کد خبر: 943178
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۳
اگرچه در روزهای گذشته اعلام شد افرادی که به هر دلیلی از این تسهیلات بهره‌مند نشدند از طریق شماره تماس 1420 پیگیری کنند اما با توجه به حجم بالای تماس‌گیرندگان این شماره نیز پاسخگوی کارگران نیست
جوان آنلاین: بنا بر وعده مسئولان دولت، قرار بود طی روزهای شنبه و یکشنبه این هفته بسته حمایتی حدوداً 200 هزار تومانی به حساب کارگران واریز شود، اما علاوه بر آنکه در ابتدا نیمی از کارگران از لیست دولت خارج شدند، پیگیری‌ها حاکی از آن است که بخش قابل توجهی از مشمولین هم از این بسته بهره‌مند نشدند. هم‌اکنون در سطح کشور نزدیک به 14 میلیون کارگر تحت پوشش تأمین اجتماعی هستند که برای پرداخت بسته حمایتی 200 هزار تومانی به همه آنها 2800 میلیارد تومان اعتبار لازم است؛ اما به گفته مسئولان تأمین اجتماعی، دولت فقط 1450 میلیارد تومان اعتبار بابت واریز بسته حمایتی اختصاص داده است؛ بنابراین در گام اول، نصف کارگران از دریافت این بسته محروم شدند. از سوی دیگر، بخش قابل توجهی از مشمولین این تسهیلات هم هنوز نتوانسته‌اند رقم بسته حمایتی خود را دریافت کنند. اگرچه در روزهای گذشته اعلام شد افرادی که به هر دلیلی از این تسهیلات بهره‌مند نشدند از طریق شماره تماس 1420 پیگیری کنند اما با توجه به حجم بالای تماس‌گیرندگان این شماره نیز پاسخگوی کارگران نیست. موضوع توزیع بسته‌های حمایت غذایی و پس از آن اعطای کمک‌های جبرانی دولت به کارمندان به دنبال مصوبه آبان ماه امسال هیات دولت و در راستای اجرای طرح حمایت غذایی از گروه‌های کم‌درآمد جامعه و مصوبه پرداخت کمک جبرانی دولت به کارمندان مطرح شد. پس از آن بود که دولت اعلام کرد اولین بسته حمایت غذایی را در ماه آبان و در میان افرادی که در فشار بیشتری هستند توزیع کرده و این روند را تا پایان سال در چند نوبت ادامه خواهد داد. در فاز نخست، مبلغ ریالی بسته حمایت غذایی به خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی اختصاص یافت. در فاز دوم، این مبلغ به حساب کارکنان دولتی واریز شد. موضوع کمک‌های جبرانی و بسته‌های حمایت غذایی در ماه‌های اخیر به دلیل آنچه که تأخیر در پرداخت به گروه‌های کم‌درآمد و ضعیف کارگری خوانده می‌شد، از سوی فعالان و پیشکسوتان کارگری و کارشناسان حوزه کار مورد بحث و نقد قرار گرفت.
بانک‌ها مقصرند
 روز گذشته معاون اداری و مالی سازمان تأمین اجتماعی درباره علت واریز نشدن بسته حمایتی به حساب کارگران مشمول گفت: از 28 بانک عامل فقط 16 بانک به تعهداتشان برای واریز بسته حمایتی اقدام کردند.
رحیم اردلان البته وعده داد که به 6 میلیون و 150هزار نفر از بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی بسته حمایتی اختصاص داده خواهد شد. وی با تاکید بر اینکه واریز مبلغ بسته حمایتی به حساب سرپرستان خانوار متفاوت است، گفت: رقم در نظر گرفته شده بین 100 تا 300 هزار تومان است. کل مبلغ دریافتی که از سوی سازمان برنامه و بودجه در اختیار سازمان تأمین اجتماعی قرار گرفته است یک هزار و 450 میلیارد تومان است که این مبلغ به حساب بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی واریز می‌شود. 
اردلان افزود: تأخیر به وجود آمده به دلیل نحوه واریز هر بانک است. هیچ مشکلی به لحاظ اعتبار جهت واریز بسته‌های حمایتی وجود ندارد بلکه مشکل در بانک‌ها و حساب‌های اعلام شده است. چند بار لیست مشمولان دریافت بسته‌های حمایتی تأمین اجتماعی به بانک‌ها جهت واریز ارسال و به دلایلی از جمله مغایرت حساب برگشت خورده است. معاون اداری و مالی سازمان تأمین اجتماعی تصریح کرد: طبق بررسی‌های سازمان تأمین اجتماعی شش میلیون و 150 هزار نفر مشمول دریافت بسته حمایتی دولت شدند و 28 بانک کشور وظیفه داشتند تا این مبلغ را به حساب سرپرستان خانوار واریز کنند اما به دلیل کوتاهی برخی بانک‌ها تأخیر در پرداخت به وجود آمد. اردلان افزود: ما اعتبار را در یک زمان به بانک‌ها تحویل دادیم و قصور برخی بانک‌ها باعث شد تا تأخیر در پرداخت به وجود بیاید. 
تا لحظه تنظیم این گزارش بانک ملی هنوز اقدام به واریز نکرده بود و به گفته این مسئول در سازمان تأمین اجتماعی تا ساعت 12 روز دوشنبه (شب‌گذشته) باید واریز می‌شد. 
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر اینکه ملاک سه میلیون تومان برای دریافت سبد کالا رقم دریافتی حقوق است یا مبلغی که در قرارداد ذکرشده است، گفت: از 13 میلیون و 800 هزارنفری که تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی هستند شش میلیون و 150 هزار نفر مشمول این طرح شدند و معیار ما برای اعطای این بسته، مبلغ حق بیمه‌ای است که به سازمان تأمین اجتماعی گزارش می‌شود. 
معاون اداری و مالی سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه برای 4 میلیون و 353 هزار خانوار این سبد کالا واریز شده است، تصریح کرد: بانک‌ها برای واریز مبلغ به حساب سرپرستان خانوار اقدامات لازم را انجام دادند و به‌زودی واریز این مرحله به پایان می‌رسد. 
اردلان به سامانه‌های پاسخگو در این زمینه اشاره کرد و گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سامانه #4*4*را در نظر گرفته اما هنوز راه نیفتاده است و همکاران بنده در وزارتخانه باید نسبت به این موضوع پاسخ دهند اما سامانه تلفنی 1420 از سوی سازمان تأمین اجتماعی در نظر گرفته شده و با توجه به مراجعات زیادی که داریم نسبت به افزایش پاسخگوهای سازمان اقدام کردیم.  وی با تاکید بر اینکه مبلغ بسته حمایتی به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود گفت: به ما دستور دادند که فقط به سرپرستان خانوار پرداخت کنیم و ما هم تابع دستور هستیم. اگر به ما می‌گفتند که همه کارگران می‌توانند دریافت کنند ما به همه کارگران پرداخت می‌کردیم.

از سامانه #۴*۴* بپرسید

 سازمان تأمین اجتماعی از فعال شدن سامانه #۴*۴* از روز دوشنبه برای کسب اطلاع از دلیل عدم دریافت بسته حمایتی از سوی بیمه‌شدگان خبر داده است. 
افراد تحت پوشش با استفاده از این سامانه می‌توانند متوجه شوند چرا بسته حمایتی را دریافت نکردند. 

نقص در بانک اطلاعاتی بیمه‌شدگان
فتح‌ا... بیات، رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی با تاکید بر این‌که لیست سازمان تأمین اجتماعی برای پرداخت بسته حمایتی نقص دارد تصریح کرد: بیش از 13میلیون و 800 هزار کارگر در کشور هستند که با احتساب خانوارهای آنها جمعیت 42میلیون نفری را تشکیل می‌دهد اما سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرده کمتر از نصف این جمعیت از 200 هزار تومان بسته حمایتی برخوردار خواهند شد. 
وی افزود: اگر هزینه‌های هر خانوار را از ابتدای امسال محاسبه کنید حدود یک میلیون تومان به هزینه‌های آنها افزوده‌شده اما دولت می‌خواهد 200 هزار تومان به خانوارهای کارگری پرداخت کند و آن هم با منت زیاد و بی‌برنامگی فراوان. 
بیات با بیان این‌که سازمان تأمین اجتماعی لیست کامل بیمه‌شدگان کارگری را در اختیار دارد، ادامه داد: عدم شناسایی دقیق کارگران باعث شده دولت اعلام کند به همه کارگران نمی‌تواند پرداخت کند در حالی که 80 درصد کارگران زیر سه میلیون تومان دریافتی دارند و استحقاق دریافت این بسته را دارند. 
رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی با تاکید بر اینکه همه کارگران باید بسته حمایتی دریافت کنند گفت: برخی کارگران به صورت فصلی مشغول کارند و یا کارگران ساختمانی هستند و به دلیل موقت بودن کارشان ممکن است بیمه‌هایشان مداوم نباشد و بازرسی سازمان تأمین اجتماعی به طول بیانجامد در حالی که آنها در مرحله اول باید دریافت می‌کردند. 
وی با اشاره به معیار پرداخت بسته حمایتی به کارگران تصریح کرد: طبق نظر کارشناسان که به تأیید دولت هم رسیده خط فقر سه‌میلیون تومان تعریف شده و بر این اساس افرادی که کمتر از این مبلغ دریافت می‌کنند منتظر واریز مبلغ بسته حمایتی باشند. 
 رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی گفت: بودجه اختصاص‌یافته برای توزیع بسته‌های حمایتی تنها نیمی از مشمولان قانون کار را پوشش داده در حالی که بیش از ۱۳ میلیون کارگر ایرانی به سازمان تأمین اجتماعی بیمه پردازی دارند و از این تعداد تنها شش‌میلیون نفر مشمول دریافت بسته حمایت غذایی شده‌اند. 
وی با بیان این‌که منابع تخصیص‌یافته کفایت نمی‌کند و باید تأمین اعتبار بیشتری صورت گیرد تا همه کارگران بیمه‌شده تأمین اجتماعی سبد کالا دریافت کنند، گفت: قرار بود وزارت کار از محل منابع سازمان تأمین اجتماعی اعتبار بسته‌های حمایتی کارگران را تأمین کند که به دلیل محدودیت منابع این امر با تأخیر همراه شد ولی سازمان برنامه و بودجه کسری آن را واریز کرد تا توزیع بسته‌های حمایتی هرچه سریع‌تر آغاز شود. بیات ادامه داد: با این حال اعتباری که واریز شده به نسبت کل تعداد بیمه‌شدگان کافی نیست و بیش از نصف کارگران را پوشش نمی‌دهد که امیدواریم منابع لازم تأمین و از طریق تأمین اجتماعی به حساب‌های کارگران واریز شود.
رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی همچنین درباره کارگران فاقد بیمه گفت: وزارت کار از طریق حساب‌های یارانه بهتر می‌تواند کارگران فاقد بیمه را که مستحق دریافت بسته‌های حمایتی هستند، شناسایی کند چون کسانی که به یارانه نیاز دارند عمدتاً وضع معیشتی مطلوبی ندارند و اگر از دریافت بسته حمایتی محروم شوند بی‌عدالتی در حق آنها صورت گرفته است.
وی گفت: بخشی از کارگران فصلی و ساختمانی و کارگران شاغل در کارگاه‌های زیرپله‌ای و صنایع کوچک از بیمه اجتماعی محرومند و بیش از همه به دریافت سبد کالا نیاز دارند. 

حذف همپوشانی‌ها
بسته حمایتی بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی به افرادی تعلق می‌گیرد که کمتر از سه میلیون تومان درآمد داشته باشند و یارانه نیز به حسابشان واریز شود. در لیست بیمه‌شدگان واجد شرایط کمک دولت، بیمه‌شدگان اجباری، اختیاری، حرف و مشاغل آزاد و مقرری‌بگیران بیمه بیکاری وجود دارد. 
 محمدحسن زدا سرپرست تأمین اجتماعی روز شنبه در این باره گفته بود: بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی که حقوقی کمتر از سه‌میلیون تومان دریافت می‌کنند، 13 میلیون و 800 هزار نفر هستند که پس از تبادل اطلاعات با سایر سازمان‌ها و حذف همپوشانی‌ها مقرر شد که بسته حمایتی به شش میلیون و 150 هزار نفر ارائه شود. 
امکان دارد فردی بیمه‌شده باشد، اما سرپرست خانوار نباشد یا ممکن است در یک خانواده چند نفر مشمول این طرح باشند، به عنوان مثال پدر بازنشسته تأمین اجتماعی و یا بازنشسته دولت است و یا تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و یا تأمین اجتماعی باشد که در این صورت فقط یک سهمیه سبد کالا به آن‌ها تعلق می‌گیرد. 
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
زهرا اروجی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
0
1
سرپرست خانه هستم برام واریز نشده
یزدانیان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
0
0
سلام.من بیمه کارگر ساختمانی
هنوز بسته حمایتی برام واریز نشده
هیچ کس پاسخگو نیست
لطفا اگه در این مورد کسی چیزی میدونه برام بگه ممنون.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار