کد خبر: 943466
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۲
بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: رتبه جمهوری اسلامی ایران بر اساس شاخص نوآوری بلومبرگ با دو پله صعود نسبت به سال گذشته به ۴۷ رسیده است.

جوان آنلاین: جعفر مهراد در گفتگو با مهر گفت: کره جنوبی در شاخص نواوری بلومبرگ سال ۲۰۱۹، در صدر کشورهای نوآور جهان قرار دارد. کسب رتبه اول توسط کره جنوبی عمدتا متوجه سرمایه‌گذاری های این کشور در فناوریهای استراتژیک است که استارت آپ ها را ترغیب و تقویت می کند.

وی عنوان کرد: در این شاخص آلمان بزرگ ترین اقتصاد اروپا در جایگاه دوم کشورهای نوآور جهان ایستاده است. رتبه های سوم تا دهم به ترتیب به کشورهای فنلاند، سوئیس، رژیم صهیونیستی، سنگاپور، سوئد، ایالات متحده آمریکا، ژاپن و فرانسه تعلق دارد.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام تاکید کرد: در شاخص بلومبرگ، آلمان در معیارهای فناوری های پیشرفته و شدت پژوهش که بسیاری از این فعالیت‌ها حول محور غول های صنعتی مانند فولکس واگن، بوش، و دایملر می چرخد دارای ارزش افزوده است و نسبت به کره جنوبی برتری دارد. امتیاز کره جنوبی در معیار پتنت کمتر است.

مهراد افزود: سوئد که در سال ۲۰۱۸ در بین کشورهای نوآور پیشتاز بود و رتبه ۲ را در اختیار داشت اکنون به رتبه ۷ تنزل پیدا کرده است.

وی اظهار داشت: فعالیتهای مربوط به پتنت باعث رشد امتیازات چین و رژیم صهیونیستی شده است. چین در معیار پتنت رتبه ۲ و در مجموع با سه پله صعود حائز رتبه ۱۶ کشورهای نوآور جهان است.

بنیانگذار پایگاه استنای علوم جهان اسلام گفت: انگلستان با سقوط یک پله ای نخستین بار عرصه را به چین واگذار کرده و رتبه انگلستان ۱۸ است. 

مهراد تاکید کرد: امتیازات چین بازتابی از دوگانگی است چرا که چین در پتنت و تحقیق و توسعه در کمپانی هایی مانند هواوی و گروه فناوری BOE حائز رتبه ۲ و ۶، اما در بهره وری با رتبه ۴۷ از بسیاری از کشورهای نوآور جهان عقب افتاده است.

وی اضافه کرد: امریکا بعد از کسب جایگاه برتر در پتنت و تراکم فناوری های پیشرفته، با سه پله صعود از رتبه ۱۱ به رتبه ۸ ارتقا یافته است. امریکا دریافته است که نوآوری های متوسط و میان حال و فرآیند های دیوانسالاری راه به جایی نخواهد برد. 

چهره ماندگار علمی کشور گفت: در آمریکا چرخه های سریع تر تولید و شدت بخشیدن به رقابت راه های نوآوری را تحت تاثیر قرار داده است.

مهراد عنوان کرد: در بین کشورهای جهان که در بلومبرگ رتبه بندی شده اند، بازنده های عمده تونس و اوکراین هستندکه از جمع ۵۰ کشور نوآور جهان خارج شدند.

وی افزود: امارات متحده عربی در رتبه ۴۶ و برزیل در رتبه ۴۵ قرار دارند.  برزیل سال گذشته در رتبه بندی بلومبرگ حضور نداشت.

چهره ماندگار علمی کشور اظهار داشت: در بین کشورهایی که به تازگی در رتبه بندی بلومبرگ شرکت دارند تعدادی از اقتصاد های نوظهور مانند هند، مکزیک، ویتنام و عربستان سعودی مشاهده می شود.

مهراد ادامه داد: رتبه جمهوری اسلامی ایران با دو پله صعود نسبت به سال گذشته ۴۷ است. کل امتیاز ایران ۵۲/۰۶ است. ایران در معیارهای آموزش عالی و پتنت به‌ ترتیب  رتبه ۲۳ و ۱۳ را کسب کرده است.

چهره ماندگار علمی کشور خاطرنشان کرد: کشورهای قبرس، صربستان، آرژانتین، آفریقای جنوبی، تونس،  اوکراین، هند، کویت، عربستان سعودی، قطر، شیلی، مکزیک و ویتنام بعد از جمهوری اسلامی ایران و به ترتیب در رتبه های ۴۸ تا ۶۰ کشورهای نوآور جهان قرار دارند.

مهراد تاکید کرد: رتبه مالزی و ترکیه به ترتیب ۲۶ و ۳۳ است که نسبت به سال گذشته تغییری صورت نگرفته است. رتبه مالزی و ترکیه در فعالیت های تحقیق و توسعه به ترتیب ۲۳ و ۳۸  و رتبه ایران ۶۰ است.

وی گفت: شاخص  بلومبرگ در هفتمین سال فعالیت خود از هفت معیار برای رتبه بندی کشور ها استفاده می کند. فرایند رتبه بندی سال ۲۰۱۹با بیش از ۲۰۰ کشور شروع شد. 

چهره ماندگار علمی کشور افزود: کشور هایی که حداقل برای ۶ شاخص، داده ارائه نکردند از رتبه بندی حذف شدند و کل فهرست شامل ۶۰ کشور است.

مهراد عنوان کرد: معیار های رتبه بندی شامل پتنت، شدت تحقیق و توسعه، آموزش عالی، تراکم شرکت های فناور، بهره وری، ارزش افزوده ساخت و تولید و تمرکز تحقیقاتی پژوهشگران است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار