کد خبر: 943392
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۶
علیرضا سزاوار
اواسط دی ماه، دادستان کل‌کشور نسبت به هرگونه برخورد و ممانعت از کسب‌وکار شرکت‌های استارت‌آپی (دانش‌بنیان) در حوزه حمل‌ونقل مسافری و باری به درخواست شهرداری‌ها هشدار داد؛ این هشدار هم مشکل‌گشای شرکت‌های استارت‌آپی شد. به‌طوری که به گفته سخنگوی اتحادیه کسب‌وکار‌های مجازی اکنون۸۰درصد دفاتر پلمب و تاکسی‌های اینترنتی هم فک پلمب شدند.
در حال حاضر بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور فعالیت دارند که نوآوری و خلاقیت نیروی انسانی مهم‌ترین سرمایه آنهاست. این شرکت‌ها سال گذشته ۶۰هزار میلیارد تومان درآمد از محل فروش محصولات خود داشتند و بیش از ۴۰۰میلیون دلار هم محصول دانش‌بنیان صادر کرده‌اند.
روزگذشته رهبر معظم انقلاب، حرکت علمی کشور در ۲۰ سال اخیر را خوب توصیف کردند و فرمودند: «شتاب این حرکت علمی نباید کاهش یابد بلکه این شتاب باید برای ۲۰ تا ۳۰ سال آینده حفظ و تقویت شود تا به نقطه اوج برسیم.»
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه من در جریان مشکلات هستم، تأکید کردند: «معتقدم کشوری که همت کند، حتی می‌تواند در بحبوحه مشکلات سیاسی و اقتصادی نیز کار‌های بزرگی انجام دهد.»
همین بیانات نشان‌دهنده این است که رهبر عالیقدر نظام هم با درنظرداشتن مشکلات همچنان به خلاقیت نیروی علمی کشور یقین داشته و خواهان گسترش این نیروی نوآور هستند.

دادستانی وارد می‌شود
صاحبان کسب‌وکار‌های سنتی تا چندی پیش از اساس معتقد بودند که پلت‌فرم‌های آنلاین باید نیست و نابود شوند یا ذیل شهرداری‌ها ادامه فعالیت داشته باشند. از طرفی هم استارت‌آپ‌ها نیز این موضوع را خلاف روال جاری قانونی دانستند و از خلأ‌های قانونی برای فعالیت‌های مستقلانه خود بهره بردند به نوعی تشکل صنفی با عنوان اتحادیه کسب‌وکار‌های فضای مجازی ایجاد شد.
با توجه به پایان نیافتن این درگیری‌ها، دادستان کل کشور هم اخیراً در ابلاغیه‌ای به دادستان‌های عمومی و انقلاب مراکز استان‌ها نسبت به هرگونه برخورد و ممانعت از کسب‌وکار شرکت‌های استارت‌آپی در حوزه حمل‌ونقل مسافری و باری به درخواست شهرداری‌ها هشدار داده است. دادستان کل کشور در بخشی از آن ابلاغیه گفته بود که «واگذاری تعیین تکلیف این کسب‌وکار‌ها به نظرات متفاوت و بعضاً متضاد شهرداری شهر‌های مختلف اسباب بروز اختلاف جدی و از بین رفتن این نوع کسب‌وکار خواهد بود، بنابراین مقتضی است تا تصویب ضوابط مربوطه (توسط وزارت صنعت معدن و تجارت و وزارت کشور) از هرگونه برخورد و ممانعت از کسب‌وکار این شرکت‌ها به درخواست شهرداری‌ها خودداری به‌عمل آید.»

دنبال رفع مشکل تمام استارت‌آپ‌ها هستیم
در همین زمینه، سخنگوی اتحادیه کسب‌وکار‌های مجازی با بیان اینکه تاکنون ۶۵ مجوز فعالیت در این حوزه صادر کرده‌ایم، گفت: «متأسفانه پلمب دفاتر این استارت‌آپ‌ها در حال رویه‌شدن بود؛ بیشترین پلمب‌ها مربوط به یکی از شرکت‌های حمل‌ونقل آنلاین در کشور است که با سرمایه‌گذاری خارجی ایجاد شده است.»
رضا الفت‌نسب، خاطر نشان کرد: «با این رفتار و برخورد‌هایی که صورت گرفت، این شرکت خارجی اعلام کرد تصمیم به ترک کشور دارد در حالی که اماکن، دفاتر آن را تأیید کرده و فعالیت‌هایش قانونی بوده است.»
الفت‌نسب مجموع پلمبی دفاتر در این بخش را حدود ۳۰ مورد دانست و ابراز کرد: «متأسفانه با توجه به رویه‌ای که در حال حاکم‌شدن بود، اتحادیه به فکر راه چاره‌ای برای برون‌رفت از این وضعیت بود. اکنون نامه‌ای را خدمت دادستانی ارسال کردیم تا تمامی دفاتر پلمب شده مشکل‌شان حل شود.»

فرمانداری‌ها هم مانع‌تراشی می‌کنند
وی در پاسخ به اینکه چرا هنوز برخی شهرداری‌ها شکایات خود از دفاتر این تاکسی‌های اینترنتی را پس نگرفته‌اند، گفت: «متأسفانه تمامی این شکایات مربوط به شهرداری‌ها نیست و بعضاً فرمانداری‌ها که زیرنظر استانداری‌های دولت فعال هستند نیز خودشان پیگیری‌هایی برای پلمب‌شدن این دفاتر داشتند.»
الفت‌نسب اذعان کرد: «در حالی برخی فرمانداری‌ها اقدام به انجام این کار کردند که پیش از این کارگروه رفع موانع کسب‌وکار‌های نوپا در دولت تشکیل شده است تا قبل از برخورد و اقدامات سلبی علیه فعالیت استارت‌آپ‌ها، شکایات در آن کارگروه مطرح و تصمیم‌گیری‌های لازم اتخاذ شود.»
واقعیت این است که کسب‌و‌کار‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپی براساس یک نیاز مبرم جامعه شکل می‌گیرد. از آنجایی که خدمات را به شکل مطلوب و باکیفیت به مردم ارائه می‌کند، مورد استقبال جامعه قرار می‌گیرد. بر همین اساس دست‌انداز‌هایی که برخی نهاد‌های دولتی و غیردولتی بر سر راه این دانش‌بنیان‌ها ایجاد می‌کنند، فقط در کوتاه‌مدت سد راه استارت‌آپ‌ها می‌شود، اما در بلند مدت این خلاقیت و نوآوری است که با پیروزی میدان را ترک می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار