کد خبر: 943348
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۱
رئیس فدراسیون تنیس روی میز با بیان اینکه به خاطر برخی تغییرات، کسب سهمیه المپیک سخت‏‎تر شده است شانس ایران برای ورود به المپیک ۲۰۲۰ و کسب مدال این بازی‎ها را بررسی کرد.
جوان آنلابن: مهرداد علی قارداشی با یادآوری پیشینه تنیس روی میز ایران از حضور در بازی‌های المپیک و چگونگی کسب سهمیه آنها، به تغییرات اعمال شده از سوی فدراسیون جهانی برای کسب سهمیه بازی‌های المپیک توکیو اشاره کرد.
وی همچنین به بررسی شانس ایران برای کسب سهمیه تیمی یا انفرادی این دوره از بازی‌های المپیک پرداخت و گفت که شانس تنیس روی میز ایران برای المپیک توکیو ۲۰۲۰ و کسب سهمیه این بازی‌ها از پنج حالت خارج نیست.

به گفته رئیس فدراسیون تنیس روی میز، ایران برای این دوره از بازی‌ها یا چهار سهمیه کسب می‌کند، یا سه سهمیه، یا دو سهمیه و یا اینکه هیچ سهمیه‌ای نمی‌گیرد. وی همچنین گفت که در صورت ورود به المپیک توکیو، پینگ پنگ بازان ایران شانس زیادی برای کسب مدال ندارند، اما این شانس صفر هم نیست.
پیشینه المپیکی تنیس روی میز ایران
قارداشی در آغاز صحبت هایش، گفت: از هفت دوره اخیر بازی‌های المپیک، تنیس روی میز ایران در ۶ دوره حضور داشته است که یک بار از طریق سهمیه اعطایی (وایلد کارت) انجام شد، اما حضور در دیگر ادوار به واسطه کسب سهمیه نمایندگان ایران در میادین انتخابی انجام شد؛ ضمن اینکه در ۲ دوره از این ۶ دوره، بانوان هم حضور داشتند.

تنیس روی میز موفق‌ترین رشته در میان رشته‌های توپی و راکتی
وی با تاکید بر اینکه کسب سهمیه المپیک به خودی خود ارزش زیادی دارد، ادامه داد: از این حیث و با این پیشینه تنیس روی میز ایران با در میان رشته‌های توپی و راکتی موفق‌ترین رشته است. تلاشمان این است که برای المپیک ۲۰۲۰ توکیو هم عملکرد موفق خود را در کسب سهمیه تکرار کنیم اگرچه با تغییرات اعمال شده از سوی فدراسیون جهانی، شرایط برای دستیابی به ورودیه المپیک به نوعی سخت‌تر از همیشه شده است.
حذف سهمیه منطقه‌ای برای المپیک توکیو
رئیس فدراسیون تنیس روی میز با یادآوری اینکه پیش از این هر یک از مناطق ۶ گانه آسیا برای المپیک دارای سهمیه جداگانه بودند، خاطرنشان کرد: تمام سهمیه‌های تنیس روی میز ایران برای ادوار مختلف بازی‌های المپیک از آسیای میانه به دست آمد. البته برای المپیک ریو که برای نخستین بار در بخش مردان دو سهمیه گرفتیم، نوشاد عالمیان موفق شد از سهمیه عمومی آسیا مجوز حضور در المپیک را بگیرد که این خود افتخار بزرگی برای ورزش و تنیس روی میز ایران بود دقیقا مانند نتایجی که نوشاد در بازی‌های آسیایی و به خصوص مقابل حریفان هنگ کنگی خود به دست آورد. با همه این‌ها فدراسیون جهانی تنیس روی میز برای بازی‌های المپیک آینده کسب سهمیه منطقه‌ای را حذف کرده است.
اضافه شدن میکس دوبل به تنیس روی میز المپیک
قارداشی در این رابطه و چرایی آن تصریح کرد: این موضوع کار را برای دستیابی به سهمیه سخت‌تر کرده است. البته که فدراسیون جهانی تنیس روی میز تغییرات دیگری را هم در مسابقات این رشته برای المپیک توکیو اعمال کرده که جای تقدیر هم دارد. تا المپیک ۱۹۸۸ مسابقات تنیس روی میز در دو بخش انفرادی و دوبل برگزار می‌شد. از المپیک ۱۹۹۸ بارسلونا این رقابت‌ها در بخش انفرادی و تیمی برگزار شد و حالا برای المپیک توکیو قرار است مسابقات میکس دوبل هم اضافه شود و این خود یک موفقیت است. به هر حال برخی رشته‌ها در آستانه حذف از المپیک هستند، اما فدراسیون جهانی تنیس روی میز اینگونه حضور خود را پررنگ‌تر هم می‌کند.
وی با بیان اینکه در واقع دلیل حذف سهمیه‌های منطقه‌ای تنیس روی میز برای المپیک، اضافه شدن همین بخش میکس دوبل به مسابقات است، گفتگو با خبرنگار مهر را ادامه داد.
بررسی شانس ایران برای کسب سهمیه تیمی المپیک
رئیس فدراسیون تنیس روی میز افزود: بازی‌های المپیک در بخش تیمی با حضور ۱۶ تیم برگزار می‌شود و یک سهمیه تیمی به میزبان (ژاپن) داده می‌شود، ۶ تیم بر اساس رنکینگ جهانی کسب سهمیه می‌کنند و سایر تیم‌ها هم از میادین انتخابی صاحب ورودیه می‌شوند. برای حضور در بخش تیمی مسابقات تنیس روی میز المپیک، ۳ بازیکن از هر کشور اعزام می‌شوند. از این تعداد بازیکن، دو نفر می‌توانند در بخش انفرادی هم شرکت داشته باشند. در واقع ۳۲ نفر از پینگ پنگ بازان حاضر در بخش انفرادی المپیک، کسانی هستندکه در بخش تیمی هم شرکت دارند.
«تنیس روی میز ایران شانسی برای کسب سهمیه تیمی المپیک توکیو دارد؟» وی در پاسخ به این پرسش گفت: ایران در مسابقات جهانی سوئد که در بخش تیمی برگزار شد برای نخستین بار به گروه اول رقابت‌ها صعود کرد و جزو ۲۴ تیم برتر دنیا شد، اما برای کسب سهمیه تیمی المپیک باید بتوانیم جزو ۱۶ تیم برتر دنیا شویم. کار سختی است، اما نشدنی هم نیست. کسب سهمیه تیمی ایده آل‌ترین حالت برای تنیس روی میز است. در مجموع اینکه شرایطمان برای حضوردر المپیک از پنج حالت خارج نیست.
شانس ایران برای کسب چهار، سه، دو یا یک سهمیه؛ شاید هم سهمیه نگیریم
قارداشی در این مورد توضیح بیشتری داد و گفت: در صورت کسب سهمیه تیمی، هر کشور می‌تواند با حداکثر سه نماینده در هر بخش مردان و زنان در المپیک شرکت کند. عدم کسب سهمیه تیمی تعداد حداکثری نمایندگان اعزامی هر کشور را به ۲ نفر در هر بخش مردان و زنان کاهش می‌دهد. در صورت کسب سهمیه تیمی دو نفر از سه نماینده اعزامی هر تیم می‌توانند در بخش انفرادی شرکت کنند؛ بنابراین در صورت کسب سهمیه تیمی در هر دو بخش می‌توانیم چهار نماینده در بخش انفرادی داشته باشیم. در صورت عدم کسب سهمیه تیمی هم می‌توانیم چهار سهمیه انفرادی داشته باشیم که باید از رنکینگ یا میادین انتخابی کسب شود. اگر یک سهمیه تیمی بگیریم هم با سه نماینده در المپیک شرکت می‌کنیم. این احتمال هم وجود دارد که سهمیه تیمی نگیریم، اما در بخش مردان و بانوان به ترتیب صاحب دو و یک سهمیه انفرادی شویم و اینگونه صاحب سه سهمیه شویم. احتمال دارد فقط در بخش مردان صاحب دو سهمیه انفرادی شویم یا در مجموع یک سهمیه بگیریم. شاید هم هیچ سهمیه‌ای نگیریم.
کسب مدال المپیک راحت‌تر از مسابقات جهانی است
رئیس فدراسیون تنیس روی میز در بخش دیگری از گفتگو با خبرنگار مهر در مورد احتمال مدال آوری این رشته در بازی‌های المپیک توکیو گفت: در کل در رشته تنیس روی میز شانس مدال آوری در بازی‌های المپیک بیشتر از میادینی مانند قهرمانی جهان و قهرمانی آسیا است. در المپیک هر کشور حداکثر با دو نماینده در مسابقات شرکت می‌کند، اما برای مسابقات جهانی و آسیایی محدودیتی در این زمینه نیست. در واقع قهرمانی و کسب مدال در مسابقات جهانی به مراتب سخت‌تر از المپیک و بازی‌های آسیایی است.
شانس ایران برای مدال المپیک کم است، اما صفر نیست
«در مجموع با توجه به همه مسائلی که به آن‌ها اشاره داشتید، شانس تنیس روی میز ایران را برای کسب سهمیه و بعد از آن کسب مدال در المپیک ۲۰۲۰ توکیو چقدر می‌دانید؟» وی در پاسخ به این پرسش گفت: با توجه به پیشینه‌ای که از تنیس روی میز و در رابطه با حضور در المپیک گفتم، شانسمان برای کسب سهمیه کم نیست، اما برای مدال آوری شرایط خیلی متفاوت است. شانس تنیس روی میز ایران برای کسب مدال المپیک کم است، اما صفر هم نیست.
آغاز میادین انتخابی المپیک از چندماه دیگر
قارداشی همچنین در مورد میادین کسب امتیاز و سهمیه المپیکی تنیس روی میز گفت: پینگ پنگ بازان بر اساس رنکینگ جهانی کسب سهمیه می‌کنند یا واسطه کسب سهمیه تیمی، فرصت حضور در این رویداد را به دست می‌آورند و یا اینکه باید در رقابت‌های انتخابی صاحب مجوز لازم شوند. در کل از چندماه دیگر بسیاری از رویداد‌هایی که طبق تقویم فدراسیون جهانی برگزار می‌شود، در امتیاز و سهمیه المپیکی تاثیرگذار است. فدراسیون جهانی هنوز برنامه‌های قطعی خود را در این زمینه اعلام نکرده، اما قاعدتا به زودی میادین انتخابی المپیک آغاز می‌شود.
منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار