کد خبر: 943357
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۲
محمدرضا سورى
سرویس ایران جوان آنلاین: محرومیت در برخی استان‌ها موجب شده تا این مناطق علاوه بر مشکلات ریز و درشت با کاهش جمعیت فعال مواجه شوند، مسئله‌ای که با توجه به اهمیت مباحث اقتصاد مقاومتی، ایجاد اشتغال و درآمدزایی می‌تواند مشکلات بسیاری را در این مناطق ایجاد کند که در این میان می‌توان به عنوان نمونه از دو استان زنجان و خراسان شمالی نام برد. این مهم سبب شده تا سپاه و مجموعه‌های وابسته به آن در زمینه رفع این مشکلات اقدامات خوبی را انجام دهند که از جمله می‌توان به ایجاد بیش از ۶۵۰ پروژه محرومیت‌زدایی در مناطق محروم زنجان و افتتاح ۸۴ پروژه محرومیت‌زدایی در بیش از ۱۸ روستای خراسان شمالی اشاره کرد.

زنجان و خراسان شمالی از جمله استان‌هایی به شمال می‌روند که به دلیل شرایط آب و هوایی مستعدترین مناطق برای تولیدات کشاورزی و دامی و طیور به شمار می‌روند، با این حال نبود برخی زیرساخت‌ها در کنار مشکلات مالی موجب شده تا آن‌ها نتوانند بهره آنچنانی از این مواهب ببرند. در این میان روستاییان ساکن در این مناطق به دلیل محروم بودن از برخی زیرساخت‌ها از جمله آب آشامیدنی بهداشتی، مراکز بهداشتی و درمانی و مشکلاتی در زمینه کشت و زرع نیازمند برخی حمایت‌ها هستند؛ موضوعی که موجب شده تا در سال‌های اخیر سپاه و زیرمجموعه‌های آن از جمله بسیج سازندگی برای رفع این محرومیت‌ها اقدامات خوبی را به سرانجام برسانند.

ایجاد ۶۵۰ پروژه محرومیت‌زدایی در زنجان

آبرسانی شرب و کشاورزی، مسجد، مدرسه، زمین‌های کشاورزی، خانه عالم و خانه محروم و خانه بهداشت از جمله نیازمندی‌هایی هستند که مناطق محروم زنجان از نداشتن آن رنج می‌برند، موضوعی که سبب شده سپاه و گروه‌های جهادی برای رفع این کاستی‌ها اقدام کنند. همچنین در راستای منویات مقام معظم رهبری در خصوص بحث اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی و آبادانی و توسعه مناطق محروم توجه ویژه‌ای به این مورد شده و تاکنون طرح‌های خوبی در این زمینه انجام گرفته است. مسئول سازمان بسیج سازندگی استان زنجان با اشاره به علاقه‌مندی گروه‌های جهادی به رفع محرومیت‌ها که موجب شده تا ۱۹۳ گروه جهادی در استان زنجان ثبت شوند می‌گوید: «از سال ۹۰ تا ۹۷ بیش از ۶۵۰ پروژه محرومیت‌زدایی در مناطق محروم زنجان به بهره‌برداری رسیده است.» فرهاد امندی می‌افزاید: «با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان سال بیش از ۱۰۰ پروژه عمرانی در استان زنجان افتتاح می‌شود که تاکنون ۷۵ پروژه محرومیت‌زدایی در استان افتتاح شده است.» به گفته وی هدف از اجرای این طرح‌ها توسعه و آبادانی مناطق محروم و برقراری عدالت در جامعه است. آمار‌ها نشان می‌دهد طی سال‌های اخیر طرح‌های خوبی در زمینه آبرسانی شرب و کشاورزی، مسجد، مدرسه، زمین‌های کشاورزی، خانه عالم، خانه محروم و خانه بهداشت در مناطق محروم زنجان انجام گرفته است.

۸۴ پروژه محرومیت‌زدایی در ۱۸ روستای خراسان شمالی

نداشتن آب آشامیدنی مناسب، خانه بهداشت و مرکز درمانی در برخی مناطق محروم خراسان شمالی خصوصاً در روستا‌های مرزی موجب شده تا آن‌ها به شدت به این امکانات و دیگر زیرساخت‌ها نیازمند باشند؛ موضوعی که با توجه به حساسیت سپاه برای رفع آن‌ها اقدامات خوبی در این زمینه انجام گرفته است. جانشین فرماندهی سپاه جوادالائمه خراسان شمالی با اشاره به توجه ویژه سپاه و بسیج برای رفع محرومیت‌ها از افتتاح ۸۴ پروژه محرومیت‌زدایی در بیش از ۱۸ روستای استان خبر داده و می‌گوید: «افتتاح ۸۴ پروژه محرومیت‌زدایی، ذیل قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه در بیش از ۱۸ روستای استان با اعتباری بالغ بر ۵/۴ میلیارد تومان از مهم‌ترین برنامه‌های این کارگروه می‌باشد که در ایام چهل سالگی انقلاب انجام می‌شود. همچنین مرمت ۸۰ قنات نیز با همکاری آستان قدس و مشارکت‌های مردمی انجام می‌شود.» وی می‌افزاید: «احداث کانال آب بتنی، احداث مسجد، چشمه، احداث مدرسه چهارکلاسه، اتاقک دیجیتال، لوله‌گذاری از چشمه تا مخزن، احداث مخزن ۲۰۰ لیتری، احداث مجتمع فرهنگی اجتماعی از جمله پروژه‌های در دست افتتاح این قرارگاه است.» از آنجا که حمایت از دانش‌آموزان کم‌بضاعت، از مهم‌ترین اقدامات گروه‌های جهادی در خراسان شمالی است، لذا برنامه هر کاسب یک دانش‌آموز با هدف حمایت مالی هر کاسب از یک دانش‌آموز نیازمند استان در حال پیگیری است. در کنار این مهم، برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی هفت منطقه حاشیه‌نشین و آسیب‌پذیر استان در دستور کار سپاه است که می‌توان به برنامه‌هایی از قبیل: مرمت سالن‌های ورزشی این مناطق و در اختیار جوانان قرار دادن، افتتاح مراکز آموزشی، ورزشی و فرهنگی در این مناطق، اجرای برنامه‌های فرهنگی و مذهبی در مساجد، انجام مشاوره و راهنمایی قشر آسیب‌پذیر اشاره کرد. این خدمات در حالی است که سال گذشته نیز بیش از ۱۱۰ نفر از متخصصان پزشکی کشور بدون دریافت هیچ حق‌الزحمه‌ای بیش از ۸۰۰ نوع خدمات درمانی به ۵ هزار نفر از مناطق محروم منطقه ارائه دادند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار