کد خبر: 943525
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۷
مجــری و خبرنـــگار امریکایی‌الاصل شبکه پرس تی‌وی یک روز پس از آزادی در مصاحبه با یک رسانه امریکایی گفت که دلیل بازداشتش حرفه و اعتقادات وی بوده است.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: به گزارش خبرگزاری تسنیم، «مرضیه هاشمی» خبرنگار شبکه خبری پرس تی وی که ۱۱ روز در زندانی در امریکا در بازداشت بود پس از آزادی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که معتقد است دولت امریکا وی را به دلیل حرفه‌اش به عنوان یک روزنامه‌نگار و اعتقاداتش زندانی کرد و این اقدام دولت امریکا هشداری به وی بود که بگویند «نظاره‌گر گام‌های تو هستیم».
وی که این مصاحبه را که روز پنج‌شنبه انجام داده بود از ارائه جزئیات بازداشتش به دلیل محرمانه بودن خودداری کرد، اما گفت که بازداشتش ارتباطی به تروریسم نداشته و به‌خاطر حرفه‌اش و به دلیل این واقعیت که در ایران زندگی می‌کرده بازداشت شده است. این خبرنگار امریکایی‌الاصل در ادامه گفت که بازداشش هیچ ضرورتی نداشته، چون وی داوطلبانه برای پاسخ دادن به سؤالات حاضر می‌شده و از دادگاه فدرال تبعیت می‌کرده است. وی با اشاره به شعار انتخاباتی دونالد ترامپ گفت: من مطمئن نیستم که «امریکا را دوباره بزرگ کنیم» چه معنایی دارد، اما اگر این شعار اساساً به معنی فاصله گرفتن هر روزه و بیشتر از حقوق بشر است این برای من امریکایی بسیار با عظمت به نظر نمی‌رسد.

بیانیه خانواده هاشمی:اجازه نخواهیم داد این مسئله به فراموشی سپرده شود
مرضیه هاشمی که مجری، خبرنگار و مستندساز امریکایی‌الاصل شبکه پرس تی‌وی است روز یک‌شنبه ۲۳ دی‌ماه بدون اقامه هیچ دلیلی در فرودگاه سنت لوئیس این کشور بازداشت و به یک بازداشتگاه پلیس فدرال امریکا (اف بی‌آی) در واشنگتن دی سی منتقل شد. خبرنگار مسلمان «پرس‌تی‌وی» که بدون طرح هیچ گونه اتهامی در امریکا بازداشت شده بود، بعد از ۱۱ روز از زندان آزاد شد.
خانواده خانم هاشمی بعد از آزادی وی بیانیه‌ای به زبان انگلیسی منتشر کرده‌اند. ترجمه این بیانیه به شرح زیر است:
الحمدلله.
مرضیه هاشمی از بازداشت بدون اتهام آزاد شده و به خانواده‌اش در واشنگتن دی. سی ملحق شده است.
مرضیه و خانواده‌اش اجازه نخواهند داد این مسئله به بوته فراموشی سپرده شود. آن‌ها هنوز گلایه‌های جدی دارند و می‌خواهند بدانند چطور اجازه وقوع این اتفاق داده شد.
آن‌ها خواستار ضمانتی در این باره هستند که این اتفاق، هیچ‌گاه برای هیچ مسلمان یا فرد دیگری رخ نخواهد داد. همان‌طور که امریکا از آزارگری‌های پلیس علیه جامعه سیاه‌پوستان آگاه شده، لازم است جامعه امریکا گفت‌وگو درباره آزارگری علیه مسلمان‌ها توسط اف‌بی‌آی را نیز آغاز کند. مرضیه هاشمی برای تظاهرات روز جمعه در واشنگتن دی‌سی باقی خواهد ماند و از تمامی شهر‌های دنیا می‌خواهد اعتراضات‌شان را حفظ کنند. مسئله در اینجا هرگز فقط به شخص مرضیه هاشمی مربوط نیست. مسئله این است که تک تک ما، اعم از مسلمان یا غیر مسلمان، ممکن است در ایالات متحده بدون اتهام بازداشت شویم. مرضیه در فرصت مقتضی در این باره اظهارنظر خواهد کرد.

شاهد کلیدی نامعلوم علت بازداشت هاشمی
خانم هاشمی که مجری، خبرنگار و مستندساز امریکایی‌الاصل شبکه پرس تی‌وی است، روز یک‌شنبه ۱۳ ژانویه (۲۳ دی ماه) بدون اقامه هیچ دلیلی در فرودگاه «سنت لوئیس» این کشور بازداشت و به یک بازداشتگاه پلیس فدرال امریکا (اف بی‌آی) در واشنگتن دی سی منتقل شد. در اولین دادگاه هاشمی که روز جمعه ۱۸ ژانویه (۲۸ دی‌ماه) تشکیل شد، قاضی اذعان کرد که ایشان هیچ جرمی مرتکب نشده و در یک پرونده نامشخص صرفاً به عنوان آنچه اصطلاحاً «شاهد کلیدی» مطرح می‌شود، بازداشت شده است. «شاهد کلیدی» فردی است که گمان می‌رود از اطلاعاتی مهم برای رسیدگی به یک پرونده قضایی برخوردار است. طبق قوانین فدرال، نهاد‌های امنیتی امریکا می‌توانند در مواردی که بیم آن وجود دارد که «شاهد کلیدی» کشور را ترک کند یا گمان می‌رود با ارسال احضاریه برای ادای شهادت حاضر نخواهد شد، می‌توانند اقدام به بازداشت وی کنند. در امریکا استناد به این بند برای بازداشت مظنونان، به ویژه برای ادای شهادت در هنگام جاری بودن تحقیقات هیئت منصفه مورد انتقاد قرار گرفته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار