کد خبر: 943377
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۲
مجلس به دنبال ممنوعیت تبلیغ کنکور در صداوسیما
کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در حال تهیه طرحی است که در صورت تصویب، تبلیغ مؤسسات کنکور در صداوسیما ممنوع خواهد شد.
محمدصادق عابدینی

سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: تبلیغات مستقیم و غیرمستقیم مؤسسات کنکوری که منبع خوبی برای درآمد‌های صداوسیما به شمار می‌رفت، اکنون در معرض تهدید جدی قرار گرفته است. در پی موج افشاگری‌ها درباره روابط مالی گسترده صداوسیما با مؤسسات کنکوری و اظهارات مسئولان و کارشناسان حوزه آموزش درباره نقش مخرب کنکور در نظام آموزشی، این بار کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می‌خواهد با آماده‌سازی طرحی، تبلیغات مؤسسات کنکور و کمک آموزشی در سازمان صدا و سیما را ممنوع اعلام کند. میرحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات در گفت‌وگو با «ایسنا» می‌گوید: «تعدادی از نمایندگان در حال تهیه طرحی هستند که به موجب آن دیگر سازمان صدا و سیما حق تبلیغ مؤسسات کنکور و کمک آموزشی را ندارد.» میرزاده ادامه می‌دهد: «این قابل توجیه نیست که سازمان صدا و سیما چند میلیارد تومان دریافت کند تا صرفاً مؤسسات کنکور را تبلیغ کند. در هیچ کجای دنیا دیده نمی‌شود که برای ترغیب فرزندان کشور، علم را به این شیوه تبلیغ کنند تا دانش‌آموزان به فلان دانشگاه بروند آن هم با این توجیه که باید در فلان درس کنکور شرکت کنند یا از کتاب خاص کمک آموزشی بهره گیرند. این‌ها برای گرفتن پول است.» محمدجواد فتحی، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس از جزئیات این طرح خبر می‌دهد و می‌گوید: «در ماده واحده این طرح آمده است که هر گونه تبلیغات کلاس‌های خصوصی مؤسسات و آموزشگاه‌های رسمی و غیررسمی و تشویق به خرید کتاب‌ها، جزوات و سایر محصولات آموزشی خارج از برنامه‌های تعیین شده مدارس، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در صداوسیما و بیلبورد‌های تبلیغاتی عمومی در شهر‌ها و جاده‌ها و پیامک‌های مخابراتی ممنوع است.» فتحی درباره مجازات افرادی که این قانون را نقض کنند، می‌گوید: «بر اساس این طرح، مقام اداری تبلیغ‌کننده و رئیس مافوق او به انفصال موقت از مشاغل دولتی از سه تا ۱۰ سال و موسسه و آموزشگاه به پرداخت پنج تا ۱۰ برابر مبلغ قرارداد محکوم می‌شوند.» مؤسسات کنکوری یکی از بزرگ‌ترین اسپانسر‌های برنامه‌های تلویزیونی را تشکیل می‌دهند. این مؤسسات چه به صورت مستقیم در بخش پیام‌های بازرگانی و چه در بخش تبلیغات در قالب حامیان مالی برنامه‌های صداوسیما، نقشی جدی در تغییر رویکرد صداوسیما در مسائل آموزشی بر عهده داشته‌اند. صداوسیما که زمانی با راه‌اندازی شبکه تلویزیونی «آموزش» قصد داشت عدالت آموزشی را ایجاد کند، اکنون به محلی برای معرفی کارشناسان آموزشی مؤسسات کنکوری تبدیل شده است. چندی پیش غلامرضا کاتب، عضو شورای نظارت بر صداوسیما از ترفند مؤسسات کنکوری در قالب کردن کارشناسان تقلبی به برنامه‌های تلویزیونی پرده برداشت. بر اساس یک تخمین رسانه‌ای، میزان درآمد صداوسیما از محل تبلیغات مؤسسات کنکور، چیزی نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان در ماه است! نگاه صرفاً مالی صداوسیما به کنکور و سعی در ضریب دادن به کنکور به عنوان پدیده‌ای که نقشی تعیین‌کننده در آینده فرزندان این کشور دارد، نتایج مخربی را در پی دارد. سید‌احسان قاضی‌زاده‌هاشمی، دیگر عضو شورای نظارت بر صداوسیما در این باره می‌گوید: «کسب پول دلیلی بر آن نمی‌شود که ساختار‌های تعلیم و تربیت کشور را به هم زد و برای تحصیل درآمد و ایجاد رقابت بین مؤسسات مختلف، سازمان صداوسیما پول بیشتری کسب کند.» قاضی‌زاده تصریح می‌کند: «شاهد تولید برخی برنامه‌ها از سوی مؤسسات در قالب مشارکت‌های درون برنامه‌ای هستیم که به گفته بسیاری از کارشناسان، برخی از آن‌ها آموزش‌های نامناسبی در قالب آموزش کنکور و تست‌زنی می‌دهند و همین امر باعث شده حتی روند کنکور بر نظام آموزشی کشور اثرگذار و نظام آموزشی، کنکوری شود.» تا به حال همه تلاش‌ها برای متوقف کردن کنکور و کاستن از فضای روانی آن در جامعه به خاطر گردش مالی هزار میلیارد تومانی آن به نتیجه نرسیده است. اکنون مجلس شورای اسلامی درصدد محدود کردن درآمد صداوسیما از قبال همکاری با مؤسسات کنکوری است. به نظر می‌رسد اگر مجلس می‌خواهد برای همیشه مسئله کنکور و صداوسیما را حل کند، باید به دنبال محل درآمدی جایگزین برای درآمد چندصدمیلیاردی باشد که از طرف مؤسسات کنکور و کمک آموزشی به جیب صداوسیما واریز می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار