کد خبر: 943444
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۴
گزارش:
با وجود اینکه در سالجاری افزایش قیمت گوشت قرمز و مرغ جنجال ساز بوده است اما این روزها بازهم گوشت مرغ افزایش قیمت داشته است.

گوشت قرمز و گوشت مرغ یکی ازمهم ترین اقلام در سفره های مردم ایران به حساب می آید به گونه ای که از گذشته مردم تنها در مواقع ضروری و یا تنگ دستی به سراغ خرید گوشت مرغ می رفتند اما این تراژدی این روزها به قدرت تغییر یافته و تقریبا به تعویض رسیده است.

البته با توجه به اهمیت موضوع بالا رفتن قیمت گوشت قرمز و گوشت مرغ، سازمان جهاد کشاورزی استان با تشکل ها و انجمن های تولیدی برای رعایت سقف قیمت دام زنده مدنظر وزارت جهاد کشاورزی و ارائه راهکار اجرائی برای جلوگیری از ورود دلالان برهم زننده نرخ فروش گوشت قرمز گرم با هماهنگی با اعضای دیگر ستاد تنظیم بازار وارد عمل شده است اما روند رو به بالای افزایش قیمت گوشت قرمز و گوشت مرغ همچنان ادامه دارد.

*گرانی، مرغ را جایگزین گوشت قرمز کرد

از تابستان سال جاری تاکنون روند صعودی در قیمت گوشت قرمز و مرغ را شاهد بوده ایم به گونه ای که هر کدام بیش از 100 درصد افزایش قیمت را به خود اختصاص دادند در این راستا به مرور دست مردم از گوشت قرمز کوتاه شده و تقاضا در بازار گوشت مرغ افزایش یافت تا جایی که چندین بار این ماده غذایی قیمتی بیش از 16 هزار تومان را در بازار تجریه کرده است.

گفتنی است در تابستان مسئولان کاهش تولید و جوجه ریزی به علت کرمای هوا را عامل افزایش قیمت دانسته و مرغداران افزایش قیمت ارز و افزایش نهاده های دامی را از مهم ترین علل گرانی بازار مرغ عنوان کردند.

اما در روزهای اخیر این مسئله قوت گرفته و بسیاری افزایش تقاضا و پیشی گیری این مسئله بر عرضه را از علل مهم گرانی مرغ عنوان کردند.

*توزیع مرغ منجمد دردی را درمان نکرد

احمد دهقان با بیان اینکه بیش از 3  هزارتن گوشت قرمز و مرغ منجمد در بازار توزیع شده است،  اظهارمی کند: از این میزان اقلام پروتینی توزیع شده  از ابتدای سال جاری تا کنون در حدود  یک هزار و 779 تن گوشت مرغ منجمد و  یک هزار و 366  تن گوشت قرمز منجمد و 32 تن گوشت قرمز منجمد گوسفندی است.

وی، خاطر نشان می کند: در مجموع 151 تن گوشت گرم گوسفندی وارداتی نیز در سطح فروشگاههای زنجیره ای و تعاونی مصرف استان توزیع شده است .

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، ادامه می دهد:  وزیع گوشت منجمد گاوی هم به قیمت ۲۹ هزارتومان و برنج تایلندی از دو نوع هومالی و GTC به  قیمت 5 هزار و 980 تومان و 4 هزار و 688 تومان برای مصرف کنندگان تا تثبیت قیمت در بازار استان ادامه خواهد داشت.

وی می افزاید: درحال حاضر درراستای تعادل قیمت بازار مرغ توزیع مرغ منجمد به قیمت ۸ هزار و 9۰۰ تومان و گوشت مرغ گرم به قیمت 11 هزار و 500 تومان در سطح فروشگاههای زنجیره ای و مرغ فروشی های معین آغاز شده که تا تعادل بازار ادامه خواهد داشت.

دهقان، ابراز می کند: گوشت قرمز و مرغ تازه و منجمد به اندازه کافی وجود دارد و هیچگونه کمبودی در این زمینه نداریم و به هر میزان که نیاز باشد تامین و به بازار عرضه و توزیع می شود.

وی، در مورد توزیع تخم مرغ به قیمت تنظیم بازار نیز تصریح می کند: طبق توافق انجام گرفته با واحدهای مرغ تخمگذاردر استان ، از اوایل بهمن ماه نسبت به توزیع تخم مرغ به قیمت 13 هزار و 800 تومان برای مصرف کنندگان در سطح استان اقدام خواهد شد.

*داد مردم از گرانی اقلام پروتئینی

البته اگر هر کدام در بازار مرغ فروشان و یا قصابان شهر چرخی بزنیم متوجه می شویم گرانی ها داد مردم را درآورده و هر کس به گونه ای معترض از این مسئله است.

«امین» یکی از شهروندان ارومیه ای در یکی از مغازه های مرغ فروشی است، او می گوید: ماه گذشته مرغ در محدوده 10 تا 11 هزار تومان بود تا اینکه در هفته های اخیر به 16 هزار تومان نیز رسید و امروز مرغ را به قیمت 13 هزار تومان حریدم.

وی، می افزاید: این مسئله تنها به این موارد ختم نمی شود بلکه گرانی گوشت قرمز نیز به شدت گریبانگیر مردم است به گونه ای که هر روز بیشتر از دیروز گران شده و در 20 روز اخیر شاهد گرانی 10 تا 15 هزار تومانی در بازار گوشت بوده ایم.

این خریدار، تاکید می کند: گوشت مرغ به صرفه نبوده و فقط چند وعده غذایی را تامین می کند و مردم را مجبور به تقاضای بیشتر می کند اما چه کنیم مجبوریم و باید مایحتاج زندگی خودرا به گونه ای تامین کنیم و از بین بد و بدتر به بد اکتفا می کنیم.

وی، تاکید می کند: البته در برخی از نقاط گوشت مرغ به صورت تنظیم بازار عرضه شده و درب مغازه های قیمت 11 هزار و 500 تومان بوده و عملا فرقی با بازار نداشته و نامگذاری این مسئله با عنوان تنظیم بازار کمی مسخره است.

*فروشندگان گوشت مرغ نیز به جمع معترضان پیوستند

«م. نعمتی» یکی از فروشندگان گوشت مرغ در سطح شهر است او نیز می گوید: مسئله گرانی ما را نیز دچار سردرگمی کرده است به گونه ای که یک روز گوشت به قیمت بالا به دست ما رسیده و روز بعد همان گوشت به یکباره ارزان می شود و روزهای بعد نیز سیر نوسانی خود را طی می کند.

وی، ادامه می دهد: در 5 ماه اخیر با وجود اینکه بسیاری عامل گرانی را افزایش قیمت ارز عنوان کرده اند اما با وجود کاهش قیمت ارز همچنان کاهش را شاهد نبوده ایم و افزایش ادامه دارد.

این فروشنده، تاکید می کند: بسیاری از مردم به دلیل گرانی گوشت به خرید مرغ اکتفا می کنند اما بسیاری از مشتریان از خریدهای همیشگی نیز دوری کرده و به شدت از تعداد خریداران کاسته شده است.

 نعمتی، تاکید می کند: یکی دیگر از علت های گرانی گوشت و در نتیجه کاهش تقاضا برای این ماده غذایی را صادرات گوشت به سایر استان ها بوده به گونه ای که بیشتر گوشت های تولید شده در آذربایجان غربی به سایر استان ها صادر می شوند و با کاهش مقدار گوشت موجود در استان قیمت آن بالا می رود که این امر باعث پایین آمدن قدرت خرید عموم مردم و شده و خرید و فروش کاهش می یابد.

*مرغ در مدار 13 هزار تومان

فضل الله قریشی نیز در این خصوص ابراز می کند: امروز قیمت مرغ در بازار 12 هزار و 400 تومان بوده و درب مرغدای به قیمت 12 هزار تومان خریداری می شود.

*پیشی گیری قیمت مرغ از دلار

با وجود اینکه امروز قیمت دلار در محدوده 11 هزار تومان می باشد اما طبق گفته معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی قیمت مرغ بیش از 12 هزار تومان بوده و افزایش قیمت بیشتر از دلار را به خود اختصاص داده است.

 امید است مسئولان با تدابیر ارزنده و کارسازتر در راستای کاهش قیمت نهاده های دامی و در امتداد این مسئله کاهش قیمت مرغ در بازار اقدام کنند تا این ماده پروتئینی نیز از سبد غذایی مردم حذف نشود.

انتهای پیام/

 

 

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر