کد خبر: 943159
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۲
بيش از 280 گدا از شهر جمع آوري شد
بیش از 280 گدا در سطح شهر جمع اوری شده اند که با این وجود باز هم در معابر مختلف تعداد کثیری از متکدیان بی نیاز مشاهده می شود.

دین مبین اسلام همواره بر حمایت از محرومان و فقرا تاکید داشته اما بر اساس آنچه که از روایت های برمی‌‌آید، تقاضای کمک مالی از دیگران همراه با اصرار مورد تأیید شرع نیست.
طبق استفتائی که از رهبر معظم انقلاب در مورد تکدّی ‌گری انجام شده است، ایشان نیز پاسخ داده اند که اگر این عمل ترویج دروغ، بیکاری و تخلف از قانون باشد باید از آن اجتناب شود و می‌توانید به مؤسسات مورد اطمینانی که در این زمینه فعال هستند، کمک کنید.
مردم نیز با وقوف به این موضوع که همه این متکدیان نیازمند نیستند و حتی برخی از آنان درآمدهای باورنکردنی دارند اما بازهم از روی ترحم به آنان کمک می ‌کنند.
آری! برخی از متکدیان ماهانه میلیون‌ ها تومان درآمد دارند، گاه از روی بی‌عاری با فریب مردم گدایی می‌کنند و در برخی از موارد هم اجیر پدران معتادی هستند تا تامین ‌کننده منابع مالی مخدر آنان باشند.
وقتی در خیابان‌ها و تقاطع‌ های مرکز آذربایجان‌غربی نیز قدم می‌زنیم، با انواع گدایانی که چهره‌ای متفاوت از آذری ‌ها و ساکنان این شهر دارند، مواجه می‌شویم.
متکدیان موصوف که از روی ظاهر و نحوه پوششان و نیز لهجه می‌توان به وضوح دریافت که بومی نیستند، عمدتا با سوء‌استفاده از کودکان بی‌گناهی که معلوم نیست چگونه وارد چرخه کسب و کار خود کرده‌اند، نسبت به گدایی و جریحه‌دار کردن احساسات و عواطف مردم دل‌ رحم آذربایجان اقدام می‌کنند.
بیش از هشت ماه از سال هوای سرد بر آذربایجان‌غربی حاکم است و با این حال در بیشتر اوقات از روز، کودکان در چهارراه‌ها مشغول گدایی به روش های مختلف اعم از پاک کردن شیشه خودروها، اسپند دود کردن، گل‌ فروشی و آدامس‌فروشی هستند.
«ننه یه لحظه صبر کن کارِت دارم»؛ و این سرآغاز قصه‌ای می‌شود که پیرزنان شهر من با ظاهری که نشان از گدایی در آن یافت نمی‌شود، در جستجوی عابرانی هستند که با سرهم کردن داستان ناتوانی در پرداخت نسخه‌های بیمارستانی و دفترچه‌های درمانی سعی در جلب توجه دیگران دارند.
* بیش از 280 متکدی در ارومیه جمع آوری شدند
فرماندار ارومیه با اشاره به تعداد متکدیان جمع آوری شده در هشت ماه سال جاری، گفت: تعداد 283 نفر معتاد در این مدت جمع آوری شدند که 223 نفر از این افراد را بزرگسالان تشکیل می دهند.
علیرضا ملامحمدی زاده افزود: 12 نفر کودک زیر 10 سال و 48 نفر زیر 18 سال در میان متکدیان جمع آوری شده نیز حضور داشتند که تحویل مرکز ساماندهی متکدیان ارومیه شدند.
وی ابراز کرد: نه ‌تنها در ارومیه بلکه در تمام شهرهای آذربایجان‌ غربی امروز با پدیده تکدی‌ گری مواجه هستیم و این امر تنها اختصاص به جامعه ما ندارد.
فرماندار ارومیه اضافه کرد: مرکز جمع ‌آوری و نگهداری معتادان در ارومیه از سال گذشته در یک ساختمان 2 طبقه استیجاری راه‌ اندازی شده و جهت امور اداری، گشت، جمع ‌آوری، انتقال از سطح شهر به مرکز و سایر ادارات و ارگان ‌ها دارای سه دستگاه خودرو نیمه سنگین و سبک است.
ملامحمدی زاده گفت: تامین هزینه ‌های جاری و امکانات، هزینه نگهداری و ساماندهی بیماران خاص، حمل‌ و‌ نقل، عوامل انتظامی، بهداشتی، پزشکی، بیمارستانی، روانشناس و روانکاو و هزینه‌ های امرار معاش متکدیان در حین ترک اعتیاد از جمله مشکلات پیش‌ روی این مرکز است.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه بیشتر متکدیان را کودکان کار و خیابانی تشکیل می دهند، این دسته از متکدیان به مراکز وابسته به سازمان بهزیستی معرفی و ساماندهی شده‌اند.
  *129 هزار تحت پوشش کمیته امداد آذربایجان غربی
مدیرکل کمیته امداد آذربایجان غربی هم با اشاره به حمایت های این نهاد از نیازمندان، گفت: 129 هزار نفر با 69 هزار خانوار جمعیت تحت پوشش کمیته امداد استان هستند.
سهندی افزود: شرایط ویژه ای برای حمایت از مددجویان وجود دارد که از جمله آنها می توان به بیمه تمام مددجویان، ارائه تسهیلات اشتغال، مسکن، وام و کمک های بلاعوض اشاره کرد.
وی تاکید کرد: تعداد هشت هزار و 400 شغل با اعتبار 188 میلیارد تومان از تعهدات سال جاری کمیته امداد استان است که 112 میلیارد تومان آن اشتغال پایدار روستایی بوده و بیشترین شغل های ایجاد شده پس از ارومیه در شهرهای شاهیندژ، میاندوآب و سلماس بوده است.
مدیرکل کمیته امداد آذربایجان غربی با بیان اینکه بیش از 95 درصد از مشاغل ایجاد شده توسط کمیته امداد فعال بوده و تنها پنج درصد آنها تغییر کاربری داده اند، افزود: بیشترین مشاغل ایجاد شده شامل کشاورزی، دامداری، زراعت، باغبانی و پس از آن مشاغل خدماتی، صنایع دستی، قالی بافی و معرق کاری است.
به گفته وی تاکنون هیچ مددجویی پشت نوبت برای تحت پوششی کمیته امداد استان قرار ندارد و ثبت نام تمام نیازمندان تکمیل شده و ثبت نام های جدید بدون پشت نوبتی انجام می شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر