کد خبر: 943123
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۵
چهل سال اقتدار/2
عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان گفت: هرچند برای پیروزی این انقلاب و استقرار آن، شهدای زیادی دادیم و افراد زیادی در این راه شهید شدند اما مهمتر از انقلاب‌کردن، حفظ و نگهداری این انقلاب است.

علی سلحشور  در گفت‌وگو با خبرنگار جوان در سنندج اظهار داشت: هرچند برای پیروزی این انقلاب و استقرار آن، شهدای زیادی دادیم و افراد زیادی در این راه شهید شدند اما مهمتر از انقلاب کردن، حفظ و نگهداری این انقلاب است.

عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان ادامه داد: امروز مردم احساس می‌کنند که عده‌ای در گذشته انقلاب کردند و تمام شد در حالی که اینطور نیست اگر مراقب انقلاب نباشیم و از ارزش‌ها و دستاوردهای آن مراقبت نکنیم به انقلاب آسیب‌ زده می‌شود و راه و مسیر انقلاب گم می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از پیامدهای اصلی انقلاب این بود که توانستیم فعل می‌توانیم را صرف کنیم و به خودباوری برسیم، گفت: در جریان انقلاب نشان دادیم کاری را که بخواهیم می‌توانیم انجام دهیم و همین باعث شد که در اکثر رشته‌ها و حوزه‌ها جزو کشورهای برتر در دنیا باشیم و این علامت خودباوری جوانان ما بود.

این استاد دانشگاه کردستان افزود: با مقایسه دوران قبل از انقلاب و بعد از انقلاب متوجه می‌شویم که در تمام حوزه‌ها رشد چشمگیری داشتیم و شاهد تحولات عظیمی بوده‌ایم.

وی تصریح کرد: یک زمانی که اسم قدرت‌های بزرگ دنیا می‌آمد ما احساس حقارت می‌کردیم و فکر می‌کردیم با آن موفقیت‌ها و تکنولوژی‌ها زیاد فاصله داریم و دست‌نیافتنی هستند اما امروز همانطور که مشاهده می‌کنیم در تولید علم، در صنعت، در تکنولوژی و ... در رده‌های بالایی قرار داریم.

سلحشور ادامه داد: امروز در عرصه علوم نوین، دانشمندان ایرانی توانسته‌اند تا مرزهای جدید دانش بشری پیش روند و در مواردی از این مرزها نیز عبور کنند، موفقیت‌های دانشمندان ایرانی در زمینه‌های سلول‌های بنیادین، نانو تکنولوژی، مهندسی ژنتیک، علوم هسته‌ای، علوم فضایی و ... از این موارد است.

وی تصریح کرد: هم اکنون ما شاهد این هستیم که ایران در بسیاری از فناوری‌ها نه تنها خودکفا شده بلکه به کشور صادر کننده خدمات فنی مهندسی در حوزه‌های صنعت نفت، کشاورزی، بهداشت، سدسازی، تراکتورسازی، هسته‌ای، خودروسازی، سلول‌های بنیادین و ... تبدیل شده است.

سلحشور با بیان اینکه هرچند در زمینه تولید علم و دانش رشد چشمگیری در سال‌های اخیر داشتیم اما امروز مسئله‌ای که در دانشگاه‌ها وجود دارد بحث مدرک‌گرایی است، گفت: امروز دانشجویان به دنبال کسب مدرک هستند و هدف آنها از مراجعه به دانشگاه کسب صرفا یک مدرک است و اهمیت ویژه‌ای برای نفس علم قایل نیستند.

این استاد دانشگاه افزود: البته همه دانشجویان اینطور نیستند اما انکار هم نمی‌کنیم که حجم زیادی از دانشجویان با این هدف در دانشگاه تحصیل می‌کنند درحالی که عده زیادی از دانشجویان توانایی این را دارند که جدای از مدرک در حوزه‌های مختلف برای کشور مثمرثمر باشند اما یک بی‌انگیزگی در بین دانشجویان ایجاد شده است.

وی گفت: ما امروز در کشور به واسطه تکنولوژی‌های روز دنیا، امکانات، فضای مجازی و... بستر مناسبی برای تولید علم و رفع موانع و نواقص فراهم شده پس باید دانشجویان از این بستر استفاده کنند اما متاسفانه امروز بخش عظیمی از دانشجویان رسالت اصلی خود در دانشگاه را از دست داده‌اند.

این استاد دانشگاه کردستان تصریح کرد: امروز دولتمردان باید در برنامه‌ریزی‌های خود طوری سیاست‌گذاری‌ کنند که دانشگاه را به ماهیت اصلی خود که همان تولید علم و انجام پژوهش‌های کاربردی است برگردانند نه اینکه امروز دانشگاه‌ها به کارخانه‌ای برای تولید مدرک تبدیل شده است.

سلحشور گفت: این انقلاب ساده به دست نیامده است، یک زمانی زمان خون‌دادن و از جان گذشتن بود و عده زیادی هم، جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند و تقدیم این انقلاب کردند اما امروز زمان خون‌دادن نیست زمان کارکردن و تلاش است پس باید از مسؤولان رده بالا گرفته تا مردم عادی همه و همه برای سربلندی، پیشرفت و عزت کشور صادقانه و دلسوزانه تلاش کنند.

وی با تاکید بر اینکه امروز بایستی داشته‌هایمان را قدر بدانیم و برای حل مشکلات موجود کشور کمر همت ببندیم گفت: مسلم است که هیچ مشکلی جز با دستان توانمند ایرانی و بدون اتکا به بیگانگان قابل حل نیست.

انتهای پیام/2330/83

 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر