کد خبر: 943272
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۲
رقبای نخست وزیر رژیم صهیونیستی:
در شرایطی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی حمله به خاک سوریه را با هدف ارتقای امنیت این رژیم توجیه می‌کند، مقامات صهیونیستی تفاسیر متفاوتی از این حملات دارند که بیشتر با اهداف سیاسی انجام می‌شود. وزرای سابق اسرائیل تأکید کردند که حمله اخیر نتانیاهو به سوریه، اقدام غیرمسئولانه و با هدف انتخاباتی انجام شده است.
روش تازه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پذیرش مسئولیت حملات هوایی به سوریه، در آستانه انتخابات پارلمانی این رژیم در میان مقام‌های سیاسی و نظامی سابق تل‌آویو با انتقاد‌هایی روبه‌رو شده است. موشه یعلون، وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی در واکنش به حملات تل‌آویو به سوریه، گفت که بنیامین نتانیاهو که به دلیل تحقیقات قضایی و اتحاد احزاب چپ و میانه جایگاه خود را در انتخابات پیش رو در معرض خطر می‌بیند، تلاش می‌کند تصویری مقتدر از خود ترسیم کند. یعلون که روز دو شنبه با رادیو ارتش اسرائیل صحبت می‌کرد، گفت: «متأسفانه همه‌چیز به بقای سیاسی او مربوط است. اعلام نقش تل‌آویو در حملات چه چیزی عاید ما می‌کند؟ آیا کسی می‌تواند به من بگوید این کار جز مسائل سیاسی، چه سودی برای ما دارد؟» به گفته این مقام سابق رژیم صهیونیستی، «پس از آنکه نتانیاهو دو هفته پیش رسماً مسئولیت یکی از این حملات را بر عهده گرفت، اکنون ارتش اسرائیل چاره‌ای ندارد جز اینکه مسئولیت بقیه حملات را نیز بر عهده بگیرد». همچنین یائیرلاپید، سیاستمدار صهیونیست و رهبر حزب یش‌عتید گفت: «اذعان علنی به این حمله، یک اقدام غیرمسئولانه و با اهداف انتخاباتی است». یئیر لاپید، شامگاه دو شنبه در مصاحبه با شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی با انتقاد شدید از ادعای بنیامین نتانیاهو درباره حمله به اهداف ایرانی در سوریه گفت: «کنار زدن پرده ابهام و اذعان نخست‌وزیر به حمله به سوریه، به طرز وحشتناکی غیرمسئولانه است». به نوشته روزنامه «جروزالم‌پست» وی با بیان اینکه هنوز هم موافق جلوگیری از تثبیت حضور ایران در سوریه است، توضیح داد: «لکن گمان می‌کنم اینکه خودمان بگوییم ما در پس حملات به سوریه هستیم، روابط ما با روس‌ها را پیچیده می‌کند.»
بامداد دو شنبه جنگنده‌های رژیم صهیونیستی تلاش کردند مناطق مختلفی در حومه دمشق را هدف قرار دهند، اما با واکنش سامانه‌های پدافندی ارتش سوریه روبه‌رو شدند. ارتش رژیم صهیونیستی ساعاتی بعد رسماً مسئولیت این حملات را بر عهده گرفت. این درحالی است که تا پیش از این رژیم صهیونیستی در قبال حملاتی که در سوریه انجام می‌داد، سیاست ابهام را در پیش می‌گرفت و رسانه‌های این رژیم هم صرفاً به نقل از رسانه‌های سوری خبر مربوط به این حملات را منتشر می‌کردند. اما نتانیاهو اخیراً این سیاست را تغییر داده و علناً اعلام می‌کند که عامل حملات جنگنده‌های این رژیم بوده‌اند. بنیامین نتانیاهو هفته پیش ادعا کرد که ارتش صهیونیستی مواضع متعلق به ایران و حزب‌الله را صد‌ها بار هدف قرار داده است. این تغییر رویه در حالی انجام می‌شود که نتانیاهو باید بهار سال آینده در انتخابات پارلمانی برای حفظ جایگاهش با رقبای متعددی مبارزه کند. روند تحولات نشان می‌دهد که صهیونیست‌ها به خصوص نتانیاهو تمایل به ماجراجویی جدید در منطقه دارند، چرا که در شرایط دشوار سیاسی در داخل این رژیم قرار گرفته‌اند و این امکان وجود دارد برای نجات خود دست به اقدامات تحریک‌کننده علیه محور مقاومت بزنند. اسرائیل در هفت سال گذشته نتوانسته به هدف خود یعنی سرنگونی دولت سوریه دست پیدا کند و الان نیرو‌های مقاومت با پیروزی در برابر تروریست‌ها، موقعیت خود را تثبیت کرده‌اند.

هدف ضد ایرانی
علاوه بر مقامات صهیونیستی، برخی رسانه‌های عربی هم حملات اخیر اسرائیل به سوریه را با اهداف سیاسی و بر ضد ایران اعلام کرده‌اند. روزنامه الاخبار لبنان برای این حملات، بُعد سیاسی متصور است و تأکید دارد که چنین حملاتی با نزدیک شدن به نشست «ورشو» پیرموان «آینده صلح و امنیت» خاورمیانه اهمیت می‌یابد؛ نشستی که احتمالاً مقدمه‌ای برای «ائتلاف جدید ورشو» خواهد بود، با این تفاوت که رهبری این ائتلاف، با امریکا و برای مقابله با تهران خواهد بود. اهمیت دیگر این حملات این است که پس از تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا برای خروج نیرو‌های این کشور از سوریه انجام می‌گیرد، چرا که تل‌آویو در تلاش است خود را به عنوان «بازوی ضربتی ائتلاف جدید ورشو» علیه ایران در منطقه معرفی کند. بنا بر این گزارش، رژیم صهیونیستی حتی‌الامکان تلاش خواهد کرد خود را نیاز راهبردی واشنگتن و مورد اعتماد‌ترین همپیمان امریکا در منطقه نشان دهد و وانمود کند که آماده است در پس سیاست‌های این کشور حرکت کند، به‌ویژه اینکه اگر این مسئله مربوط به تهران باشد. این گزارش درحالی است که نتانیاهو علناً حملات به سوریه را با هدف مقابله با ایران اعلام می‌کند. نتانیاهو بار دیگر با ادعای اینکه ایران تلاش می‌کند از کشور‌های منطقه به عنوان سکویی برای حمله به اسرائیل استفاده کند، گفت که ایران قدرتمند‌ترین نیروی اسلامی است. نتانیاهو با ادعای اینکه موشک سرگردان وارد شده به حریم هوایی جولان اشغالی در روز یک‌شنبه، توسط ایرانی‌ها شلیک شده بود، گفت: «ما به این اقدام غیرقابل قبول ستیزه‌جویانه، از طریق حمله به اهداف ایرانی در سوریه پاسخ دادیم».
نتانیاهو بار‌ها مدعی شده که حضور ایرانی‌ها تهدیدی برای امنیت اسرائیل است و از روسیه و امریکا خواسته نیرو‌های ایرانی را از سوریه خارج کنند که موفقیتی به دست نیاورده است. مسئولان صهیونیست از این واهمه دارند که خروج امریکا از سوریه، به تقویت جایگاه ایران در منطقه منجر شود و بنابراین حملات پیاپی به سوریه را با هدف مقابله با نفوذ ایران در سوریه دنبال می‌کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار