کد خبر: 943397
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۰
اتحادیه اروپا و روسیه، چین، لبنان، عراق و برخی دیگر از کشور‌های عربی در نشست موسوم به «صلح و امنیت در خاورمیانه» در ورشو لهستان شرکت نمی‌کنند و کشور‌های مهم اروپایی گفته‌اند در سطح پایین به این نشست خواهند رفت. همه این‌ها باعث شده که امریکا به عنوان بانی نشست و لهستان به عنوان میزبان آن، موضع خود را تعدیل کنند و بگویند این نشست برای «بدنام کردن ایران» نیست. برخی منابع از جمله وال‌استریت‌ژورنال، لغو نشست ورشو را هم بعید نمی‌دانند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش «جوان» روسیه هم رسماً اعلام کرد که در نشست ۲۴-۲۵ ورشو شرکت نخواهد کرد، نشستی که روس‌ها آن را «ساده‌انگارانه» توصیف کرده‌اند و گفته‌اند که به دلیل تمرکز صرف بر «ایران» ناکارآمد خواهد بود. وزارت امور خارجه روسیه روز سه شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، مسکو در کنفرانس ضدایرانی که قرار است در پایتخت لهستان برگزار شود، شرکت نخواهد کرد. در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه تصریح شده است: هدف از برگزاری نشست ورشو، ضربه زدن به توافق هسته‌ای برجام است؛ در حالی که این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته و ایران، روسیه، چین و تروئیکای اتحادیه اروپا خواهان حفظ آن هستند. سه شنبه شب هم نماینده روسیه در سازمان ملل طی سخنرانی در شورای امنیت تأکید کرد که نشست ورشو به خاطر تمرکز صرف بر یک کشور و شکست در رفع تنش بین اسرائیل – فلسطین، در افزایش امنیت منطقه موفق نخواهد شد. واسیلی نبنزیا گفت: «تلاش برای ایجاد نوعی ائتلاف نظامی در منطقه از طریق برگزاری چنین همایش‌هایی و تمرکز بر رویکرد‌های ساده‌انگارانه و یکجانبه‌نگری که به طور واضح به ایران ارتباط دارند، نتایج معکوس به بار می‌آورند.» او این پرسش را مطرح کرد که چرا ایران به عنوان یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین کشور‌های منطقه به این نشست دعوت نشده است؟

اروپا به تصمیم نرسید
پیش از این، فدریکا موگرینی، کمیسیونر سیاست خارجی اتحادیه در حاشیه نشست وزرای امور خارجه اروپا در بروکسل گفته بود در اجلاس ورشو لهستان شرکت نمی‌کند. هرچند موگرینی همزمانی نشست ورشو با جلسات اتحادیه آفریقا را که او به آن دعوت شده، دلیل شرکت نکردنش در نشست ورشو دانستند، ولی تصمیم موگرینی نشانه ناخرسندی اتحادیه اروپا از برگزاری این اجلاس در شرایطی است که اختلافات امریکا- اروپا تشدید شده است. دیپلمات‌های اروپایی بعد از اجلاس چهارشنبه قبل بروکسل گفتند که وزرای خارجه اتحادیه اروپایی نتوانسته‌اند در مورد شرکت کردن یا شرکت نکردن در اجلاس بروکسل به تصمیم واحدی برسند، ولی بعید است فرانسه وزیر خارجه خود را به اجلاس لهستان اعزام کند و بریتانیا و آلمان هم به رغم اعلام نکردن موضع رسمی‌شان، بعید است در سطح وزیران خارجه در نشست ورشو شرکت کنند. چین هنوز در مورد اجلاس لهستان موضع‌گیری رسمی نکرده، ولی ناظران بعید می‌دانند چینی‌ها در این نشست شرکت کنند.

تغییر موضع بانیان
مایک پمپئو دیروز در داووس سوئیس با اشاره به نشست ورشو گفت: «اواسط ماه آینده، ما نشستی در سطح وزیران در ورشو خواهیم داشت تا درباره موضوع ایران و سایر مسائل خاورمیانه گفت‌وگو کنیم.» پمپئو پیش از این هم به «فاکس نیوز» گفته بود که هدف مهم کنفرانس ورشو، حصول اطمینان از این مسئله است که ایران به عنوان عامل «بی‌ثبات‌کننده» در منطقه خاورمیانه نقش‌آفرینی نخواهد کرد، موضعی که باعث شد محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران این نشست را «سیرک» ضد ایرانی امریکا بخواند. با این حال، روند تحولاتی که منجر به شرکت نکردن شمار قابل‌توجهی در کشور‌ها شده، باعث شد امریکا و لهستان به عنوان بانیان این نشست، سه‌شنبه شب در نشست شورای امنیت سازمان ملل، موضع خود را در مورد تمرکز این نشست بر ایران تعدیل کنند. جاناتان کوهن، معاون نماینده امریکا در سازمان ملل متحد، در یک تغییر موضع گفت که هدف کنفرانسی که قرار است با حمایت امریکا و لهستان در ورشو برگزار شود، این نیست که در آن «چهره‌ای اهریمنی» از ایران عرضه شود، بلکه هدف پیشبرد امر صلح و ثبات در خاورمیانه است. او گفته که ورشو نشستی است که قرار است در آن ایده‌های زیادی ارائه شوند و به پیشرفت طرحی برای «معماری امنیتی قوی‌تر» در خاورمیانه یاری برساند. پیش از این وزیر خارجه لهستان گفته بود که ایران به این نشست دعوت نمی‌شود، ولی «آندرج دودا» رئیس‌جمهور لهستان دیروز در یک موضع‌گیری متفاوت گفت که دولت این کشور هنوز در مورد اینکه آیا ایران باید به نشست «ورشو» در مورد وضعیت غرب آسیا، دعوت شود یا نه، تصمیم نگرفته است. به گزارش خبرگزاری «رویترز»، دودا گفت: مسئله دعوت ایران به نشست ورشو هنوز «موضوعی باز» است و تصمیم قطعی در مورد آن اتخاذ نشده است. وال استریت ژورنال نوشته که با توجه به تمایل کم سران کشور‌های اروپایی برای شرکت در نشست ورشو، احتمال لغو نشست ورشو در دقایق پایانی وجود دارد. وال‌استریت ژورنال گفته است: «در حالی که از سران کشور‌های اتحادیه اروپا دعوت شده تا در کنفرانس ضدایرانی ورشو در لهستان شرکت کنند، دیپلمات‌های اروپایی تصور می‌کنند با توجه به مشارکت پایین کشور‌ها و عدم تمایل آن‌ها برای شرکت در این نشست و یا حضورشان با مقام‌های سطح پایین، احتمال اینکه پمپئو در آخرین لحظات این نشست را لغو کند، زیاد است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار