوای اینکه امروز نظر مجمع تشخیص درخصوص CFT و پالرمو چه خواهد بود، باید به این مساله توجه کرد که در جریان برجام با وجود اینکه حسن روحانی  علنا گفته بود «همه مسئولیت مذاکرات با من است» و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه با اختیارات تام به میز مذاکره رفته بود و البته مذاکرات با حمایت رسانه‌ای و اجتماعی کامل و پرحجمی از سوی حامیان دولت به‌ویژه اصلاح‌طلبان همراه شده بود، هم‌اکنون کسی حاضر نیست نتایج برجام را بپذیرد و حتی برخی از مدافعان اقدامات گذشته، این روزها به‌گونه‌ای سخن می‌گویند که گویی قبلا در جرگه منتقدان دولت روحانی و مذاکرات برجام بوده‌اند. همین امر هم سبب شد در این زمان، صرفا به‌مرور نظرات حامیان و منتقدان پرداخته شود و این خواسته عنوان شود که موافقان و مخالفان در آینده و پس از اینکه هر سرنوشتی برای FATF در کشور رقم خورد، مسئولیت تصمیمات و نظرات گذشته خود را بپذیرند و تلاش نکنند افکارعمومی را از تمرکز بر رفتارهای گذشته خود منحرف کنند.

 

نظرات موافقان FATF

حسن روحانی، 19 آذر 97 در دیدار با مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی: اگر می‌گویید FATF باشد یا نباشد، یک نفر نمی‌آید بگوید اگر باشد 20 درصد ارزان‌تر کارها انجام می‌شود و اگر نباشد 20 درصد گران‌تر. آن کسی که شعار می‌دهد، بیاید هزینه‌اش را پرداخت کند. نمی‌شود که یک نفر در کشور شعار دهد و آثار شعارش را برای مردم ترجمه نکند... از مردم سوال کنید که شما می‌خواهید زندگی کنید، آیا آن را ارزان می‌خواهید یا گران؛ مگر می‌شود در دنیای امروز با بانک‌های خارجی کار نکنیم؟ یک نفر از یک گوشه‌ای که نمی‌دانیم کجاست مردم را تحریک می‌کند که اگر FATF امضا شود یا با گروه اقدام مالی کار کنیم، اسلام از دست می‌رود. ای کاش اسلام را می‌فهمید، بعد می‌گفت اسلام از دست می‌رود.

13 آذر 97 در جمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سمنان: FATF زیرساخت و لازمه ارتباط مالی با بانک‌های جهانی است.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور 27 مهر 97 در نشست مجمع نمایندگان ادوار مجلس: لوایح چهارگانه FATF از ضرورت‌های اصلی کشور است.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، 27 شهریور 97 در جمع خبرنگاران: لوایح FATF یکی از مهم‌ترین بهانه‌های دشمنان ایران را برای مقابله با ما در عملیات بانکی و همکاری‌ها خواهد گرفت و  19 آبان 97 در گفت‌وگوی رادیویی برخی از مخالفان پیوستن ایران بهFATF می‌گویند این نگرانی وجود دارد که نیروهای نظامی ایران از سوی آمریکایی‌ها به‌عنوان گروه تروریستی شناخته شوند و این موضوع برای ایران باعث ایجاد دردسر خواهد شد. آنچه که این دوستان مطرح می‌کنند، ربطی به سیستم FATF ندارد. کل ایران را آمریکایی‌ها تحریم کرده‌اند و اتهاماتی را علیه ایران می‌زنند. ایران از سال 1984 از سوی آمریکایی‌ها در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار گرفته است و صحبتی که برخی از دوستان در این زمینه مطرح می‌کنند، مبتنی‌بر واقعیت نیست...  اگر ما در سطح بین‌المللی عمل کنیم، دور از ذهن است که چنین اتفاقاتی بیفتد. از دیگر سو ما هیچ محدودیتی برای خروج از کنوانسیون‌های بین‌المللی نداریم... ما عضو FATF نمی‌شویم، بلکه ما از لیست کشورهای غیرهمکار FATF خارج می‌شویم و به لیست کشورهای همکار FATF اضافه می‌شویم.

سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه، 20 خرداد 97 در جلسه علنی مجلس: نپیوستن به FATF نوعی خودتحریمی است... هیچ مشکل امنیتی در لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم متوجه ایران نخواهد شد.

لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور، 7 دی 97 در گفت‌وگو با خبرآنلاین: زمان خیلی کوتاه است، به مصوبات FATF نیاز داریم. یکی از فواید قانون شدن لوایح چهارگانه می‌تواند تطبیق ما با معیارها و استانداردهای حقوقی مورد تایید FATF باشد که در این صورت رابطه ما با سیستم بانکی بین‌المللی تسهیل می‌شود.

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه 5 بهمن 97 در گفت‌وگو با خبر آنلاین: آرزو می‌کنیم همانند دو لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و اصلاح قانون مبارزه با تروریسم، دو لایحه دیگر یعنی پالرمو و CFT نیز قانون شوند.

محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی 2 بهمن 97 در گفت‌وگو با ایرنا: تاخیر در تصویب لوایح مربوط به FATF، ممکن است تبعاتی برای کشور در عرصه‌های گوناگون داشته باشد و انتقالات مالی را با مشکل مواجه کند. از این جهت موضوع لوایح چهارگانه مرتبط با FATF برای دولت از حساسیت ویژه‌ای برخوردار بوده و دولت علاقه‌مند است در این فرصت محدود این اقدام به نتیجه برسد.

معصومه ابتکار، معاون امور زنان رئیس‌جمهور 5 بهمن 97 در گفت‌وگو با خبر آنلاین: امیدوارم فعالان سیاسی از همه طیف‌ها و جناح‌ها به‌ویژه حامیان دولت بیشتر در موضوع عادی شدن وضعیت ایران در FATF ورود کنند، چون از جمله مسائلی است که امنیت ملی، مسائل اقتصادی، بالندگی و رشد اجتماعی ما می‌تواند خیلی تحت شعاع آن قرار بگیرد. 3 بهمن در حاشیه جلسه هیات دولت  پیوستن به FATF دغدغه همه مردم است.

عباس آخوندی، وزیر وقت راه و شهرسازی 7 مهر 97 در هجدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن: مشکل اقتصاد ایران نپیوستن به FATF است... همان روز که برجام تصویب شد، سیاستمداران ما می‌دانستند که گام بعدی باید پیوستن به FATF  باشد تا بتوانیم به بانک‌های جهانی متصل شویم.

محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید 28 تیر 97 در گفت‌وگو با ایرنا: فراکسیون امید از لوایح چهارگانه FATF حمایت می‌کند.

محمود صادقی، نماینده تهران، 25 مهر 97 در جمع دانشجویان دانشگاه لرستان: پیوستن به FATF یک ضرورت برای اقتصاد ایران است و فضای کسب‌وکار را سالم‌تر می‌کند.

علیرضا رحیمی نماینده تهران، 3 بهمن 97 در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین: لوایح چهارگانه FATF هم نیاز اقتصادی کشور و هم نیاز سیاسی و مناسبات بین‌المللی ما است.

فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی 20 دی 97 در جلسه بررسی مشکلات ارزی شرکت‌های صادرکننده استان لرستان: نپیوستن به FATF کمین دشمن برای کشور است.

عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب 16 مهر 97 در یادداشت روزنامه اعتماد: مساله FATF نه کمک به گروه‌های انقلابی و مبارز است و نه سایر موارد دیگری که هیچ‌یک از آنها هیچ‌گاه از طریق مبادلات بانکی بین‌المللی انجام نمی‌شود، چون کشورهای دیگر جزء FATF هستند و به سهولت متوجه می‌شوند. بنابراین مساله بیشتر مربوط به پولشویی در داخل کشور است.

 

نظرات منتقدان  FATF

مجید شاکری، کارشناس مسائل اقتصادی 22 مهر 97 در گفت‌وگو با صبح نو:  FATFبرجامی با تعهداتی شدیدتر و نتایجی ضعیف‌تر است، واقعیت پذیرش اجرای FATF این است که با بازگشت تحریم‌ها، پول نفت ایران از جنس پولشویی خواهد بود، چون نمی‌توانیم منبع آن را اظهار کنیم، پول بانک مرکزی هم همین‌طور. اگر گزارش‌دهی FIU بخواهد مطابق آنچه برنامه اجرایی است، انجام شود، ما مشکلات و ایرادات بسیاری پیدا می‌کنیم. مردم تصور می‌کنند اگر تعهدات FATF کامل انجام شود، منجر به خروج نام ایران از لیست سیاه می‌شود، اما این صحت ندارد.

سید مصطفی میرسلیم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام 5 بهمن 97 در گفت‌وگو با مهر: تصویب پالرمو باعث ‌می‌شود آمریکا دیگران را وادار به تحریم ایران کند. نگرانی درباره موضوع یکسان دانستن گروه‌های آزادی‌بخش با گروه‌های جرائم سازمان‌یافته، با پذیرش پالرمو بسیار جدی است، زیرا ما را موظف به معاضدت قضایی درباره ارائه اسناد و سوابق بانکی و مالی و شرکتی یا تجاری می‌کند که نقطه مقابل آن متهم شدن است.

سیدیاسر جبرائیلی 9 دی ۹۷ در برنامه تیتر امشب شبکه خبر: نه‌تنها با پیوستن به CFT مراودات بانکی ما درست نمی‌شود، بلکه با اجرای دستورات FAFT تحریم‌های آمریکا به داخل مرزهای ایران نیز کشیده می‌شود و پنجم خرداد 97 در گفت‌وگو با «فرهیختگان» استانداردهای FATF برای افزایش دقت تسلیحات مالی آمریکاست.

مهدی محمدی، 15 مهر 97 در کانال شخصی: FATF بازوی خزانه‌داری آمریکا و هدف اصلی آن گرفتار کردن نهادهای داخلی ایران به بلای بی‌درمان خودتحریمی و جنگ داخلی اقتصادی است.

محمد دهقان 18 مهر 97 در گفت‌وگو با «فرهیختگان»، مصوبه CFT که در مجلس تصویب شد، استقلال کشور را زیر سوال می‌برد، چراکه ما را مجبور می‌کند اطلاعات خود را تجمیع کنیم و اگر آنها درخواستی داشتند، آن اطلاعات را در اختیارشان بگذاریم؛ در اختیار مجموعه‌ای تحت تسلط ایالات متحده آمریکا و 20 آذر 97 در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با FATF اجناس و کالاها در کشور گران‌تر خواهد شد.

احمد توکلی 24 مهر 97 در گفت‌وگو با فارس: FATF تحفظ‌پذیر نیست. ما از ترس مرگ نباید خودکشی کنیم. FATF به ما می‌گوید از کارهایی که ما به‌طور مسلم وظیفه خود می‌دانیم، دست بکشیم. آنها تا ما را خلع سلاح نکنند، دست نمی‌کشند.
سیدحسین نقوی حسینی 20 خرداد 97 در صحن علنی مجلس عضویت در CFT الزاماتی را در چارچوب تعیین‌شده توسط دشمنان برایمان رقم می‌زند؛ به‌عنوان مثال، اختیارات نظام پولی و مالی را با پیوستن به این کنوانسیون محدود می‌کنیم، لذا آن وقت نمی‌توانیم با تحریم‌ها مقابله کنیم. وزارت خزانه‌داری آمریکا جزء چارت سازمانی FATF است. پیوستن به FATF تاثیری بر رفع تحریم‌ها ندارد و در واقع خودتحریمی انجام می‌دهیم.

فواد ایزدی، استاد دانشگاه تهران، 13 شهریور 95 در گفت‌وگو با فارس: FATF فاجعه‌آمیزتر از کاپیتولاسیون است، چراکه حداقل در کاپیتولاسیون اقدام سیستم قضایی کشورمان عامل اجرای اوامر آمریکا نبود و فرد خاطی حداقل بدون محاکمه از کشور خارج می‌شد. با FATF سیستم حکومتی ما عامل اجرای طرف مقابل می‌شود و ما دچار خودتحریمی نهادهایی همچون سپاه و وزارت دفاع می‌شویم و 16 مهر 97 در گفت‌وگو با دیپلماسی ایرانی «پیوستن به CFT فشار مضاعف بر ایران را درپی خواهد داشت و نفوذ منطقه‌ای ما را کاهش می‌دهد.»

ابوالفضل ظهره‌وند، کارشناس سیاست خارجی 9 مهر97 در گفت‌وگو با الف: FATF در بالای سر ساختارهای دولتی قرار دارد که این خودتحریمی است و با فشارها از این طریق، دوباره نوعی اجماع بین‌المللی علیه ایران شکل خواهد گرفت. FATF تکمیل‌کننده حلقه‌های مفقوده اطلاعاتی آمریکا برای فشار بیشتر تحریم‌ها علیه ایران است.

حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس فراکسیون ولایی مجلس 10 تیر 97 در گفت‌وگو با خبرگزاری مجلس: در صورت تصویب CFT برای عبور از هر مرحله تحت فشارهایی قرار می‌گیریم تا جایی که جمهوری اسلامی را به مجامع بین‌المللی می‌کشانند. همه مشکلاتی که در این مدت کوتاه داشته‌ایم، به‌دلیل اجرا شدن FATF قبل از تصویب آن بوده است. چرا باید جلوی ورود ارز به کشور گرفته بشود؟

سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام 11 دی 97 در دانشگاه شیراز: معاهده گروه ویژه اقدام مالی (FATF) تعریفی از تروریسم دارد که با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در تضاد است.

غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام 14 شهریور 95 در نشست اقتصادی جمعیت پیشرفت و عدالت: FATF در خدمت کنگره آمریکا است و 22 مهر 97 تصویب لوایح مربوط به FATF موجب خودتحریمی خواهد شد.

هادی آجیلی، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی 17 مهر 97 در گفت‌وگو با جام جم: با قاطعیت می‌گویم که مشکلات بانکی با پیوستن به CFT حل نخواهد شد؛ در این شرایط از جمله اقداماتی که دولت برای شفافیت انجام داد و البته عدد دقیق آن را مطمئن نیستم این است که حدود 400 صرافی را که معاملاتی برای دور زدن تحریم‌ها داشته‌اند افشا کرده و راه‌های تمام این صرافی‌ها بسته شده است؛ این یعنی در شرایطی که کشور به دلیل تحریم نیاز به راه‌های فرار دارد، خود ما جلوی محل‌های فرار خودمان را گرفته‌ایم.

 

موافقان برجام چه وعده هایی از سرنوشت این توافق بیان می‌کردند؟

حسن روحانی 23 تیر 94 در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی به مناسبت امضای برجام: طبق این توافق، در روز اجرای توافق، تمامی تحریم‌ها حتی تحریم‌های تسلیحاتی- موشکی هم به صورتی که در قطعنامه بوده، لغو خواهد شد. تمام تحریم‌های اقتصادی شامل مالی، بانکی، بیمه، حمل‌ونقل، پتروشیمی و فلزات گرانبها به‌طور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق و حتی تحریم تسلیحاتی هم کنار گذاشته می‌شود. برای پنج سال نوعی محدودیت و پس از آن لغو خواهد شد.

4 مرداد 94 در سفر به کردستان

همان‌طور که ساختمان تحریم‌ها ترک خورده، پایه‌های هرگونه تلاش برای برگرداندن همان فضای امنیتی نیز فروریخته و دیگر نمی‌توانند آن فضا را برگردانند.

11 مرداد 94 در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی

به روزی می‌‌رسیم که رسما لغو همه تحریم‌ها اعلام می‌شود]... [ با لغو این تحریم‌ها، فضا عوض می‌شود، سرمایه و تکنولوژی به کشور می‌آید و دست ما برای فروش نفت باز می‌شود.

30 مهر 94 در نامه به رهبر انقلاب

تحریم‌های ظالمانه اقتصادی، تجاری و مالی بین‌المللی یا یکجانبه‌ای که توسط شورای امنیت، اتحادیه اروپا و آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران برقرار شده بود، رفع شدند. ساختار تحریم‌ها و فضای روانی جهانی که هرگونه تعامل اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران را پرهزینه و در برخی موارد غیرممکن ساخته و بار گران و طاقت‌فرسایی بر دوش اقتصاد کشور و معیشت مردم تحمیل کرده بود، از هم پاشید.

27 دی 94 در بیانیه‌ای به مناسبت روز اجرای برجام

امروز با اعلام رسمی اجرای برجام، از پرونده هسته‌ای ایران «امنیت‌زدایی» شد؛ قطعنامه‌های ظالمانه علیه ملت ایران، لغو شد، طومار تحریم درهم پیچیده شد، حقوق هسته‌ای ایران تثبیت شد و اقتصاد ایران در مدار اقتصاد جهانی قرار گرفت.

27 دی 94 در نشستی با خبرنگاران داخلی و خارجی

به نظر من شرایط آینده شرایطی نیست که آمریکایی‌ها بخواهند تحریم‌های گذشته را برگردانند. تحریم‌های نفتی و بانکی برمبنای قطعنامه‌های شورای امنیت بود که آن قطعنامه‌ها زمینه را به منظور آن ترک‌تازی‌ها برای افراطیون آمریکا آماده کرده بود، اما امروز دیگر این زمینه وجود ندارد و افکار عمومی جهان هم خریدار آنها نیست. در زمینه تحریم‌های مربوط به آمریکا آنچه مهم بود، تحریم‌های ثانویه آنها بود، والا ما که روابط اقتصادی آنچنانی با آمریکایی‌ها نداشتیم و الان هم به آن صورت نخواهیم داشت. از امروز فروش نفت افزایش پیدا کرده است و همچنین در فعالیت‌های بانکی نیز کشور تاکنون هزینه‌هایی به ناروا متحمل می‌شد، اما از امروز از طریق بانک‌ها هزار ال‌سی باز شده است.

28 دی 94 در نامه به رهبر انقلاب

تحریم‌های اقتصادی و مالی مربوط به هسته‌ای شورای امنیت، اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا در حوزه‌های گوناگون همچون نقل‌وانتقالات مالی، فعالیت‌های بانکی، سوئیفت، سرمایه‌گذاری، خدمات بیمه، اعتبارات صادراتی، نفت، گاز، پتروشیمی، حمل‌ونقل، کشتیرانی، بنادر، تجارت طلا و سایر فلزات، خودرو و هواپیما برداشته شد و به این ترتیب زمینه لازم برای حضور توانمند ایران در اقتصاد جهانی، استفاده از فرصت‌های بازار صادراتی و دسترسی به بازار سرمایه بین‌المللی فراهم شد.

رئیس‌جمهور 1 بهمن 94 در همایش استانداران، فرمانداران، معاونان و مدیران کل سیاسی و انتخابات:  شاهد آن هستیم که تمامی تحریم‌های بانکی، بیمه، کشتیرانی، نفتی و... که در ارتباط با پرونده هسته‌ای ایران وضع شده بود، رفع شده‌اند.

حسن روحانی16 اسفند94 در نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی

امروز تحریم‌ها، حتی تحریم‌هایی که مربوط به موضوع هسته‌ای نبوده، برداشته شده... . در برخی موارد آمریکایی‌ها ممکن است آن مقداری که باید تلاش می‌کردند، نکردند اما این بدان معنا نیست که تعاملات خارجی بانک‌های ما فعال نیست، بیمه ما فعال نشده و کشتی‌های ما تحت پوشش بیمه نیستند.

1 فروردین 95 در پیام نوروزی

امروز زنجیرهای تحریم را گسسته‌ایم و رابطه خوبی بین بانک‌های ایرانی و جهان برقرار است و گشایش‌ها یکی پس از دیگری انجام می‌شود. بازسازی و نوسازی بعد از یک ویرانی، زمان می‌برد. فقط سه ماه از اجرای برجام گذشته، اما برخی فکر می‌کنند 30 سال گذشته است. در این سه ماه ببینید چه گشایش‌های فراوانی ایجاد شده است؟

جواد ظریف 14 فروردین 94 در کنفرانس خبری پایان مذاکرات لوزان

پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک، تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت لغو خواهد شد و همه تحریم‌های اقتصادی و مالی چندجانبه اروپا و یکجانبه آمریکا از جمله تحریم‌های مالی، بانکی، بیمه، سرمایه‌گذاری و تمامی خدمات مرتبط با آنها در حوزه‌های مختلف از جمله نفت، گاز، پتروشیمی وخودروسازی فورا لغو خواهند شد. همچنین تحریم‌ها علیه اشخاص حقیقی و حقوقی، سازمان‌ها، نهادهای دولتی و خصوصی تحت تحریم‌های مرتبط هسته‌ای ایران از جمله بانک مرکزی، سایر موسسات مالی و بانکی، سوئیفت، کشتیرانی و هواپیمایی جمهوری اسلامی و کشتیرانی نفت به‌طور همه‌جانبه فورا برداشته خواهند شد. همچنین کشورهای عضو گروه (1+5) متعهد هستند از وضع تحریم‌های جدید در موضوع هسته‌ای خودداری کنند.

13 مرداد 94 در شورای راهبردی روابط خارجی

ساختمان تحریم‌هایی که آمریکا بر مبنای قطعنامه‌های شورای امنیت بنا نهاده بود، به‌هم ریخته.

عباس عراقچی 30 آذر 94 در واکنش به نامه کری خطاب به ظریف درباره قانون ویزا

زمانی‌که وزیر امور خارجه نامه‌ای را امضا می‌کند، برای کشورش تعهد حقوقی و سیاسی ایجاد می‌کند. آقای کری دیروز با این تعهد که برای دولت آمریکا ایجاد کرده، اجرای موفق برجام را در حقیقت تضمین کرده و گفته آمریکا به تعهداتش در برجام به‌گونه‌ای عمل می‌کند که نقضی در آن وجود نداشته باشد.

26خرداد 94 در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران

در روز اجرای توافق تحریم‌های اقتصادی و مالی علیه ما همگی رفع خواهد شد؛ یعنی روزی که توافق اجرا شود، همان روز اعلام خواهد شد که همه تحریم‌های اقتصادی و مالی در همه حوزه‌هایی که در چارچوب هسته‌ای علیه ما وضع شده است، لغو خواهد شد.

تحریم‌های نفتی، گاز، پتروشیمی، بانکی، مالی، بیمه، کشتیرانی، طلا و ریال بخشی از فهرست تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای هستند که در روز اجرای توافق لغو خواهد شد.

هاشمی‌رفسنجانی 15 تیر 94 در گفت‌وگو با پایگاه خبری العهد

[با برجام] وضع‌مان به حالت عادی برمی‌گردد... منابع زیادی در کشور هست که در ارتباط با همکاری‌های خارجی می‌توانیم هم بهتر نقد کنیم، هم بهتر بفروشیم و تکنولوژی‌های جدیدی لازم داریم که به‌فرض می‌توانیم آنها را بیاوریم؛ روابط تجاری‌مان تقویت می‌شود؛ تولیدمان خیلی بالا می‌رود... یک دفعه تجارت‌مان چندبرابر و تقویت می‌شود و ارتباطات جهانی ما تقویت می‌شود... در خارج هم که روابط عادی شود، زندگی راحت‌تر می‌شود و ایرانیان در داخل و خارج احساس امنیت می‌کنند؛ در مجموع فکر می‌کنم بسیار مفید است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار