کد خبر: 943545
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۰
نه تنها هیچ نشانه‌ای از خروج امریکایی‌ها از سوریه دیده نمی‌شود بلکه بعضی گزارش‌ها حاکی از تقویت تسلیحاتی و نظامی نیرو‌های امریکایی در شرق فرات است، با این وجود سیاست‌های نامعلوم و سرگردان واشنگتن باعث شده رهبران قبایل عرب از یک طرف و کرد‌ها از طرف دیگر وارد مذاکرات جدی با دمشق شوند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: منابع آگاه در وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) اعلام کردند، امریکا با هدف برقراری امنیت در عملیات خروج نیرو‌های این کشور از سوریه، نیرو‌های بیشتری به این کشور می‌فرستد. این منابع در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان به پایگاه‌هایی که این نیرو‌ها به آن اعزام خواهند شد یا درباره تعداد نیرو‌هایی که قرار است اعزام شوند اظهارنظری نکردند، اما گفتند، اکثر نیرو‌ها پیاده نظام بوده و مأموریت‌شان کمک به تأمین امنیت نیرو‌ها و تجهیزات امریکا طی عملیات انتقال آن‌ها خواهد بود. همچنین یک گروه نزدیک به مخالفان سوری موسوم به «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» گزارش داد. گزارش داد که شامگاه پنج شنبه ۲۵۰ کامیون حامل سلاح، متعلق به ائتلاف موسوم به ضد داعش به رهبری امریکا وارد سوریه شده است. دیده‌بان اعلام کرد که این کامیون‌ها همچنین حامل مهمات و ادوات لجستیکی بود که وارد استان‌های حلب، رقه و حسکه سوریه شد.
از زمانی که دونالد ترامپ به صورت ناگهانی اعلام کرد نیرو‌های امریکایی را از شرق سوریه خارج می‌کند، مواضع و اخبار ضد و نقیضی از واشنگتن شنیده می‌شود. منابع و ناظران معتبر می‌گویند جان بولتون، مشاور امنیت ملی و مایک پمپو به انحای مختلف تلاش دارند اجرای دستور رئیس‌جمهور امریکا را به تأخیر بیندازند. تحلیلگران می‌گویند تلاش برای مهار ایران در سوریه از یک‌سو و نبود اهرم‌های لازم از سوی دیگر باعث شده واشنگتن سیاست مشخصی در سوریه نداشته باشد.
در حالی که مقامات امریکایی تلاش می‌کنند با تهدید و کارشکنی مانع از بازگشت حاکمیت مرکزی سوریه به مناطق شمال شرقی شوند، اما گزارش‌ها حاکی از آن است دولت سوریه با رهبران قبایل محلی و همچنین کرد‌ها وارد مذاکره شده است. روز گذشته رسانه‌های سوری گزارش دادند دیداری مهم بین رهبران این قبایل با علی مملوک، رئیس شورای امنیت ملی سوریه برگزار شده است. پایگاه خبری المصدرنیوز گزارش داد این رهبران قبایل ضمن رد ایجاد منطقه امن به رهبری ترکیه بر لزوم بازگشت حاکمیت مرکزی بر شرق سوریه تأکید کرده‌اند. یگان‌های مدافع خلق کرد سوریه اعلام کردند که احتمالاً طی چند روز آینده مذاکرات‌شان را با دمشق آغاز می‌کنند. سیبان حمو، فرمانده یگان‌های مدافع خلق کرد سوریه گفت: تلاش‌هایی برای مذاکره با دولت وجود دارد و موضع دولت سوریه مثبت بوده است. ما پیش‌بینی می‌کنیم که این مذاکرات طی چند روز آینده آغاز شود.
تصمیم امریکا برای خروج از شمال شرقی سوریه باعث شده این وسوسه در آنکارا شکل بگیرد تا بخش‌هایی از خاک سوریه را اشغال کند. رهبران ترکیه هر روز از آمادگی خود برای انجام عملیات و ایجاد به اصطلاح منطقه امن حرف می‌زنند. رجب طیب اردوغان روز پنج شنبه طی مصاحبه با خبرنگاران در پرواز بازگشت از مسکو، درباره دیدار خود با «ولادیمیر پوتین» همتای روسی خود گفت: «درباره اجرای طرح پیشنهادی منطقه امن در شمال سوریه صحبت کردیم. وزارت‌های دفاع و امور خارجه و سازمان اطلاعات ما به مذاکرات با طرف‌های روسی و امریکایی ادامه می‌دهند.»‌رئیس‌جمهور ترکیه ضمن اشاره به برنامه زمانی ۹۰ روزه برای پاکسازی منبج، اظهار داشت: «حدود هزار عنصر مسلح کُرد در منبج حضور دارند. برخی می‌گویند که آن‌ها عقب‌نشینی کرده و دیگر هیچ تروریستی در آنجا حضور ندارد، اما این رقمی است که سازمان اطلاعات ما دارد... ما باید گروه‌های تروریستی را از منبج عقب برانیم و به صاحبان اصلی‌اش بازگردانیم... این منطقه در عرض ۹۰ روز پاکسازی می‌شود.»
ترکیه به امریکا پیشنهاد داده که برای اجتناب از ایجاد خلأ قدرت در شمال سوریه بعد از خروج نظامیان امریکایی، که می‌تواند منجر به تقویت شبه‌نظامیان کُرد و تسلط بیشتر آن‌ها بر مناطق مرزی با ترکیه شود، منطقه امنی به عمق ۳۲ کیلومتر در داخل خاک سوریه و تمام مرز این کشور با ترکیه ایجاد شود و نهایتاً در اختیار آنکارا قرار گیرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار