کد خبر: 943277
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۱
«تیم پیرمردها»، لقبی که رسانه‌ها به تیم لیپی دادند
حساسیت رویارویی با تیم ملی ایران ترس عجیبی به دل چینی‌ها انداخته است. دومین دیدار مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا را ایران و چین برگزار می‌کنند و با توجه به عملکرد دو تیم در بازی‌های گذشته کفه ترازو به نفع تیم کشورمان سنگین‌تر است. همین مسئله موجب شده که هم کادر فنی تیم ملی چین و هم رسانه‌های این کشور نگران بازی فردا باشند.
شيوا نوروزی
عملکرد خوب تیم کارلوس کی‌روش در جام ۲۰۱۹ ترس را به جان حریفان انداخته است. یوزپلنگ‌های ایرانی علاوه بر اینکه در دور مقدماتی قدرتمند ظاهر شدند، در یک هشتم‌نهایی نیز با زدن دو گل به عمان و ارائه یک بازی برتر نشان دادند که یکی از مدعیان جدی این دوره هستند. اژد‌های سرخ حریف بعدی ما هستند و عبور از سد این تیم، ایران را به جمع چهار تیم برتر قاره کهن می‌رساند.

آمادگی ذهنی
مارچلو لیپی بهتر از هر کسی می‌داند رویارویی با تیمی که کی‌روش ساخته تا چه اندازه خطرناک است. تیم ایران در این دوره از جام ملت‌ها هم در خط دفاع و هم در خط حمله قوی ظاهر شده، ضمن اینکه علیرضا بیرانوند ششدانگ در چارچوب از دروازه کشورمان محافظت می‌کند. به همین خاطر است که سرمربی ایتالیایی چین پیش از مصاف با ایران تلاش می‌کند تا روحیه بازیکنانش را بالا ببرد و از لحاظ ذهنی آن‌ها را برای مقابله با بازیکنان کشورمان آماده کند: «بازیکنان چین باید از نظر روانی در سطح بالایی قرار بگیرند و تمرکزشان را برای بازی با ایران بیشتر کنند. این یک مسئله روانی است. بعضی وقت‌ها نیاز است که بازیکنان توجه بیشتری به جریان بازی داشته باشند. من از عملکرد چین راضی هستم و از نظر آماری شرایط خیلی خوبی داشتیم. خوشبختانه روند بردهایمان خوب بود و از اینکه در جمع هشت تیم برتر آسیا هستیم، رضایت دارم.»

نبرد با پیرمرد‌ها
برخلاف تیم ملی کشورمان، میانگین سنی تیم چین در این دوره بسیار بالاست. ژنگ ژی، کاپیتان این تیم ۳۸ ساله است و ژیائو ژی و گائو لین دو بازیکن کلیدی لیپی نیز به ترتیب ۳۳ و ۳۲ ساله هستند. به همین خاطر است که می‌توان به تیم چین لقب «تیم پیرمردها» را داد. سرمربی ایتالیایی نیز این مسئله را برای فوتبال چین نگران‌کننده خوانده است: «اینکه بازیکنان مهم چین سن بالایی دارند، نگران‌کننده است و باید بازیکنان جوان‌تر به تیم ورود کنند و بتوانند جای بازیکنان فعلی را بگیرند. از نظر من، این یک مشکل برای آینده فوتبال چین است.»

اوضاع نامناسب
چینی‌ها از سال ۲۰۱۶ سکان هدایت تیم ملی فوتبال خود را به لیپی کاربلد سپردند. در این مدت مرد ایتالیایی ۲۷ بار روی نیمکت این تیم نشست، اما برخلاف انتظار‌ها لیپی تلاشی برای جوانگرایی در تیم ملی چین نکرد. این همان نکته‌ای است که China Daily در گزارشی به آن اشاره و از آن انتقاد کرده است. رسانه چینی با بیان اینکه چین پیرترین تیم حاضر در جام ملت‌های ۲۰۱۹ است، نوشت: «حضور بازیکنی ۳۸ ساله مثل ژنگ ژی در کنار سایر بازیکنان باتجربه در چین، میانگین سنی این تیم را به ۳۰ سال رساند تا از این حیث در رده اول پیرترین تیم‌های جام قرار بگیرند. مارچلو لیپی بدون اینکه نگاهی به جوانان آینده‌دار داشته باشد با اتکا به تجربه بازیکنان دنبال پایانی خوش با این تیم در جام ملت‌ها بود، اما پیری بازیکنان حالا برای او دردسرساز شده، چون چند مصدوم سرشناس در آستانه بازی با ایران در اردو دیده می‌شود.» علاوه بر این، China Daily آسیب‌دیدگی چند بازیکن چین را به نفع تیم ایران خواند. وو لی از ناحیه شانه آسیب دیده، ژیائو دچار کشیدگی عضله شده و دو بازیکن دیگر نیز اخیراً به بیماری آنفلوانزا مبتلا شده‌اند.

VAR وارد می‌شود
با شروع بازی‌های مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌ها، از سیستم کمک‌داور ویدئویی به صورت رسمی استفاده می‌شود. طبق برنامه‌ای که AFC پیش از این اعلام کرده بود، VAR در بازی‌های یک‌چهارم نهایی به داوران کمک می‌کند. روز گذشته حتی نشست توجیهی استفاده از این سیستم در هتل محل اقامت تیم کشورمان برگزار شد و جالب اینکه فوتبالیست‌های ایرانی با توجه به تجربه‌ای که در جام جهانی روسیه داشتند با VAR به خوبی آشنا بودند.

داور قطری
قضاوت دیدار ایران – چین به داور قطری سپرده شده است. عبدالرحمن جاسم در حالی فردا شب بازی تیم کشورمان را سوت می‌زند که پیش از این دیدار‌های عراق - ویتنام، چین – کره جنوبی و استرالیا – ازبکستان را قضاوت کرده است. انتظار می‌رود داور ۳۱ ساله با کمک گرفتن از سیستم ویدئویی این بازی حساس را با کمترین اشتباه سوت بزند.

صعود سخت کره جنوبی
در آخرین روز رقابت‌های مرحله یک‌هشتم نهایی بعدازظهر دیروز کره‌جنوبی و بحرین برابر هم قرار گرفتند. بازی برخلاف پیش‌بینی‌ها سخت از آب درآمد. دو تیم در ۹۰ دقیقه به تساوی یک- یک رسیدند و در نهایت کره با برتری ۲ بر یک به یک‌چهارم نهایی رفت. دوشنبه شب هم امارات میزبان به سختی از سد قرقیزستان گذشت. اماراتی‌ها در یک‌چهارم نهایی دیداری سخت با استرالیا در پیش دارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار