کد خبر: 943191
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۳
مشکلات مدارس تنها به فضای داخل یک مرکز آموزشی ختم نمی‌شود و در بیرون از مدارس هم خبرهای نگران‌کننده است.

به گزارش جوان آ‌نلاین، روزنامه وطن امروز نوشت: شما که این مطلب را مطالعه می‌کنید، غریبه نیستید، پس اجازه دهید با هم راحت صحبت کنیم، آسیب‌ها و ناهنجاری‌‌های اجتماعی در اطراف مدارس وضعیت نامناسبی دارد و باید برای این موضوع چاره اساسی اندیشید.

مشکلات مدارس تنها به فضای داخل یک مرکز آموزشی ختم نمی‌شود و در بیرون از مدارس هم خبرهای نگران‌کننده است، انتشار خبرهایی درباره دستگیری باندهای توزیع مواد مخدر در اطراف مدارس و خبرهای گوناگون دیگری که به صورت روزانه منتشر می‌شود، خود مصداق بارز این گفتار است. وضعیتی که اگر امروز برای آن چاره‌ای نکنیم، بی‌شک این فرزندان ما هستند که در آینده قربانی آسیب‌ها و نا‌هنجاری‌‌های اطراف مدارس می‌شوند و چه بسا شارلاتان‌ها و افراد سودجویی که از این فرصت برای مقاصد خود استفاده می‌کنند و همواره در کمین سلامت و اخلاق دانش‌آموزان خواهند بود.
آسیب‌‌های رنگارنگ!
ناهنجاری‌ها در اطراف مدارس به یک یا 2 مورد ختم نمی‌شود، بلکه شاهد ابعاد گوناگون آسیب‌ها از موادمخدر گرفته تا ناهنجاری‌‌های اخلاقی و مزاحمت بویژه در اطراف مدارس دخترانه هستیم. علاوه بر این در برخی موارد مشاهده می‌شود در یک منطقه برای مثال در نزدیکی یک مدرسه مراکزی به راه افتاده است که نه‌تنها با فعالیت یک مرکز آموزشی تناسب ندارد، بلکه خود عاملی برای گسترش آسیب‌‌های اجتماعی در اطراف یک مرکز آموزشی یا مدرسه می‌شود.
به باور بسیاری از کارشناسان، محیط مدرسه و پیرامون آن باید امن‌‌‌‌‌ترین و پاک‌‌‌‌‌ترین محیط هم از نظر اخلاقی و هم از نظر ناهنجاری‌‌های اجتماعی باشد اما این روزها یک مشاهده میدانی از وضعیت جانمایی مدارس در کلانشهرها نشان می‌دهد این مراکز کمتر در مجاورت فضاهای فرهنگی یا فضای سبز واقع شده‌‌اند و کم‌توجهی به محل قرار‌‌‌گیری ساختمان یا فعال بودن برخی امور غیرمرتب در کنار مدارس، خود عاملی برای رشد انواع بزه‌‌های اجتماعی در اطراف مراکز آموزشی است.

همه دغدغه دارند
جالب اینجاست که درباره این وضعیت همه دغدغه دارند؛ چه والدین دانش‌آموزان و چه مدیران مدارس و دست‌اندکاران آموزشی در کشور که همگی نگران وضعیت نامناسب در اطراف برخی مدارس هستند. زمانی که از مدیران و کادر آموزشی برخی مدارس درباره این وضعیت پرسش می‌کنیم یا از والدین دانش‌آموزان جویای وضعیت اطراف مدرسه می‌شویم، تنها نکته مشترک بین همه اظهارنظرها نگرانی برای سلامت اخلاقی دانش‌آموزان و فرزندان‌شان است.
این درحالی است که درهمه کشورهای دنیا در ارتباط با آسیب‌ها در مدارس و پیرامون آن دغدغه وجود دارد و به این موضوع توجه دارند. در کشور ما هم این دغدغه وجود داشته است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اما شواهد موجود نشان می‌دهد تا امروز اقدام موثر عملیاتی چندانی در محیط‌‌های اطراف مدارس در ارتباط این موضوع انجام نشده است و تنها به ارائه آمار بسنده کرده‌ایم. البته چند برنامه برای اعتیاد در مدارس به صورت برنامه‌‌های کوتاه‌مدت اجرا شده اما انگار این برنامه‌ها اثربخشی خود را برای پیشگیری از آسیب‌ها در محدوده مدارس و در بین دانش‌آموزان نداشته است.

موضوع جدی است
در حال حاضر در وضعیت خطرناکی قرار نداریم اما ناهنجاری‌ها در اطراف مدارس یک موضوع جدی است که باید نسبت به آن هوشیار باشیم و تمام اقدامات خود را برای پیشگیری از این خطر بسیج کنیم.
 متاسفانه برخی مدیران سازمان‌ها و دستگاه‌‌های اجرایی همواره به دنبال اعداد و ارقام در بحث اعتیاد و معتادان هستند اما نباید فراموش کرد پیشگیری در هر شرایطی بهترین راهکار برای مقابله است. البته در این بین معلمان و کادر آموزشی یک مدرسه از یک‌سو و خانواده‌ها از طرف دیگر، نقش مهمی در آگاه‌‌سازی دانش‌آموزان برای آشنایی با انواع آسیب‌ها و خطرات احتمالی در اطراف مدرسه دارند و می‌توانند تا حد زیادی از بروز برخی آسیب‌ها با ارائه مشاوره‌‌های لازم و ضروری به دانش‌آموزان جلوگیری کنند. به هر روی اگر از امروز به فکر نباشیم، شاید در آینده‌ای نه چندان دور با چالش‌‌های گوناگون فرهنگی و اجتماعی در اطراف مدارس مواجه شویم!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار